Terje Tovan fra Molde gjør come back som politiker kan vi lese i Romsdals Budstikke. Den tidligere lederen for Borgerlisten har tatt farvel som leder av «Folkeaksjonen MuM» (Møre uten Møreaksen) med ca. 14.500 medlemmer, og har overlatt ledelsen der til Arild Heltne fra Skåla. Nå velger Tovan og FrP hverandre.
Motstanden mot Møreaksen (MA) er massiv blant folket, og kun 23 prosent har MA som førstevalg ifølge NORSTAT målingen fra 2021 der 4.002 svarte i en omfattende undersøkelse. I fylkestinget har MA fortsatt flertall, men med negativ trend. Tovan kan gi FrP et løft, og det er også mange andre parti og lister som ønsker fortsatt fergedrift eller Romsdalsaksen (RA) fremfor MA. Det kan få konsekvenser.
Statens vegvesen (SVV) reduserte kostnaden for E39 Ålesund–Dombås fra 40 mrd til 24 mrd ved å redusere vegstandarden mellom Ålesund–Vik, og det før man i det hele tatt vet hvor vegen skal gå. De fleste forstår at kostnaden for Møreaksen mellom Bolsønes i Molde til Breivika i Ålesund ikke stemmer. Kostnaden blir mye høyere – kanskje dobbelt nivå.
Frykten er at SVV fortsatt forsøker å skjule sannheten når den lovpålagte KS2-kontrollen gjennomføres ved avslutning av forprosjektet før vedtak om bevilgning i Stortinget, og eventuell oppstart av prosjektet. Svaret bør foreligge i god tid før valget, men spenningen er åpenheten før lokalvalget.
For lokalvalget neste høst er fristen for endelige oppsett med kandidater for parti/lister 2. januar. Da vet vi alle litt mer, og partienes strategier formes og gjøres klar for presentasjon i vakker innpakning. Lovnadene sitter gjerne løst, men det er jo velgerne som bestemmer resultatet ved valget.
Det hevdes at SVV har brukt omkring 700 mill til planlegging av Møreaksen hittil. Det spesielle er imidlertid at svært liten del er brukt mellom Ørskogfjellet og Ålesund der trafikken er størst. Tenk om de midlene i stedet ble brukt til eksportvegen E136 og andre viktige strekninger.
Tillater meg å gjenta Sunnmørsposten sin leder fra 9. september: «Lammende enighet om Eksportvegen» og uthevet: «Nå må vi bruke enigheten til noe nyttig. Vi tåler ikke at det går flere tiår». For Møreaksen er det imidlertid uenigheten som råder.
Sett i lys av dramatisk prisøkning knyttet til alle typer vegbygging og snart gratis ferge til øysamfunn uten fastlandsforbindelse, må vell sunn fornuft tilsi at Stortinget nå kan sette sluttstrek for Møreaksen.