Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
06 mars 2023 13:31
Del på Facebook
Illustrasjon: Vegar Clausen
Illustrasjon: Vegar Clausen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bo- og arbeidsmarkedsforhold er svært viktig for utviklingen i både store og små samfunn. Utfordringen har et lokalt preg, men markedet blir litt større i forhold til de største bedriftene – pendlingens lengde øker litt da.

Det har vært mange friske påstander og diskusjoner knyttet til dette emnet, og her får Borgundfjordtunnelen hovedfokus. Møreaksen er i den andre enden av skalaen, men først litt om veg nr 2 mellom Sula og Ålesund – for pendlingen er stor mellom Ålesund og Sula, og nærmere 10 ganger så stor som mellom Ålesund og Molde.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Borgundfjordtunnelen

Prosjektet består av Veddetunnelen mellom Eikrem og Vedde, samt en undersjøisk tunnel mellom Vedde og Gåseidvika i Ålesund. Illustrasjonen viser hvordan mange gode effekter kan oppnås. To forbindelser i stedet for den ene over Vegsundet vil fordele trafikken og avlaste flaskehalser som Blindheimstunnelen, Moaområdet og flere andre, samt gi økt sikkerhet ved eventuelle stengninger på ett av sambandene.

Bo – og arbeidsmarkedet blir også kraftig forbedret med denne løsningen. Vedde ligger mellom Langevåg og Fiskarstrand og ca 2/3 av de knappe 10000 beboerne på Sula bor i dette området. Dagens veg er kronglete, svært farlig og er sterkt trafikkert grunnet 2 store fergesamband. I rushtiden er trafikken mot Ålesund saktegående fra området ved Eidnes, der trafikken fra Ørsta/Volda kobler seg til – i tillegg til trafikken og fergetrafikken fra Hareid/Ulstein.

Annonse
Annonse

Rushtid er i stor grad resultat av reiser til og fra arbeid, samt skole. Stor trafikk medfører at reisetiden med bil eller buss fra Langevåg til f.eks NTNU i rushtiden er en knapp time. Med samme endepunkt via Borgundfjordtunnelen vil reisen ta 10-12 minutt, mens en jobbreise til Giske kommune vil ta en halvtime. Den store tidsbesparelsen er samfunnsnyttig, og bedrer også bo- og arbeidsmarkedet.

Møreaksen knyttet til bo- og arbeidsmarkedet

Om Møreaksen blir realisert, blir den bygget i minst 2 etapper, og med Molde–Vik som del 1. De fleste fra sentrale deler av Ålesund må kjøre ca. 160 km T/R, og daglig reisetid blir minst 2 timer.

Reisekostnadene er den andre hovedårsaken til at Møreaksen aldri vil kunne styrke bo- og arbeidsmarkedet for Ålesund–Molde. Bilers kostnader pr km varierer en god del, men kr 4 pr. km er ofte brukt. Når bompenger legges til, blir årlige kostnader nærmere kr 200.000 og uhåndterlig for de fleste.

Møreaksen bidrar ikke til å styrke bo- og arbeidsmarkedet mellom Ålesund og Molde.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse