Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
10 august 2021 12:54
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er forunderlig at mange av våre lokale politikere, fylkets to største aviser og NRK sin lokalavdeling tilsynelatende er lite interessert i de de sterkt sprikende påstandene fra Møreaksen og Romsdalsaksen knyttet til kostnader. Når tosifrede milliardbeløp skal brukes av vår felles lommebok, må det forventes grundige og uhildede utredninger - det må faktisk kreves.

Eksempler: Romsdalsaksen (RA) påstår at de ikke påfører ekstra kostnader når oppgradert E136 fra Ørskogfjellet til Hjelvika gjenbrukes, og at kostnadene for Hjelvika - Lønset blir 15 mrd. Møreaksen (MA) påstår at MA blir 6–14 mrd billigere enn RA. MA/Statens Vegvesen hevder at Tautratunnelen vil koste 6 mrd, mens RA/HR-Prosjekt sin vurdering er 11,2 mrd. RA mener at Tresfjordbrua er god nok som den for E39/E136, mens MA/Statens Vegvesen mener det må bygges ny i tillegg.

Det er mange påstander fra begge sider, og spriket i kostnader kan i ytterste konsekvens bli 20–30 milliard kroner. Bør ikke slike tall vekke sovende journalister?

Kryssingen av Romsdalsfjorden er del av ny E39 mellom Trondheim og Kristiansand og foruten fortsatt fergedrift er alternativene RA og MA. Den viktigste forskjellen er oversjøisk (RA) vs undersjøisk (MA). En skikkelig sammenligning kan kun gjøres ved målinger for strekningen mellom punktene hvor de skilles og møtes igjen.

Med «Romsdalsaksen over Veøy» som utgangspunkt er fylkeskommunen negativ til RA. De hevder imidlertid at det ikke er forvaltningsplanen for Veøy som skal ta stilling til E39-traseen, og sitat «vern av heile Veøya som landskapsvernområde er ikkje særleg aktuelt. Sørøya har ikkje dei kvalitetane eit verneområde etter Naturmangfaldlova bør ha»

Lederen for Folkeaksjonen Møre uten Møreaksen, Terje Tovan, omtaler dette i et FB-innlegg, og tilføyer at en skjemmende høyspent-trase går langs strandlinjen på sørsiden av øya. MA-traseen har «konflikt» med over 60 fortidsminner, og begge nevnte forhold er tilsynelatende problemfritt, og illustrerer som har sier «hvor konstruert dette er».

RA-traseen er jo ikke planlagt over øya - den skal langs strandlinjen på sydsiden - dels på ny fylling. En 70–75 meter høy skogkledd ås vil skille det vernede området med den gamle steinkirken og prestegården fra en eventuell ny stamveg, og kan gi muligheter.

Dette leserbrevet skraper bare litt på overflaten, men utfordrer det ikke til refleksjon over mange aktørers sløvhet knyttet til å søke sannhet om påstander og ekstrem pengebruk?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Ja, hvem kan man stole på? 

    https://www.tk.no/moreaksen-hvem-kan-man-stole-pa/o/5-51-994560

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får alliere deg med Sve og Frp når det gjeld miljøpolitikk.  Symboltunge som dei er.
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDet er slik det er spesifisert for veganlegg.Jernbane får du lufte der det høyrer heime
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDet er meningsløst at et stort nasjonalt veiprosjekt skal finansieres med «lokal forankring», dvs. fylkeskommunal bompengegaranti. Mener du at slik ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse