Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
25 november 2022 10:19
Del på Facebook
Fokus for stamvegene må flyttes dit det burde vært – til Eksportvegen. E136 først, dernest E39 med oversjøisk løsning og nødvendige utredninger. Foto: Halvard Alvik / NTB
Fokus for stamvegene må flyttes dit det burde vært – til Eksportvegen. E136 først, dernest E39 med oversjøisk løsning og nødvendige utredninger. Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selvsagt kan vi pumpe kloakken fra ytre deler av Sula, og enda verre – 2 mil fra ytre bydeler i Ålesund til Sula sitt østligste punkt ved Kvasnes. Det er også mulig å velge alternativene Hafast + Møreaksen som trase for ny E39 selv om traséen er 6 mil lengre og langt dyrere enn korteste og billigste alternativ. Og – vi kan bygge 4 felts motorveg like ovenfor drikkevannskilden til omrking 70.000 i Ålesundsområdet.

Videre kan vi droppe å bygge Borgundfjordtunnelen som kan binde Sula, Ålesund og Giske langt bedre sammen, og minske sårbarheten ved to forbindelser mellom Sula og Ålesund i stedet for den ene over Vegsundbrua. Sykehuset på Åse kan være som det er – og slik kan vi holde på. Men – er det særlig smart?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hvorfor ikke gjøre kloakken til en ressurs i stedet for et problem ved at sluttproduktet kan brukes til jordforbedring eller biogass i stedet for å pumpes i lange avstander og i beste fall renset 70 prosent før det ender utenfor Kvasneset?

Tiltak må gjøres for å beskytte drikkevannskilden til mer enn en fjerdedel av fylkets befolkning. E39 kan legges øst for Brusdalsvatnet, og trafikk fra øst til/fra Ålesund kan spres både ved nye trasevalg som via Ellingsøy, tunnel mellom Digernes og Magerholm, eller andre alternativ. Hovedpoenget er kraftig reduksjon av trafikken på oppsiden av vatnet.

Fokus for stamvegene må flyttes dit det burde vært – til Eksportvegen. E136 først, dernest E39 med oversjøisk løsning og nødvendige utredninger.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Dersom E39 legges øst for Brusdalsvatnet og Borgundfjordtunnelen bygges, vil de fortsatt nødvendige tiltakene krympe til en brøkdel. Behovet for 4–5 gode og sikre avkjørsler mellom Sulesund og Blindheim må løses ved å unngå kryssende trafikk. Mest omtalt er Veibustkrysset like vest for Vegsundbrua, men de andre er også farlige.

Statens vegvesen (SVV) liker ikke at politikerne i Sunndal og Surnadal, samt fylkesutvalget og fylkestinget har bestemt seg løsning med bru over Todalsfjorden. Tross det utreder SVV nå undersjøisk tunnel Todalsprosjektet!

Tilbakeslaget for sykehuset på Åse i forslaget til statsbudsjett er mulig å rette opp 20. desember når Stortinget vedtar statsbudsjettet for 2023. Da får kanskje også Nye Veier mer penger til oppgradering av E136. Vi får noen svar, men neppe alle.

Kanskje våkner vi fra dvalen i vårt bakvendtland med inspirasjon fra Bjørn Eidsvåg: «Kan det snu – kan det venda. Det er åpenbart kan henda.»

Kanskje blir det noen julegaver i statsbudsjettet?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Hovedtyngden av ferdselen på de fleste delstrekningene av store stamveier er lokaltrafikk, ikke langveisfarende gjennomgangstrafikk. Slik også på E136 Eksportveien, der bare en liten del av trafikken som passerer Veblungsnes også passerer Bjorli. Derfor ønsker Nye Veier AS først å bygge ut der nytten er størst, som på Eksportveien er flaskehalsen på Veblungsnes, med mye lokaltrafikk.

    Også på E39 Møreaksen dominerer lokaltrafikken, bare en liten del av de som krysser Romsdalsfjorden krysser også Gjemnessundbroen. Trafikken langs Eksportveien gjennom Romsdalen er bare halvparten av trafikken på de 3 fergene som avløses av Møreaksen. Man bør prioritere slik som Nye Veier AS gjør, bygge ut først der trafikken er størst, det gir størst nytte.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse