Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
27 oktober 2022 20:13
Del på Facebook
Illustrasjonen fra Ørskogfjellet i et høringsnotat fra Statens vegvesen viser at vegen mot Molde framstår som hovedveg, og vegen mot Dombås/Oslo som en sideveg. Illustrasjon: Statens vegvesen
Illustrasjonen fra Ørskogfjellet i et høringsnotat fra Statens vegvesen viser at vegen mot Molde framstår som hovedveg, og vegen mot Dombås/Oslo som en sideveg. Illustrasjon: Statens vegvesen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Terje Tovan fra Molde gjør come back som politiker kan vi lese i Romsdals Budstikke. Den tidligere lederen for Borgerlisten har tatt farvel som leder av «Folkeaksjonen MuM» (Møre uten Møreaksen) med ca. 14.500 medlemmer, og har overlatt ledelsen der til Arild Heltne fra Skåla. Nå velger Tovan og FrP hverandre.

Motstanden mot Møreaksen (MA) er massiv blant folket, og kun 23 prosent har MA som førstevalg ifølge NORSTAT målingen fra 2021 der 4.002 svarte i en omfattende undersøkelse. I fylkestinget har MA fortsatt flertall, men med negativ trend. Tovan kan gi FrP et løft, og det er også mange andre parti og lister som ønsker fortsatt fergedrift eller Romsdalsaksen (RA) fremfor MA. Det kan få konsekvenser.

Annonse
Annonse

Statens vegvesen (SVV) reduserte kostnaden for E39 Ålesund–Dombås fra 40 mrd til 24 mrd ved å redusere vegstandarden mellom Ålesund–Vik, og det før man i det hele tatt vet hvor vegen skal gå. De fleste forstår at kostnaden for Møreaksen mellom Bolsønes i Molde til Breivika i Ålesund ikke stemmer. Kostnaden blir mye høyere – kanskje dobbelt nivå.

Frykten er at SVV fortsatt forsøker å skjule sannheten når den lovpålagte KS2-kontrollen gjennomføres ved avslutning av forprosjektet før vedtak om bevilgning i Stortinget, og eventuell oppstart av prosjektet. Svaret bør foreligge i god tid før valget, men spenningen er åpenheten før lokalvalget.

Annonse
Annonse

For lokalvalget neste høst er fristen for endelige oppsett med kandidater for parti/lister 2. januar. Da vet vi alle litt mer, og partienes strategier formes og gjøres klar for presentasjon i vakker innpakning. Lovnadene sitter gjerne løst, men det er jo velgerne som bestemmer resultatet ved valget.

Det hevdes at SVV har brukt omkring 700 mill til planlegging av Møreaksen hittil. Det spesielle er imidlertid at svært liten del er brukt mellom Ørskogfjellet og Ålesund der trafikken er størst. Tenk om de midlene i stedet ble brukt til eksportvegen E136 og andre viktige strekninger.

Tillater meg å gjenta Sunnmørsposten sin leder fra 9. september: «Lammende enighet om Eksportvegen» og uthevet: «Nå må vi bruke enigheten til noe nyttig. Vi tåler ikke at det går flere tiår». For Møreaksen er det imidlertid uenigheten som råder.

Sett i lys av dramatisk prisøkning knyttet til alle typer vegbygging og snart gratis ferge til øysamfunn uten fastlandsforbindelse, må vell sunn fornuft tilsi at Stortinget nå kan sette sluttstrek for Møreaksen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 1 år siden
    Kva meiner du her, Hofset? 
    "Frykten er at SVV fortsatt forsøker å skjule sannheten når den lovpålagte KS2-kontrollen gjennomføres ved avslutning av forprosjektet før vedtak om bevilgning i Stortinget". KS2 er vel nettopp for å kvalitetssikre prosjektet eksternt, så då kan vel ikkje SVV skjule noko!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse