fbpx
Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Leserinnlegg
Paul Andreas Hofseth
15 mars 2021 09:13
Illustrasjonen: Romsdalsaksen
Illustrasjonen: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Fylkestinget har vært tydelig på at E136 Ålesund–Dombås (Eksportvegen) er den viktigste vegen i fylket, at den skal ha størst prioritet og skal komme først i køen.

Orten med flere forsøker nå å vri på dette, ved å la Nye Veier få ansvaret for Vestnes–Dombås, og at Statens Vegvesen skal skal ha ansvaret for Ålesund–Vestnes, ja – og selvsagt Møreaksen i samme slengen.

Det oppsiktsvekkende er at Orten nå vil gjennomføre Møreaksen først, deretter Ålesund -Vestnes. Hva tenker vi sunnmøringer om det? Stadig flere ser jo hvor godt løsningen med oppgradert E136 passer som hånd i hanske med Romsdalsaksen, når dagens ferger skal erstattes med fast forbindelse som stamveg E39. Årsaken til at Orten vil ha Tautratunnelen og Julsundbrua først er derfor åpenbar.

Med alliansen og den spesielle avtalen mellom Møreaksen og Hafast : «vi heier på hverandre – men Møreaksen først», parkerer MA i praksis Hafast i ganske mange år. Nå forsøker tilsynelatende MA samme oppskrift i forhold til Eksportvegen E136. Forhåpentligvis går ikke vi sunnmøringer i samme fellen to ganger. Engasjementet om saken blant fylkespolitikerne generelt må opp, og ganske mange hakk opp for de sunnmørske.

Dersom den store ulykken skulle skje, at Møreaksen blir prioritert først, vil ikke «eksportvegen» bli ferdig før mange år etter MA! Starter man først på Møreaksen, vil den også kreve så mye penger at det kan skape store forsinkelser for andre viktige prosjekt i fylket.

Det er god grunn til å skjerpe sansene, for det som nå foregår dreier seg like mye om taktikk som politikk – eller kanskje finnes det ikke et skille der? Det dreier seg tross alt om pengebruk i milliardklassen, og tallene som MA og RA bruker spriker enormt. Det hagler med tall og påstander fra begge sider.

Et eksempel er kostnaden for den undersjøiske Tautra-tunnelen. MA/Statens Vegvesen: 6 mrd. RA/Horgen: 11,2 mrd. Hvem har rett?

Differansen på denne ene posten er jo større enn kostnaden til nytt sykehus og oppgradering av eksisterende i vårt fylke!

Eneste forsvarlige og ansvarlige løsning er å starte med den omforente Eksportvegen Ålesund–Dombås, og å bruke nødvendig tid og midler til å avklare påstander, løsninger og kostnadstall for begge alternativene – grundig og ærlig.

Du må være logget inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

KOMMENTARARKIV FRA TIDLIGERE KOMMENTARSYSTEM. KOMMENTARER LAGT TIL HER, BLIR ALDRI SYNLIGE. BRUK AKTIVT KOMMENTARSYSTEM OVER

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

@Lars Svein ValderhaugDet er statens oppgave å dimensjonere E39 mellom Ålesund og Molde. Men Fannefjordtunnelen er ikke på E39. Fannefjordtunnelen er fylkeskommunens ...
Lars Svein Valderhaug 2 timer siden Norge går med dundrande underskot, Erna!
@Terje SundsbøOg du trur at fylket vil prioritere å byggje ein ny tunnel når det går ei bru til Lønset, og ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Norge går med dundrande underskot, Erna!
@Lars Svein ValderhaugDet er fylket som har ansvaret for Fannefjordtunnelen. Og jeg kjøper ikke ditt argument at broen over Lønset vil redusere ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Terje Tovan sin misinformasjonskampanje
@Rolf Erik PedersenIfølge eksterne kvalitetsikrede kalkyler, så er Møreaksen billigere enn Romsdalsaksen.Med ekstra trafikk fra Romsdalsaksen vil det bli kø i Fannefjordtunnelen, ...
Rolf Erik Pedersen 23 timer siden Terje Tovan sin misinformasjonskampanje
@Terje SundsbøFor det første, så er de fleste rimelig sikker på at Romsdalsaksen er rimeligere å bygg, og i tillegg til ...
Lars Svein Valderhaug 1 dager siden Norge går med dundrande underskot, Erna!
@Terje SundsbøMen poenget er at det ikkje blir slik kø om Romsdalsaksen vert bygd fordi det då blir eit meir fleksibelt ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 105 comments
  • Lars Svein Valderhaug 65 comments
  • Lama Vik 24 comments
  • Jan Rune Haukvik 22 comments
  • Vidar Hölm 19 comments
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte