Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

For Arbeiderpartiet og Senterpartiet er det et felles mål å sikre gode tjenester nært der folk bor slik at alle kan leve gode liv.

Det innebærer å legge til rette for både private og offentlige arbeidsplasser i hele landet, sikre en solid infrastruktur og sørge for gode velferdstilbud. En hovedoppgave for Arbeiderpartiet er å gjøre noe med forskjellen mellom folk både økonomisk og geografisk.

Annonse
Annonse

I åtte år ble distriktene oversett av Erna Solberg. Mange husker ordføreren i Bø i Vesterålen som mistet helt troen på sentrale myndigheter og eget parti da han uttalte at «staten har forlatt oss». Han som mange andre i distriktene opplevde verken å bli sett eller lyttet til av Solberg-regjeringen. Det var en sentraliseringsiver som aldri tok slutt.

Arbeiderpartiet mener i motsetning til forrige regjering at vi må ha en sterkere politikk for distriktene. Vi mener at flere statlige tjenester må kunne ordnes nærmere der du bor. Ambisjonen til Støre-regjeringen er å få til bedre nærtjenester over hele landet. Det handler blant annet om etablering av det vi omtaler som «Nærtjenestesentre». Et sted hvor folk i kommunen skal kunne ordne med statlige tjenester på en enklere måte. Et sted hvor folk kan få ordna med for eksempel førerkort eller pass, og tilgang til juridisk rådgivning lokalt. Et sted hvor eldre og andre som trenger hjelp i en heldigital hverdag får bistand og hjelp. Derfor ønsker vi å opprette pilotprosjekter med nærtjenestesentere, noe forliket mellom Ap, SV og Sp bevilger penger til nå i revidert nasjonalbudsjett.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Norge er et høydigitalt samfunn og det gir oss store muligheter. Stedsuavhengige arbeidsplasser som gjør at flere kan jobbe desentralt er blant annet et stort gode for distriktene. Pandemien lærte oss mye, blant annet at vi kan samhandle mer effektivt og over nett i langt større grad enn hva vi gjorde før. Men da må vi ha godt og raskt nett.

Skal folk kunne bosette seg over hele landet, trenger vi at folk har tilgang til høyhastighetsbredbånd der de bor, for å kunne leve gode liv i en digital tidsalder. Derfor har Støre-regjeringen tidligere bevilget penger til bredbåndsutbygging og nå sikrer vi nye midler. Vi har som mål å sikre alle tilgang til høghastighetsbredbånd i løpet av 2025, i motsetning til Høyre som i sitt reviderte budsjett kuttet 200 millioner i bredbåndstilskudd. Politikk er å prioritere, og her er det igjen en forskjell på oss og høyresiden.

Alle innbyggere, uansett bosted, skal ha et godt tjenestetilbud lokalt. Arbeiderpartiet vil legge til rette for at folk kan bo der de vil, gjennom å sikre gode grunnleggende tjenester og arbeidsplasser i hele landet. Jeg er glad for at vi er godt i gang med den jobben!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse