Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Helge Orten, Høyre
Ytring
04 april 2021 20:02
Del på Facebook
Foto: Terje Pedersen / NTB
Foto: Terje Pedersen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar på Frank Sve sitt innlegg «

» 3. april 2021.

Frank Sve kommer i et innlegg med tittelen «Parodien Møreaksen» som vanlig med påstander som ikke har rot i virkeligheten. Frp og Sve går til valg på å skrote et viktig samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal. Det i seg selv er oppsiktsvekkende!

Jeg tror de fleste som husker tilbake til tiden før Krifast, Atlanterhavstunnelen og Atlanterhavsveien ikke ønsker fergene tilbake. Disse tre prosjektene har bidratt til å redusere reisetiden og skape en døgnåpen region, noe som har gitt nye muligheter for utvikling av Nordmøre. Utbygging av E39 Ålesund–Molde med Møraksen vil bidra til et enda større bo- og arbeidsmarked og skape en fergefri løsning mellom Kristiansund, Molde og Ålesund.

E39 Ålesund–Molde og Møreaksen har vært gjennom en omfattende planprosess. Valg av trase ble gjort av regjeringen i 2014 med en samferdselsminister fra Frp. Bakgrunnen for trasevalget var en grundig prosess med en omfattende konseptvalgutredning gjennomført av Statens Vegvesen. Både konseptvalgutredningen og trasevalget ble gjennomført etter de retningslinjer som gjelder for denne type prosjekter. Grunnlaget for arbeidet med fergefri E39 ble lagt av regjeringen Stoltenberg i Nasjonal Transportplan 2014–2023 og med bred tilslutning i Stortinget.

Møreaksen og E39 Ålesund–Molde ble prioritert med oppstartsmidler i Nasjonal Transportplan 2018–2029. Denne transportplanen ble lagt frem av en regjering bestående av Høyre og Frp og i nært samarbeid med Krf og Venstre, og med en samferdselsminister fra Frp. NTP 2018–2029 og prioriteringen av E39 Ålesund–Molde inkl Møreaksen fikk en bred oppslutning ved behandlingen i Stortinget i juni 2017.

I forslaget til NTP 2022–2033 følger regjeringen opp og prioriterer hele strekningen E39 Ålesund–Molde inklusive Møreaksen. I første periode er det satt av 2,5 mrd. i statlige midler og resten i andre periode. Det gjør det mulig å starte opp i 2023/24. Det er forventet at denne prioriteringen vil få bred tilslutning når Stortinget skal behandle NTP i juni.

Planprosessene knyttet til de forskjellige delstrekningene pågår. For selve fjordkryssingen foreligger det en reguleringsplan. For strekningene på begge sider pågår reguleringsarbeid. Sve forsøker også å koble E39 Ålesund–Molde med bypakken i Molde. Utbygging av E39 er ikke betinget av en bypakke i Molde, og det er heller ikke prioritert midler til bypakke i Molde i NTP 2022–2033.

Jeg har gjennom dette innlegget forsøkt å gi en kort oppsummering av de prosessene og beslutningene som ligger til grunn for arbeidet med E39 og Møreaksen. Sve forsøker gang etter gang å skape motsetninger og så tvil om de beslutningene som er gjort. Det er det ingen grunn til, og Frp har vært en del av disse beslutningene både i regjering og i Stortinget. Nå er det på tide å samle seg om de prosjektene vi har fått gjennomslag for i Møre og Romsdal.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Stig Aksnes · 3 år siden
    Er ingen som ønsker å skrote E39, ei ingen som ikkje unner deg en fastlandsforbindelse. Men mange av oss ønsker en bedre trasé for E39, ein som fører brukerne raskere og billigere mot målet. Di fleste av oss ønsker en vei over havflaten med ein rettest mulig vei, en miljøvennlig, sikker og raskere vei mot Trondheim i Nord og Bergen/Stavanger i sør. En vei der vi kan sykle/gå uten å være avhengig av buss igjennom 16 km undersjøisk tunell. Di fleste av oss ønsker brukervennlige og miljøvennlige alternativ og ikke ett alternativ som etter min mening tilhører fortiden til. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 år siden
      @Stig Aksnes Stig Aksnes
      Om du ønsker raskeste vei over Romsdalsfjorden, så er dette Møreaksen for flertallet av brukerne. Flertallet av brukerne er nemlig lokaltrafikk, ikke gjennomgangstrafikk.

      For at du skal slippe å lese kommentarene i RB, har jeg sakset fra Christian Berg:

      Siden vi da kan anta at vi ikke får bygge både RA og MA er spørsmålet kanskje ikke hvilken trase som sparer mest tid på en gitt strekning, men hvilken som sparer mest tid totalt. Fra der traseene skiller lag ved Lønset til de møtes igjen øverst i Skorgedalen, vil RA være cirka 43 kilometer, og MA cirka det samme, sånn grovt sett (dette blir litt unøyaktig, nødvendigvis). Vi snakker altså om en tidsbesparelse for RA kontra MA som eventuelt og hovedsakelig kommer fra at man slipper unna innfartsveien til Molde, men jeg har ofte sett fem minutt vært nevnt, så la oss holde oss til det.

      Hvis du derimot tar utgangspunkt ved Årø, to-tre kilometer vest for Lønset, blir RA cirka fem kilometer lenger enn RA (grunnen til at distanseforskjellen dobles for hver kilometer du reiser vestover fra der det er likt, la oss kalle dette nullpunktet, er at på MA kjører du en kilometer kortere enn fra nullpunktet, mens med RA må du først kjøre den samme kilometeren for å komme til nullpunktet. Hvis det er 43 kilometer fra nullpunktet uansett trase, vil det en kilometer vest for dette altså være 42 over MA og 44 over RA). Fem kilometer ekstra burde spise opp en fem minutts besparelse. Det vil i så fall si at for all trafikk ned Årødalen, har trasevalg ingenting å si for reisetiden. Alt vest for Årø vil spare tid på MA, og der bor det i alle fall 25000 innbyggere.

      Så da kan vi jo ta tak i Borgerlistens trafikkundersøkelse fra 2015. Den hevdet at 4% av trafikken over Moldefjorden hadde endepunkt i Aukra, Midsund og Sandøy. Fra der denne trafikken møter MA til toppen av Skorgedalen, har den 21 kilometer med tildels høy fartsgrense. Dette bør kunne unnagjøres på 15 minutt (84 km/t i snitt, da er jeg snill med RA). Fra samme sted til nullpunktet, har denne trafikken 20 kilometer kjøring i tillegg til en fergestrekning. La oss si dette tar 40 minutt på dagens veier og ferge. Deretter 43 kilometer kjøring til møtestedet for traseene. Skal vi si at de greier hele dette strekket på 1 time og 15 minutt med RA.

      I så fall trenger man 12 kjøretøy som sparer fem minutt for å ta igjen tidstapet til ett kjøretøy fra øyene. En av 12 er 8%. Disse utgjorde 4%, så bare med å ta med øytrafikken har vi halvert gjennomsnittlig tidsbesparelse til 2,5 minutt. Fra Fuglset til Lønset er det cirka 10 kilometer, så trafikk fra vest for dette har minst 20 kilometer kortere avstand via MA. La oss si denne trafikken sparer 15 minutt, selv om de alternativt må tilbakelegge Fannestrandvegen, den antatt treigeste delstrekningen for å komme til RA. For at samlet tidsbesparelse med RA kontra MA skal bli 0 må denne trafikken ikke utgjøre mer enn 1/6 av trafikk som skal øst for Lønset. Vi må ha seks kjøretøy som sparer 2,5 minutt for å gjære opp ett med tidstap på 15.

      Trafikktellingen til Borgerlisten gir oss følgende:
      51% av trafikken skal vest for Lønset (da har jeg rett nok tatt med trafikk som skal til Årø i dette tallet, men her var ikke grupperingene i undersøkelsen finmasket nok). Undersøkelsen gir heller ikke noe skille for Fuglset, men sier at 26% av Molde-trafikken skal øst for fergekaia etter flytting av sjukehuset. Dette tilsvarer 14% av totaltrafikken i undersøkelsen. 14:51 er cirka 1:3 som betyr at trafikken til Molde vest for Fuglset uansett er så stor at vi ved hjelp av Borgerlisten sin trafikktelling kan slå fast at total tidsbesparelse ved RA kontra MA ser ut til å være negativ.

      Og denne undersøkelsen spurte altså bare sjåfører. De som bruker beina og går i land i Molde og spaserer til endepunktet sitt for reisen, ble i sin tid ikke spurt av Borgerlisten.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Martin Louis Hauger · 3 år siden
    Nei, parodien er det Helge Orten & co. som står for :-)
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ronny Osvoll · 3 år siden
    Valget at Møreaksen er en rigga prosess, på lik linje med sykehussaken (samme aktørene). Bli med i kampen, og meld deg inn i folkeaksjonen mot Møreaksen.
    https://www.facebook.com/groups/697929046931862
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 3 år siden
    Skal Staten rote bort 2.5 milliarder på et dårlig prosjekt, som heller ikke har veisystem på begge sidene på fjorden, som holder stand for en Europavei. 
    Er taktikken å bruke mest mulig milliarder?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 3 år siden
    Orten snakker for døve ører. Vi har gjennomskuet han og "Møreaksen" for lenge siden.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse