Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Del på Facebook
Landstrømmen er koblet til Stena Saga gjennom Oslo Havns nye landstrømanlegg på Vippetangen i Oslo 8. januar 2019. Foto: Heiko Junge / NTB
Landstrømmen er koblet til Stena Saga gjennom Oslo Havns nye landstrømanlegg på Vippetangen i Oslo 8. januar 2019. Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Jo, Maritimt forum Nordvest. Både jeg og Arbeiderpartiet er minst like offensive som før!

Jens Stoltenberg pleide å si at politiske forskjeller kan sammenlignes med to skip som setter fra havn samtidig med forskjellig kurs. Til å begynne med er ikke avstanden så stor, men til slutt ender de to skipene på helt forskjellige steder. Slik er det også i maritim politikk.

Litt om den store strategiske utfordringen til Norge som verdiskaper først. De siste ti årene har Norge systematisk sakket akterut på verdiskaping sammenlignet med andre land i Europa og verden. I forhold til eksport har vi vært blant de dårligste i verden – og i 2020 hadde faktisk Norge negativ handelsbalanse selv medregnet over 350 milliarder kroner i olje- og gassinntekter.

Dette er bakgrunnen for at Ap og regjeringen vil øke fastlandseksporten med hele 50 prosent til 2030. Arbeiderpartiet tror på en aktiv næringspolitikk, og vi tror på at i et lite land som Norge må vi satse strategisk på noen områder der vi kan være virkelig gode.

Derfor lanserte vi veikart for et grønt industriløft i tidligere i år. Der er maritim industri plukket ut som en av sju strategiske satsingsområder av Ap og Sp. I alt 60 milliarder kroner skal settes av gjennom tilskudd, lån og garantier frem mot 2025, for å hjelpe næringen med store investeringer i ny produksjon. Dette vil i seg selv gi store muligheter for maritim industri i Norge.

Et stramt statsbudsjettet inneholder også flere viktige prioriteringer for den grønne skipsfarten og for fortsatt satsing på maritim industri i Norge. Vi setter blant annet av 3 milliarder til innovasjonslån, hvor 470 millioner er øremerket skip i nærskipsfart og fiskefartøy. Vi satser også videre på forskning og utvikling. Et godt eksempel på dette er dagens tildeling med 66 millioner til havinnovasjon som blant annet går til prosjekter hos Wavefoil og Vard Design i Ålesund.

annonse

Når det gjelder arbeid for å utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen, er Arbeiderpartiet og Senterpartiet helt enige med Maritim forum i at dette kan utnyttes bedre enn hva som ble gjort under forrige regjering. Det er imidlertid svært viktig for Norge, og spesielt viktig for maritim eksportretta industri, at vi har en EØS-avtale som gir oss markedsadgang i Europa. Derfor er vi avhengig av å gjøre grundige vurderinger i saka, noe som vil ta noe tid. Vi kan for all del ikke risikere at viktige eksportbedrifter mister muligheten til å kjempe om store kontrakter i Europa.

Maritim historie er preget av teknologiske skifter som har hatt dramatisk innvirkning på næringene – som overgang fra seil til kull, og fra kull til olje. Nå står vi i startgropa for omstilling til fornybare energikilder. Historien viser at tidligere maritime stormakter ikke alltid klart disse omstillingene. Arbeiderpartiets ambisjon at Norge ikke skal henge med i dette dramatiske skiftet, men at vi skal komme styrket ut av dette som maritim nasjon. Derfor vil vi, sammen med Senterpartiet, allerede på nyåret legge fram vårt forslag til program for grønn skipsfart – for å sikre at Norge tar en ledende rolle internasjonalt.

Ap og Sp legger også inn et taktskifte Norge aldri tidligere har sett i å satse på havvind. Målet er å tildele områder for 30.000 MW innen 2040, altså omtrent en dobling av den kraftproduksjonen fastlands-Norge har i dag. Eksportstrategirådet har anbefalt havvind som den første strategiske eksportsatsingen, og det er en anbefaling regjeringen stiller seg bak. Vi har et uttalt mål om at Norge skal kapre en markedsandel på 10 prosent av et marked som bare vil fortsette å vokse de neste årene. Dette vil også skape enorme muligheter for norsk maritim industri.

Jeg takker for oppspillet fra Maritimt forum Nordvest, og ser fram til å samarbeide tett framover til beste for både Norge og norsk maritim industri. Sammen skal vi skape omstilling, verdiskaping og stadig flere arbeidsplasser i en av landets viktigste næringer.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 4 timer siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøSi ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker ...
Ketil Strand Andersen 1 dager siden Symbolpolitikk i bakvendtland
Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen ...
Takker så mye for publisering KSU! Håper det kan skape en viss debatt :-)
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte