Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
15 juli 2022 17:50
Del på Facebook
Ny E39 kan gjøres kortere, raskere, flatere og billigere enn Hafast + Møreaksen. «Den grønne linje» viser hvordan. Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Ny E39 kan gjøres kortere, raskere, flatere og billigere enn Hafast + Møreaksen. «Den grønne linje» viser hvordan. Illustrasjon: Paul Andreas Hofseth
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Hovedtrekk og formål som kortere og raskere veg vest for Langfjella mellom Trondheim og Kristiansand er uendret for ny E39. Optimal løsning for kryssing av brede fjorder er fortsatt hovedutfordringen. Kryssingene medfører ekstreme kostnader, men bidrar også mest til redusert reisetid når en, to eller flere fjorder skal krysses.

Endringer skjer oftest i små steg, og ulike krefter trekker i trådene. Dagens E39 har et sprikende preg knyttet til løsninger, men også i forhold til indre vs ytre som trasevalg. En samlet tenkning overfor hele strekningen for ny E39 savnes og behøves.

Begrepet «kyststamvegen» bør skrotes først best, for mellom Kristiansand og Stavanger har stegene gått gradvis til valg av en indre trase i stedet for den gamle kystvegen som binder kystbyene der sammen.

Mellom Sognefjorden og vårt fylke vil E39 gå nærmere 10 mil fra kysten og byer som Florø og Måløy. Førde har på mange vis danket ut Florø som «hovedstad» i tidligere Sogn og Fjordane. Kjell Opseth fra Førde var mangeårig Stortingspolitiker, og mange husker han kanskje best som Samferdselsminister fra 1990 - 1996. «Alle veger til Førde» vil være en overdrivelse å hevde, men at Opseth har bidratt til Førde sin store vekst er det ingen tvil om.

I vårt fylke går E39 via Volda - Moa - Vestnes - Molde, og med ferger over Storfjorden og Romsdalsfjorden. E39 kan ende opp med løsning via Hafast og Møreaksen, men det må være lov å håpe at det ikke skjer. Den beste effekten for reisetid og kostnader kan oppnås ved en indre trase mellom Grodås og Ørskogfjellet, og tilsvarende mellom Ørskogfjellet og Lønset eller Hjelset.

annonse

Forhåpentligvis fortsetter trenden med kortere, raskere og flatere stamveg for den nye E39. I søndre del av fylket kan stamvegen reduseres med inntil 50 km ved valg av indre trase, mens potensialet i Romsdal er ca 10 km kortere E39. Derved kan differansen mellom korteste og lengste alternativ faktisk bli omkring 60 kilometer avhengig av trasevalg - og derved en vesentlig kortere og raskere E39.

Lite tyder på at tautrekkingen mellom Møreaksen, Romsdalsaksen og fortsatt fergedrift stopper med det første. Om et drøyt år er det lokalvalg, og alt tyder på at saken får stor oppmerksomhet.

Tiden kan være både venn og uvenn, men det må være lov å håpe på en bedre løsning for E39 også i vårt fylke. og at de tre alternativene over Romsdalsfjorden krympes til to - Romsdalsaksen eller fortsatt fergedrift.

Mye har skjedd siden 2010 - og utviklingen fortsetter nok for E39.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Det burde vel være en selvfølge at større deler av planområdet avsperres for ferdsel. Hvilke andre industriområder kan man bevege ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Vanskelige veivalg?
Frank Sve og Listhaug (Frp) sier: «Det er en skandale om regjeringen nå vil tråkke på bremsen. For å unngå en ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Vanskelige veivalg?
Frank Sve har mange merkelige utspill, blant annet:«Korleis er då til dømes planlegginga, prosjekteringa, berekningane og alle nødvendige faktorar ikring ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Store deler av Nordmøre når Hjelset raskest
@Arne AlmaasHva er problemet med NRK? Rasmussen korrigerer feilaktige avisinnlegg – kampen mot Fake News bør også NRK støtte. Ellers har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Store deler av Nordmøre når Hjelset raskest
@Geir M PunnerudDu klandrer Rasmussen for å helle bensin på bålet, uten å nevne de som stadig vekk setter fyr på nye ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Store deler av Nordmøre når Hjelset raskest
@Anne Mari SandshamnDet er ikke jeg som finner på disse hullene i bemanningsplanen. Dette ble senest orientert om i styremøtet i HMR ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte