Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge opplever de største økonomiske urolighetene vi har sett på over 30 år, og LO følger regjeringens pipe lojalt, i stedet for å kjempe for arbeidsfolks økonomi og at industriarbeiderne skal ha en jobb å gå til i årene som kommer.

Folk og bedrifter blør, statskassen håver inn enorme beløp, men LO og LO-lederen er helt tyst. Kanskje er hun på «riking jakt» og møtt seg selv i døren med et smell!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Med en årslønn på 2,3 millioner merker hun ikke den skyhøye prisveksten. Den største på en mannsalder.

Prisveksten på hele 6,3 prosent siste året viser at regjeringen ikke gjør nok for familier flest og bedrifter. LO aksepterer stilltiende det ranet som vanlige Nordmenn utsettes for.

Annonse
Annonse

LO var opptatt av å sikre økt kjøpekraft før lønnsoppgjøret. Det har de mislyktes helt med. For hver eneste måned som går, mister folk mer og mer kjøpekraft. I stedet for å kjempe medlemmenes sak, er LO mer opptatte av å beskytte den handlingslammede regjeringen til Jonas Gahr Støre som følger situasjonen tett, nøye og løpende uten å gjøre noe.

Det er avgjørende for arbeidsplassene og folk flest, spesielt i distriktene, at vi får på plass flere prisdempende tiltak. LO burde støttet Fremskrittspartiets forslag om å fjerne drivstoffavgiftene, halvere matmomsen og innføre makspris på strøm. Fremskrittspartiet har gjentatte ganger foreslått dette både for husholdninger og bedrifter. Men uten å få støtte fra regjeringspartiene og Høyre, og ingen støtte fra LO.

Hvor er solidariteten med familiene, sliterne på gulvet og folk flest? Prisveksten spiser opp økonomien til husholdningene, samtidig som staten tjener fett. Regjeringen har både økonomisk handlingsrom og en moralsk plikt til å redusere effekten av prisveksten for husholdningene og industrien.

Mens en rekke bedrifter i distriktene sliter på grunn av høye drivstoff- og strømpriser varsler regjeringen også at det kan bli strømrasjonering i energinasjonen Norge. Også når det gjelder dette sitter LO og Peggy Hessen Følsvik musestille. Man må nesten spørre hvem LO er til for å representere; at medlemmene deres har en god arbeidsplass å gå til, eller et politisk støttehjul til Støre og Arbeiderpartiet?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Tage Robert · 1 år siden
    De fleste lønnsmottakere i Norge er underlagt frontfagsmodellen. Lærere, sykepleiere, statsansatte, neppe er  industriarbeidere i flertall blant disse  lenger. LO har sittet stille I båten mens norske ansatte har blitt skiftet ut med arbeidsinnvandrere  ofte via uoversiktlige underentrepenører.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse