Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Gjermund Røe
Ytring
20 mai 2021 10:40
Del på Facebook
Illustrasjon: Gjermund Røe
Illustrasjon: Gjermund Røe
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Som utflytta Nordman (nordmøring) på Balkan i mer enn 10 år, er det med undring jeg følger med på lokale nyheter fra hjemfylket og ser at våre lokale folkevalgte og andre fremtredenen aktører er i ferd med å balkanisere fylket Møre og Romsdal ytterligere, med den såkalte akse saken.

Når makta rår og de folkevalgte vet bedre enn folkene de representerer, i en så viktig sak, da er vi på ville veier.

I blir til Æ, er resultatet vi får i etterkant av dette slaget, for Nordmøre, om Møreaksen (MA) faktisk blir tvunget igjennom, uten en høyst påkrevd utredning av alternativet Romsdalsaksen (RA) eller fortsatt fergedrift.

Undertegnede er rimelig sikker på at en undersjøisk tunnel med MA kan bli verdens flotteste og sikreste, men det er ikke poenget.

Poenget her er prosessen rundt dette, og de klare avvik fra det som er normen når man bygger hovedveier mellom regionene.

Og når man da i bakkant av meningsmålingen klarer og lire av seg at folket ikke vet sitt eget beste, mens en forfordelt faggruppe, med bevist manipulerende historikk bak seg, uvisst av hvilke årsaker, vet bedre, da er kunststykket fullbyrdet. Jeg kjenner det knyter seg i magen av forakt.

Den forakten tror jeg det er mange som deler med meg. Vi blir behandlet som en gjeng idioter som ikke skjønner vårt eget beste, og demokratiske prinsipper og kjøreregler gjelder ikke i denne saken, fordi det passer ikke Helge Orten.

Det Orten med støttespillere ikke forstår, eller velger å ikke forstå, er at et overveldende flertall i fylket ser gevinsten i oversjøisk løsning, til og med om dette også skulle vise seg å bli en dyrere løsning (noe som er høyst tvilsomt). Flertallet skjønner også synergi, og flertallet skjønner når vi blir manipulert. Keiseren er naken. Flertallet ser dette.

Og i dette ligger det nok sprengkraft til å dele fylket for alltid. Det er ikke flere korsveier. Slaget står nå. Men det er ikke for sent å snu.

Meningsmålingen burde være mer enn nok for våre politikere til å kjenne sin besøkelsestid. De har nå et mandat fra folket som burde være krystallklart, selv om MA -forkjempere i kjent stil forsøker å diskreditere denne spørreundersøkelsen.

For oss nordmøringer, som allerede er mer Æ enn I, er det kun alternativ RA som gir nordmøringene en gevinst med tanke på samhandling mellom E39 og E136. En hel time (minst) kastes bort på veien mot Oslo, om vi må kjøre om MA, istedenfor å svinge sørover allerede ved Hjelset, alternativt Lønset. Og skal vi i retning Ålesund vil det antagelig også bli kjappere med RA kontra MA. Redusert fart med MA (gjennom Molde) kontra RA, forvitrer fordelen med færre kilometer for MA i retning Ålesund. Og så kommer dette med høydeforskjeller på toppen. Dette blir sneglefart, spesielt for tungtransporten.

Teknologisk fremskritt rundt bruk av flytebroer tilsier at RA i høyeste grad bør utredes, og som mest sannsynlig vil gi enn klar fordel for RA kontra MA, om en slik utredning blir gjennomført.

Utredingene av MA og grunnlaget for dette er allerede foreldet. Og dette frykter MA forkjemperne mer enn noe annet. De skjønner at slaget er tapt med en uhildet utredning av RA, alternativt fortsatt fergedrift. Det er ingen unison enighet blant fagfolk om MA sin fortreffelighet, snarere tvert imot.

Det er valg til høsten og partiene bør tydelig flagge hvor de står i denne saken. Tar de folkeopinionen til etterretning eller er en hestehandel om melkerampen til Helge Orten på Otrøya mer viktig?

Om melkerampen fremdeles er det viktigste før valgdagen, får dere ikke min stemme.

Om MA står og MA blir bygd blir jeg da en permanent utflytta Trønder. Fylket Møre og Romsdal blir da bare en konstruksjon og et navn på kartet. I praksis er fylket som institusjon da en saga blott. Og når jeg som nordmøring tenker meg om, er kanskje det like greit. Nordmøre fullfører det som allerede langt på vei ligger i kortene. Nordmøre blir en del av Trøndelag.

Sunnmøringene har ingen naturlig forankring mot Molde. Molde som senter i fylket er kun en politisk konstruksjon. Balkaniseringen er fullført, og Æ gir egentlig da faen, som den trønderen jeg da blir.

Om sunnmøringene fremdeles synes det er greit med en lokal vei til Molde for minst 40 MRD fult utbygd, lykke til. Vi trøndere finner andre veier til Rom.

Får vi en uhildet utredning av både Romsdalsaksen og fortsatt fergedrift, og konklusjonen da er Møreaksen som det beste alternativet, da skal jeg holde kjeft.

Da er ting gjort ryddig og redelig, og jeg kan akseptere utfallet.

Slik dette fremstår nå kan det faktisk direkte sammenlignes med politisk håndverk her i Bulgaria, EUs mest korrupte nasjon, hvor jeg bor.

Dette gjelder ikke alle politiske partier, men i saken rundt MA tåkelegger man mest mulig, hemmeligholder, manipulerer og hestehandler, noe som vekker tydelig mistanke om underliggende årsaker vi bare kan spekuler i.

Dette gir grobunn for politikerforakt og resultatet kan til slutt bli Molde som en utkant av Sunnmøre, og Nordmøre som en del av Trøndelag.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    Oi! her var det stram ordbruk! Ein utflytta Kristiansunder som blir enda meir gretten dersom ein bygg saman Ålesund- Molde? Balkanisering, slag, tvang er dei språklege verkemidla i kampen om å få med seg Nordmøre til Trøndelag. Kan ikkje huske at sunnmøringane ville til Bergen når Krifast blei bygd.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 45 minutter siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDet er som sagt flere aspekter enn klima, også i tillegg til de du tillegger meg.Du taler med to tunger ...
Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøDitt tilleggsaspekt er meir trafikk og kortare nedbetalingstid. Stikk i strid med Klimautvalets anbefaling.Kor høge vil bompengane bli dersom Vik ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDen mest ignorante er den med skylapper som nekter å se mer enn ett aspekt. Og beskylder andre for manglende ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøDu er blant dei ignorante, kanskje uforskyldt for manglande innsikt. Desto farligare.
Terje Sundsbø 16 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrLangt fra alle mener at naturtap og klimautslipp er vår tids største utfordring.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøKorleis meiner du då at ein vil få løyst vår tids største utfordring, naturtap og klimautslipp?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse