Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
31 august 2022 09:42
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkeskommunen opplever at samferdselsprosjekt går til himmels kostnadsmessig, men Møreaksenklanen trur fortsatt på eit under.

Fylkeskommunen opplever enormt store prisaukar på alle samferdselsprosjekt.

Annonse
Annonse

Siste store prosjek, Nærlandsøybrua, har kome godt over 830 mill kr frå sine vel 350 mill kr som fyrste prisgrunnlag.

Det same opplever ein på alt av samferdselsprosjekt i fylket, bruer, tunellar, veg, rekkverk osv.

– Kostnadsøkningene treffer oss midt i solar plexus, sier fylkesvegsjef Ole Jan Tønnesen til Sunnmørsposten.

– Vi har nok ikke sett den siste kostnadsoverskridelsen. Om det er små eller store prosjekter så opplever vi at alle får betydelige prisstigninger, sier Tønnesen.

Dette er fakta, beinharde fakta som sjølvsagt gjelder alt av vegbygging.

Forklar, kvifor skulle ikkje dette også gjelde Møreaksen?

Annonse
Annonse

Det ser ut til å være i emning eit verkeleg stort under, når dei som ynskjer å bygge Møreaksen tviheld på sine totalt urealistiske prisanslag.

Møreaksen får sjølvsagt minst like store kostnadsaukar som resten av samferdselsprosjekta her i fylket og i resten av landet.
Sannsynlegvis også vesentleg høgare då prosjektet verken har Ks2 eller på nokon som helst måte er byggeklar.

«Med fakta prisvekst som har vore no og som blir lagt opp til framover, er ikkje ei dobling av kostnadane for Møreaksen urealistisk»

Dette betyr at Møreaksen raskt vil bevege seg meir mot 50 milliard kr, sansynlegvis enda høgare.

Dette er realitetar ein ikkje kan snakke seg vekk ifrå, og når regjeringa no kuttar kraftig i vegbygging er sjølvsagt Møreaksen sjanselaus.

Derfor må arbeidet med planlegging osv ikring Møreaksen stoppast øyeblikkeleg.

Den norske stat har alt kasta vekk nok pengar på dette håplause prosjektet som folket ikkje vil ha.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Frank Sve (Frp) følger ikke godt nok med i timen. Fjordkryssingen av Møreaksen er klar for byggestart kanskje allerede i 2023, og KS2-analysen er også snart ferdig:

    https://www.rbnett.no/nyheter/i/z7mAO9/eksperter-skal-granske-planene-for-moereaksen.

    Som vanlig er Frank Sve (Frp) pinlig inkonsistent. Denne kostnadsøkningen rammer all veibygging. Sve bør være like bekymret for byggingen av Eksportveien gjennom Romsdalen. Hvorfor tror Sve at den går klar av problemene?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Ikke noe går klar av denne enorme prisveksten, ingen tvil om det T.S.   Alle veiprosjekt i landet blir rammet av dette. Skjønner bare ikke at du ikke greier å se at Frank Sve her snakker om ett gigantisk pengesluk i vårt fylke - ikke hele landet i sin helhet, men han vet om det, tvil ikke på det. Men skal man velge økonomisk, vil det nok heller lønne seg å oppruste allerede eksiterende veier, fra Ålesund til Vestnes og via tresfjordbrua og videre oppover Romsdalen. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Møreaksen er det motsatte av et pengesluk for vårt fylke. Uten Møreaksen derimot, vil fylkeskommunen måtte finansiere to dyre fastlandsforbindelser til Otrøya og Gossen.

      Møreaksen ruster opp veien fra Ålesund til Vestnes, har du ikke forstått det? Og du har heller ikke forstått at Møreaksen er en del av fergefri E39. Da hjelper det ikke å ruste opp veien i Romsdalen, som har mindre trafikk enn fergene over Romsdalsfjorden.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Hvorfor skal alt på død og liv være fergefritt da? Skjønner ikke det jeg. Hvorfor ikke se på fergen som en god ting? En tid for å stresse bittelitt ned, i en ellers ekstremt stressende hverdag? Har du ikke evnen til å se noe posistivt med ferger, er det ganske trist...  Alle trenger å se det gode i fergene også.  Og jeg kjenner mange på Gosså som heller vil ha ferge, enn fastlandsforbindelse. men der ute kan de ikke si det hyøt, da blir de utfryst... man skal ikke stikke fram nesen og si sin mening der ute blant folk...Vet jeg alt om, side jeg er derfra.. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Det er ikke på død og liv - det er fordi det er besluttet å gjøre E39 fergefri og for at flest mulig skal dra nytte av det.
      Jeg tror ikke du vet alt om hva som menes på Gossen npr det gjelder fergefritt. Jeg vet at næringslivet på Gossen skriker etter fergefritt. Og de alker fleste på Gossen er avhengig av næringslivet der.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Ikke tro noe om meg.. Du har ikke grunnlag for å si det. Jeg vet mer om hva "hvermannsen" enn deg... Jeg lytter når de jeg snakker med sier de vil ha ferga.. Og det er ikke få. Men de vil gjerne ha noen runder med ferge på natta.. Og det er forståelig. men de vil ikke miste sin egenart som øysamfunn.. Det forsvinner som dugg for solen, så snart en fastlandsforbindelse er skapt. Det vet jeg også alt om, sett og opplevd selv, alt som skjedde av forandringer når ei øy blir landfast.... Ikke alt som er positivt med landfast... Øking av kriminalitet blant annet...  Det er bare sånn... Og det er ingenting man ønsker seg... 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse