Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere norske rederi sender nå offshorebåter ut av Norge og NIS, deriblant et av Norges største rederi.

Det er et paradoks at store offshoreskip (CSV), som fra 1. mars 2016 ble flagget inn til NIS og dermed kunne gå mellom norske havner med 12 europeiske stillinger, var det som førte til aksjonen på gruppen «Norske sjøfolks fremtid» i form av innlegget «Til Alle Sjøfolk». Nesten 7 år senere så er ikke nettolønnsordningen bra nok lenger og rederiene flagger ut båter.

Annonse
Annonse

Det siste jeg hørte om, var at et stort rederi flagger ut 9 båter av NIS, utdanner filippinere til kranførere og gangvegsoperatører og flagger en båt inn i NOR. Samtidig så sier de at ingen skal bli permittert eller oppsagt.

Er det grunn til å frykte at vi mister verdifull kompetanse hvis de blir flyttet på andre type båter?

Mange av oss har opplevd å bli flyttet fra båter hvor vi trivdes og i farvann vi trivdes i. Det er ikke kjekt for noen.

Annonse
Annonse

Det kan skje, men når det blir gjort på en rekke båter så blir det store omveltninger i resten av flåten også.

Nettolønnsordningen blir nevnt i forbindelse med denne utflaggingen. Som kjent så fjernet daværende regjering i 2017 taket på nettolønnsordningen for fraktefarten og utenriksferge. Med unntak av 2019 under pandemien, så har offshore hatt taket hele tiden siden. Fra januar 2022 gjeninnførte dagens regjering taket på nettolønnsordningen noe som har fått store konsekvenser for fraktefarten.

Jeg har hevdet hele tiden at taket på nettolønnsordningen for offshore også burde fjernes. Istedenfor ser vi nå at nettolønnsordningen svekkes. Med resultat utflagging og vi risikerer at færre blir utdannet innen dette segmentet. Da setter vi oss i en situasjon der vi ikke har norsk/nordisk kompetanse når aktiviteten på norsk sokkel, olje og havvind økes i årene som kommer. Selv om rederiene hevder noe annet.

Norske sjøfolk i offshore har vært gjennom oljekrise og pandemi. Når ting begynner å bli lysere så får de nye utfordringer. Dette skaper sinne og frustrasjon. Vi har stått sammen med eiersiden gjennom tøffe tider. Når det begynner å lysne så er vi igjen alene. Det tas ikke lett på av sjøfolk.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse