Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
– Regjeringen Støre har gjennom sine forslag om grunnrenteskatt for laksenæringen, vist at de er villig til å rasere denne svært viktige sjømatnæringen, skriver Geir Stenseth, Fremskrittspartiet. Arkivfoto av statsminister Jonas Gahr Støre i spissen for regjeringen i 2021. Foto: Heiko Junge / NTB
– Regjeringen Støre har gjennom sine forslag om grunnrenteskatt for laksenæringen, vist at de er villig til å rasere denne svært viktige sjømatnæringen, skriver Geir Stenseth, Fremskrittspartiet. Arkivfoto av statsminister Jonas Gahr Støre i spissen for regjeringen i 2021. Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Regjeringen Støre har gjennom sine forslag om grunnrenteskatt for laksenæringen, vist at de er villig til å rasere denne svært viktige sjømatnæringen. Regjeringen har satt havbruksnæringen og leverandørindustrien i sjakk. Regjeringen legger opp til storstilt ran av kysten ved å hente inn innovasjons- og utviklingskapital fra distrikts-Norge og inn til Finansdepartementet gjennom den foreslåtte lakseskatten.

De er med andre ord villig til å sende svært mange personer ut i arbeidsledighet. I Stortingets spørretime 22. februar ble det vist til at bare i Møre og Romsdal er 500 arbeidsplasser borte, og det vil forsvinne 500 arbeidsplasser til før påske. Leverandørindustrien i fylket omsetter for 13 milliarder kroner, og sysselsetter 3200 personer.

Annonse
Annonse

De forslagene som er fremmet rammer hele kysten hardt gjennom stans i investeringer, nedleggelse av lønnsomme distriktsarbeidsplasser og mulig fraflytting. Grunnrenteskatten som er foreslått på havbruksnæringen (lakseskatten) kommer ikke bare til å ramme havbruksnæringen. Debatten om også å pålegge grunnrente på villfisknæringen allerede er i gang.

Vi har på den korte tiden regjeringen nå har hatt makten sett en regjering som til de grader ikke tar innover seg at gode og stabile rammevilkår for næringslivet er det som sikrer stabile og lønnsomme arbeidsplasser, investeringslyst og innovasjon, stabil bosetting og økt matproduksjon. Alt dette har en regjering utgått av AP og SP allerede klart å skape usikkerhet rundt. Permitteringene er allerede begynt å komme, investeringer på over 35 mrd. kroner i distriktet er satt på vent eller avlyst.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Av 400 svar som er kommet inn på høringen, er 270 kritiske til forslaget slik det ligger fra regjeringen. Regjeringen sier at lakseskatten blir innført fra 1. januar 2023, men næringen vet ennå ikke hva de skal betale i skatt. Regjeringen Støre får Norge til å fremstå som er usikkert land med ustabilt politisk styre, som investorer ikke lenger kan stole på.

Bananrepublikker blir slike ustabile og rotete land kalt. Nå ser det dessverre ut for at også Norge blir medlem i klubben av bananrepublikker.

Fylkesordførerkandidat Fremskrittspartiet.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrHvorvidt trafikken blomstrer eller ei, er avhengig av befolkningsutviklingen og næringsutviklingen. Hvis disse blomstrer, så vil også lokaltrafikken blomstre.
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDu har i din kommentar tidlegare klip inn følgande: ""Ny E39 Ørskogfjellet- Vik fører til en innkorting av reisetiden mellom ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDu har oversett det faktum at biltrafikken ikkje skal, eller kan blomstre.
Terje Sundsbø 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg har studert linken – den forteller at flere kjørefelt/nye veier raskt blir tatt i bruk, og dokumenterer at dette ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse