Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
15 mars 2021 09:13
Del på Facebook
Illustrasjonen: Romsdalsaksen
Illustrasjonen: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkestinget har vært tydelig på at E136 Ålesund–Dombås (Eksportvegen) er den viktigste vegen i fylket, at den skal ha størst prioritet og skal komme først i køen.

Orten med flere forsøker nå å vri på dette, ved å la Nye Veier få ansvaret for Vestnes–Dombås, og at Statens Vegvesen skal skal ha ansvaret for Ålesund–Vestnes, ja – og selvsagt Møreaksen i samme slengen.

Det oppsiktsvekkende er at Orten nå vil gjennomføre Møreaksen først, deretter Ålesund -Vestnes. Hva tenker vi sunnmøringer om det? Stadig flere ser jo hvor godt løsningen med oppgradert E136 passer som hånd i hanske med Romsdalsaksen, når dagens ferger skal erstattes med fast forbindelse som stamveg E39. Årsaken til at Orten vil ha Tautratunnelen og Julsundbrua først er derfor åpenbar.

Med alliansen og den spesielle avtalen mellom Møreaksen og Hafast : «vi heier på hverandre – men Møreaksen først», parkerer MA i praksis Hafast i ganske mange år. Nå forsøker tilsynelatende MA samme oppskrift i forhold til Eksportvegen E136. Forhåpentligvis går ikke vi sunnmøringer i samme fellen to ganger. Engasjementet om saken blant fylkespolitikerne generelt må opp, og ganske mange hakk opp for de sunnmørske.

Dersom den store ulykken skulle skje, at Møreaksen blir prioritert først, vil ikke «eksportvegen» bli ferdig før mange år etter MA! Starter man først på Møreaksen, vil den også kreve så mye penger at det kan skape store forsinkelser for andre viktige prosjekt i fylket.

Det er god grunn til å skjerpe sansene, for det som nå foregår dreier seg like mye om taktikk som politikk – eller kanskje finnes det ikke et skille der? Det dreier seg tross alt om pengebruk i milliardklassen, og tallene som MA og RA bruker spriker enormt. Det hagler med tall og påstander fra begge sider.

Et eksempel er kostnaden for den undersjøiske Tautra-tunnelen. MA/Statens Vegvesen: 6 mrd. RA/Horgen: 11,2 mrd. Hvem har rett?

Differansen på denne ene posten er jo større enn kostnaden til nytt sykehus og oppgradering av eksisterende i vårt fylke!

Eneste forsvarlige og ansvarlige løsning er å starte med den omforente Eksportvegen Ålesund–Dombås, og å bruke nødvendig tid og midler til å avklare påstander, løsninger og kostnadstall for begge alternativene – grundig og ærlig.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøFastsetting av bompengar, beløp som skal betalast har fleire element i seg.  Vurdering av dette ligg i oppdraget frå Finansdepartementet. 1. ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu er så blendet av dine argumenter at du ikke innser din egen selvdyrking av agendaen din .Men forhåpentligvis får ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse