Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Arbeiderpartiet og Senterpartiets planer for distriktene har ingen troverdighet. Hvis folk skal bli i distriktene må det være jobber folk vil ha der.

I et leserinnlegg anklager Lene Vågslid fra Arbeiderpartiet Høyre for å ha oversett distriktene. Det er feil. Høyre reduserte etterslepet fra de rødgrønne med en historisk satsing på samferdsel, samarbeidet med næringslivet, digitaliserte og sa ja til lokale initiativer. Dessverre har Arbeiderpartiet og Senterpartiet en overdreven tro på at distriktspolitikk først og fremst er fylkesgrenser, subsidier og øremerkede midler. Høyres distriktspolitikk formes av ønsket om å ta hele landet i bruk. Ambisjonen er at folk skal ønske å bo i hele Norge, der verdiene skapes. Da trenger vi velferdstilbudene folk vil ha og politikere som spiller på lag med næringslivet.

Høyre vil ha levende lokalsamfunn i hele Norge. Men det skjer ikke bare med subsidier, statlige støttehjul, flere byråkrater og offentlige kontorer. Det må skapes arbeidsplasser i alle daler, fjorder og langs kysten. Men da trenger næringslivet en regjering som ikke innfører nye skatter, økte skatter, midlertidige skatter over natten. Store skatteøkninger på kort tid har ført til frys i investeringer i distriktene. Innleieforbud har gjort det vanskeligere for flere distriktsarbeidsplasser. Og hundrevis av millioner brukes på å lage nye fylkeskommuner, uten at det løser noen problemer eller gir bedre tjenester til innbyggerne.

Problemet er ikke at folk flytter fra distriktet, problemet er at det ikke er attraktivt å bli boende. Da må vi skape lokalsamfunn der folk vil bo. Skolene må ha godt kvalifiserte lærere, sykehjemmene må ha god omsorg og behandling, og veiene må få folk raskere frem og tryggere hjem. Istedenfor har Arbeiderpartiet og Senterpartiet prioritert å fjerne kompetansekrav for lærere og kuttet i veibudsjettet. I eldreomsorgen er de mest opptatt av om sykehjemmet er privat, ideelt eller offentlig. Slikt blir det ikke bedre lokalsamfunn av.

Høyre vil at det skal bo folk i hele landet. Da trenger vi et sunne bedrifter som har råd til å skape arbeidsplasser og gode velferdstjenester til folk. Foreløpig er Arbeiderpartiet og Senterpartiets eneste tiltak for distriktene å øke skattene for viktige distriktsnæringer for å detaljstyre hvordan pengene brukes fra Oslo.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse