Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
15 mars 2021 09:13
Del på Facebook
Illustrasjonen: Romsdalsaksen
Illustrasjonen: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkestinget har vært tydelig på at E136 Ålesund–Dombås (Eksportvegen) er den viktigste vegen i fylket, at den skal ha størst prioritet og skal komme først i køen.

Orten med flere forsøker nå å vri på dette, ved å la Nye Veier få ansvaret for Vestnes–Dombås, og at Statens Vegvesen skal skal ha ansvaret for Ålesund–Vestnes, ja – og selvsagt Møreaksen i samme slengen.

Det oppsiktsvekkende er at Orten nå vil gjennomføre Møreaksen først, deretter Ålesund -Vestnes. Hva tenker vi sunnmøringer om det? Stadig flere ser jo hvor godt løsningen med oppgradert E136 passer som hånd i hanske med Romsdalsaksen, når dagens ferger skal erstattes med fast forbindelse som stamveg E39. Årsaken til at Orten vil ha Tautratunnelen og Julsundbrua først er derfor åpenbar.

Med alliansen og den spesielle avtalen mellom Møreaksen og Hafast : «vi heier på hverandre – men Møreaksen først», parkerer MA i praksis Hafast i ganske mange år. Nå forsøker tilsynelatende MA samme oppskrift i forhold til Eksportvegen E136. Forhåpentligvis går ikke vi sunnmøringer i samme fellen to ganger. Engasjementet om saken blant fylkespolitikerne generelt må opp, og ganske mange hakk opp for de sunnmørske.

Dersom den store ulykken skulle skje, at Møreaksen blir prioritert først, vil ikke «eksportvegen» bli ferdig før mange år etter MA! Starter man først på Møreaksen, vil den også kreve så mye penger at det kan skape store forsinkelser for andre viktige prosjekt i fylket.

Det er god grunn til å skjerpe sansene, for det som nå foregår dreier seg like mye om taktikk som politikk – eller kanskje finnes det ikke et skille der? Det dreier seg tross alt om pengebruk i milliardklassen, og tallene som MA og RA bruker spriker enormt. Det hagler med tall og påstander fra begge sider.

Et eksempel er kostnaden for den undersjøiske Tautra-tunnelen. MA/Statens Vegvesen: 6 mrd. RA/Horgen: 11,2 mrd. Hvem har rett?

Differansen på denne ene posten er jo større enn kostnaden til nytt sykehus og oppgradering av eksisterende i vårt fylke!

Eneste forsvarlige og ansvarlige løsning er å starte med den omforente Eksportvegen Ålesund–Dombås, og å bruke nødvendig tid og midler til å avklare påstander, løsninger og kostnadstall for begge alternativene – grundig og ærlig.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse