Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
25 november 2022 10:19
Del på Facebook
Fokus for stamvegene må flyttes dit det burde vært – til Eksportvegen. E136 først, dernest E39 med oversjøisk løsning og nødvendige utredninger. Foto: Halvard Alvik / NTB
Fokus for stamvegene må flyttes dit det burde vært – til Eksportvegen. E136 først, dernest E39 med oversjøisk løsning og nødvendige utredninger. Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selvsagt kan vi pumpe kloakken fra ytre deler av Sula, og enda verre – 2 mil fra ytre bydeler i Ålesund til Sula sitt østligste punkt ved Kvasnes. Det er også mulig å velge alternativene Hafast + Møreaksen som trase for ny E39 selv om traséen er 6 mil lengre og langt dyrere enn korteste og billigste alternativ. Og – vi kan bygge 4 felts motorveg like ovenfor drikkevannskilden til omrking 70.000 i Ålesundsområdet.

Videre kan vi droppe å bygge Borgundfjordtunnelen som kan binde Sula, Ålesund og Giske langt bedre sammen, og minske sårbarheten ved to forbindelser mellom Sula og Ålesund i stedet for den ene over Vegsundbrua. Sykehuset på Åse kan være som det er – og slik kan vi holde på. Men – er det særlig smart?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hvorfor ikke gjøre kloakken til en ressurs i stedet for et problem ved at sluttproduktet kan brukes til jordforbedring eller biogass i stedet for å pumpes i lange avstander og i beste fall renset 70 prosent før det ender utenfor Kvasneset?

Tiltak må gjøres for å beskytte drikkevannskilden til mer enn en fjerdedel av fylkets befolkning. E39 kan legges øst for Brusdalsvatnet, og trafikk fra øst til/fra Ålesund kan spres både ved nye trasevalg som via Ellingsøy, tunnel mellom Digernes og Magerholm, eller andre alternativ. Hovedpoenget er kraftig reduksjon av trafikken på oppsiden av vatnet.

Fokus for stamvegene må flyttes dit det burde vært – til Eksportvegen. E136 først, dernest E39 med oversjøisk løsning og nødvendige utredninger.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dersom E39 legges øst for Brusdalsvatnet og Borgundfjordtunnelen bygges, vil de fortsatt nødvendige tiltakene krympe til en brøkdel. Behovet for 4–5 gode og sikre avkjørsler mellom Sulesund og Blindheim må løses ved å unngå kryssende trafikk. Mest omtalt er Veibustkrysset like vest for Vegsundbrua, men de andre er også farlige.

Statens vegvesen (SVV) liker ikke at politikerne i Sunndal og Surnadal, samt fylkesutvalget og fylkestinget har bestemt seg løsning med bru over Todalsfjorden. Tross det utreder SVV nå undersjøisk tunnel Todalsprosjektet!

Tilbakeslaget for sykehuset på Åse i forslaget til statsbudsjett er mulig å rette opp 20. desember når Stortinget vedtar statsbudsjettet for 2023. Da får kanskje også Nye Veier mer penger til oppgradering av E136. Vi får noen svar, men neppe alle.

Kanskje våkner vi fra dvalen i vårt bakvendtland med inspirasjon fra Bjørn Eidsvåg: «Kan det snu – kan det venda. Det er åpenbart kan henda.»

Kanskje blir det noen julegaver i statsbudsjettet?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Hovedtyngden av ferdselen på de fleste delstrekningene av store stamveier er lokaltrafikk, ikke langveisfarende gjennomgangstrafikk. Slik også på E136 Eksportveien, der bare en liten del av trafikken som passerer Veblungsnes også passerer Bjorli. Derfor ønsker Nye Veier AS først å bygge ut der nytten er størst, som på Eksportveien er flaskehalsen på Veblungsnes, med mye lokaltrafikk.

    Også på E39 Møreaksen dominerer lokaltrafikken, bare en liten del av de som krysser Romsdalsfjorden krysser også Gjemnessundbroen. Trafikken langs Eksportveien gjennom Romsdalen er bare halvparten av trafikken på de 3 fergene som avløses av Møreaksen. Man bør prioritere slik som Nye Veier AS gjør, bygge ut først der trafikken er størst, det gir størst nytte.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse