Fylkestinget har vært tydelig på at E136 Ålesund–Dombås (Eksportvegen) er den viktigste vegen i fylket, at den skal ha størst prioritet og skal komme først i køen.
Orten med flere forsøker nå å vri på dette, ved å la Nye Veier få ansvaret for Vestnes–Dombås, og at Statens Vegvesen skal skal ha ansvaret for Ålesund–Vestnes, ja – og selvsagt Møreaksen i samme slengen.
Det oppsiktsvekkende er at Orten nå vil gjennomføre Møreaksen først, deretter Ålesund -Vestnes. Hva tenker vi sunnmøringer om det? Stadig flere ser jo hvor godt løsningen med oppgradert E136 passer som hånd i hanske med Romsdalsaksen, når dagens ferger skal erstattes med fast forbindelse som stamveg E39. Årsaken til at Orten vil ha Tautratunnelen og Julsundbrua først er derfor åpenbar.
Med alliansen og den spesielle avtalen mellom Møreaksen og Hafast : «vi heier på hverandre – men Møreaksen først», parkerer MA i praksis Hafast i ganske mange år. Nå forsøker tilsynelatende MA samme oppskrift i forhold til Eksportvegen E136. Forhåpentligvis går ikke vi sunnmøringer i samme fellen to ganger. Engasjementet om saken blant fylkespolitikerne generelt må opp, og ganske mange hakk opp for de sunnmørske.
Dersom den store ulykken skulle skje, at Møreaksen blir prioritert først, vil ikke «eksportvegen» bli ferdig før mange år etter MA! Starter man først på Møreaksen, vil den også kreve så mye penger at det kan skape store forsinkelser for andre viktige prosjekt i fylket.
Det er god grunn til å skjerpe sansene, for det som nå foregår dreier seg like mye om taktikk som politikk – eller kanskje finnes det ikke et skille der? Det dreier seg tross alt om pengebruk i milliardklassen, og tallene som MA og RA bruker spriker enormt. Det hagler med tall og påstander fra begge sider.
Et eksempel er kostnaden for den undersjøiske Tautra-tunnelen. MA/Statens Vegvesen: 6 mrd. RA/Horgen: 11,2 mrd. Hvem har rett?
Differansen på denne ene posten er jo større enn kostnaden til nytt sykehus og oppgradering av eksisterende i vårt fylke!
Eneste forsvarlige og ansvarlige løsning er å starte med den omforente Eksportvegen Ålesund–Dombås, og å bruke nødvendig tid og midler til å avklare påstander, løsninger og kostnadstall for begge alternativene – grundig og ærlig.