Selvsagt kan vi pumpe kloakken fra ytre deler av Sula, og enda verre – 2 mil fra ytre bydeler i Ålesund til Sula sitt østligste punkt ved Kvasnes. Det er også mulig å velge alternativene Hafast + Møreaksen som trase for ny E39 selv om traséen er 6 mil lengre og langt dyrere enn korteste og billigste alternativ. Og – vi kan bygge 4 felts motorveg like ovenfor drikkevannskilden til omrking 70.000 i Ålesundsområdet.
Videre kan vi droppe å bygge Borgundfjordtunnelen som kan binde Sula, Ålesund og Giske langt bedre sammen, og minske sårbarheten ved to forbindelser mellom Sula og Ålesund i stedet for den ene over Vegsundbrua. Sykehuset på Åse kan være som det er – og slik kan vi holde på. Men – er det særlig smart?
Hvorfor ikke gjøre kloakken til en ressurs i stedet for et problem ved at sluttproduktet kan brukes til jordforbedring eller biogass i stedet for å pumpes i lange avstander og i beste fall renset 70 prosent før det ender utenfor Kvasneset?
Tiltak må gjøres for å beskytte drikkevannskilden til mer enn en fjerdedel av fylkets befolkning. E39 kan legges øst for Brusdalsvatnet, og trafikk fra øst til/fra Ålesund kan spres både ved nye trasevalg som via Ellingsøy, tunnel mellom Digernes og Magerholm, eller andre alternativ. Hovedpoenget er kraftig reduksjon av trafikken på oppsiden av vatnet.
Fokus for stamvegene må flyttes dit det burde vært – til Eksportvegen. E136 først, dernest E39 med oversjøisk løsning og nødvendige utredninger.
Dersom E39 legges øst for Brusdalsvatnet og Borgundfjordtunnelen bygges, vil de fortsatt nødvendige tiltakene krympe til en brøkdel. Behovet for 4–5 gode og sikre avkjørsler mellom Sulesund og Blindheim må løses ved å unngå kryssende trafikk. Mest omtalt er Veibustkrysset like vest for Vegsundbrua, men de andre er også farlige.
Statens vegvesen (SVV) liker ikke at politikerne i Sunndal og Surnadal, samt fylkesutvalget og fylkestinget har bestemt seg løsning med bru over Todalsfjorden. Tross det utreder SVV nå undersjøisk tunnel Todalsprosjektet!
Tilbakeslaget for sykehuset på Åse i forslaget til statsbudsjett er mulig å rette opp 20. desember når Stortinget vedtar statsbudsjettet for 2023. Da får kanskje også Nye Veier mer penger til oppgradering av E136. Vi får noen svar, men neppe alle.
Kanskje våkner vi fra dvalen i vårt bakvendtland med inspirasjon fra Bjørn Eidsvåg: «Kan det snu – kan det venda. Det er åpenbart kan henda.»
Kanskje blir det noen julegaver i statsbudsjettet?