Bo- og arbeidsmarkedsforhold er svært viktig for utviklingen i både store og små samfunn. Utfordringen har et lokalt preg, men markedet blir litt større i forhold til de største bedriftene – pendlingens lengde øker litt da.
Det har vært mange friske påstander og diskusjoner knyttet til dette emnet, og her får Borgundfjordtunnelen hovedfokus. Møreaksen er i den andre enden av skalaen, men først litt om veg nr 2 mellom Sula og Ålesund – for pendlingen er stor mellom Ålesund og Sula, og nærmere 10 ganger så stor som mellom Ålesund og Molde.
Borgundfjordtunnelen
Prosjektet består av Veddetunnelen mellom Eikrem og Vedde, samt en undersjøisk tunnel mellom Vedde og Gåseidvika i Ålesund. Illustrasjonen viser hvordan mange gode effekter kan oppnås. To forbindelser i stedet for den ene over Vegsundet vil fordele trafikken og avlaste flaskehalser som Blindheimstunnelen, Moaområdet og flere andre, samt gi økt sikkerhet ved eventuelle stengninger på ett av sambandene.
Bo – og arbeidsmarkedet blir også kraftig forbedret med denne løsningen. Vedde ligger mellom Langevåg og Fiskarstrand og ca 2/3 av de knappe 10000 beboerne på Sula bor i dette området. Dagens veg er kronglete, svært farlig og er sterkt trafikkert grunnet 2 store fergesamband. I rushtiden er trafikken mot Ålesund saktegående fra området ved Eidnes, der trafikken fra Ørsta/Volda kobler seg til – i tillegg til trafikken og fergetrafikken fra Hareid/Ulstein.
Rushtid er i stor grad resultat av reiser til og fra arbeid, samt skole. Stor trafikk medfører at reisetiden med bil eller buss fra Langevåg til f.eks NTNU i rushtiden er en knapp time. Med samme endepunkt via Borgundfjordtunnelen vil reisen ta 10-12 minutt, mens en jobbreise til Giske kommune vil ta en halvtime. Den store tidsbesparelsen er samfunnsnyttig, og bedrer også bo- og arbeidsmarkedet.
Møreaksen knyttet til bo- og arbeidsmarkedet
Om Møreaksen blir realisert, blir den bygget i minst 2 etapper, og med Molde–Vik som del 1. De fleste fra sentrale deler av Ålesund må kjøre ca. 160 km T/R, og daglig reisetid blir minst 2 timer.
Reisekostnadene er den andre hovedårsaken til at Møreaksen aldri vil kunne styrke bo- og arbeidsmarkedet for Ålesund–Molde. Bilers kostnader pr km varierer en god del, men kr 4 pr. km er ofte brukt. Når bompenger legges til, blir årlige kostnader nærmere kr 200.000 og uhåndterlig for de fleste.
Møreaksen bidrar ikke til å styrke bo- og arbeidsmarkedet mellom Ålesund og Molde.