Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I den pågående politiske debatten rundt Romsdalsaksen, Møreaksen eller fortsatt ferjedrift er vi i Rødt Møre og Romsdal klare i vår prioritering.

Når det kommer til kjøreretning for E39 i Møre og Romsdal så kjører vi i samme retning og med samme passasjer som flertallet i fylket tilsynelatende gjør.

Om det ikke er mulig å fortsatt beholde ferjedrift på traseene, så er vi helt på linje med flertallet av befolkningen, som teller 69% av de spurte, om at Møreaksen er det siste av de tre alternativene som ønskes.

At dette viser seg å være vanskelig å forholde seg til for andre politiske parti blir for oss veldig vanskelig å forstå.

Folket velger sine representanter, folket ønsker, representantene bør forholde seg til det folket ønsker. I dette tilfellet ønsker ikke folket at Møreaksen skal realiseres. Rødt står sammen med folket i dette og er helt klare på at derom det ikke er mulig å opprettholde traseene med ferjedrift slik det er i dag, så er det Romsdalsaksen som må prioriteres.

Kostnadene tilknyttet undersjøiske tuneller, og risikoen ved disse, bør stå som gode nok argument for at man går helt bort fra tanken og trekker opp linjene på nytt.

Den linja må være, i prioritert rekkefølge, fortsatt ferjedrift eller flytebru på Romsdalsaksen.

For Rødt Møre og Romsdal

Stein Kristiansen, førstekandidat stortingslista til Rødt Møre og Romsdal

Sigve Torland, leder Rødt Møre og Romsdal

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Partiet Rødt bør sette seg inn i fakta: 
    https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/107997-moreaksen-malinger-og-faglig-grunnlag

    Om meningsmålingene: 
    https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/108146-moreaksen-egeninteresser-og-meningsmalinger

    Om politikere: 
    https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/108216-politisk-legitimitet-eller-politisk-abdisering

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse