Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Del på Facebook
Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Flere norske rederi sender nå offshorebåter ut av Norge og NIS, deriblant et av Norges største rederi.

Det er et paradoks at store offshoreskip (CSV), som fra 1. mars 2016 ble flagget inn til NIS og dermed kunne gå mellom norske havner med 12 europeiske stillinger, var det som førte til aksjonen på gruppen «Norske sjøfolks fremtid» i form av innlegget «Til Alle Sjøfolk». Nesten 7 år senere så er ikke nettolønnsordningen bra nok lenger og rederiene flagger ut båter.

Det siste jeg hørte om, var at et stort rederi flagger ut 9 båter av NIS, utdanner filippinere til kranførere og gangvegsoperatører og flagger en båt inn i NOR. Samtidig så sier de at ingen skal bli permittert eller oppsagt.

Er det grunn til å frykte at vi mister verdifull kompetanse hvis de blir flyttet på andre type båter?

Mange av oss har opplevd å bli flyttet fra båter hvor vi trivdes og i farvann vi trivdes i. Det er ikke kjekt for noen.

annonse

Det kan skje, men når det blir gjort på en rekke båter så blir det store omveltninger i resten av flåten også.

Nettolønnsordningen blir nevnt i forbindelse med denne utflaggingen. Som kjent så fjernet daværende regjering i 2017 taket på nettolønnsordningen for fraktefarten og utenriksferge. Med unntak av 2019 under pandemien, så har offshore hatt taket hele tiden siden. Fra januar 2022 gjeninnførte dagens regjering taket på nettolønnsordningen noe som har fått store konsekvenser for fraktefarten.

Jeg har hevdet hele tiden at taket på nettolønnsordningen for offshore også burde fjernes. Istedenfor ser vi nå at nettolønnsordningen svekkes. Med resultat utflagging og vi risikerer at færre blir utdannet innen dette segmentet. Da setter vi oss i en situasjon der vi ikke har norsk/nordisk kompetanse når aktiviteten på norsk sokkel, olje og havvind økes i årene som kommer. Selv om rederiene hevder noe annet.

Norske sjøfolk i offshore har vært gjennom oljekrise og pandemi. Når ting begynner å bli lysere så får de nye utfordringer. Dette skaper sinne og frustrasjon. Vi har stått sammen med eiersiden gjennom tøffe tider. Når det begynner å lysne så er vi igjen alene. Det tas ikke lett på av sjøfolk.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Det som Hofseth skriver her, er så logisk og klokkeklart at alle ser fornuften i det.Prosjektet Borgundfjord- og Veddetunnelen er ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Terje SundsbøSi ikke det du, her er den mest berømte.. Og neida, ikke nødvendigvis av innsig av vann, men dog... 300 ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
@Anne Mari SandshamnJeg tror det skjer oftere at veier oppe i dagen blir stengt pga. mye vann/flom enn at undersjøiske tunneler stenges ...
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Trafikktrygging og næringsvegane viktigast!
Ser jo med klarhet nå, etter siste uværet , hvor rammet en kanbli av uvær - i undersjøiske tuneller! Tenker ...
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Symbolpolitikk i bakvendtland
Merk at de to tårnene man ser på illustrasjonsfotoet er kjøletårn som brukes i varme land for å redusere temperaturen ...
Takker så mye for publisering KSU! Håper det kan skape en viss debatt :-)
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte