Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
13 mai 2024 10:33
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det har skapt storm rundt fergene at flere fylkeskommuner ønsker å innføre betaling for ferger som nå er gratis. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier fylkeskommunene kan gjeninnføre betaling: Det vil ikke være i strid med Stortingets vedtak å ta betaling på et fergesamband som i dag er gratis. Men kommunalminister Erling Sande (Sp) godtar ikke at fylkeskommuner begynner å kreve betaling fra trafikantene på ferger som staten allerede har tatt regningen for.

Rogaland fylkeskommune som allerede har begynt å ta betaling for gratisfergene får derfor kutt i de statlige overføringene. Fylkesordfører Ole Ueland (H) sier kuttet er et mye lavere beløp enn det gratisferge-ordningen koster for Rogaland.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Konsekvensen er at for disse fergesambandene kan fylkespolitikerne ikke ta betaling for å øke inntektene, og de kan heller ikke redusere rutetilbudet for å spare kostnader. Om de ikke vil øke billettprisene på de øvrige fergesambandene for å subsidiere de reisende på gratisfergene, så er alternativet å redusere rutetilbudet på de øvrige.

For å bedre økonomien har fylkespolitikerne da valget mellom eksempelvis å redusere fergetilbudet for de reisende, eller redusere skoletilbudet for de skolesøkende. Så langt er det vel ingen som har foreslått å innføre skolepenger.

I en slik sammenheng er det uforståelig at Frp og SV vil stoppe et fergeavløsningsprosjekt finansiert av staten. De insisterer på at øyboerne på Gossen og Otrøya skal møte en stengt fergebom minst 85 % av tiden hver dag til evig tid. Frp og SV har ingen andre alternativer enn fortsatt ferge for disse øyboerne. Og, hvor vil Frp og SV flytte fergeleiet ut av sentrum i Molde? Ønsker de å tvinge all trafikk fra E39 gjennom Molde sentrum også til evig tid?

Annonse
Annonse

SV vil prioritere jernbane i innlandet. Der fylkeskommunene ikke trenger å bruke penger på ferge, og de reisende isteden kan benytte fullfinansiert statlig utbygd jernbane. Også folket langs kysten ønsker å reise fergefritt.

Frank Sve (Frp) vil stoppe fergefri E39 - livsnerven på Vestlandet - koste hva det koste vil. Eller som han selv sier: «Ferjene kostar det dei kostar». Sve (Frp) tror at fylkeskommunen har bestilt nye Mrecedes-ferger, mens de i virkeligheten har leid «Rent a Wreck». Kanskje stortingspolitiker Frank Sve (Frp) trenger å bruke mindre tid i Oslo på å stoppe Møreaksen for å kunne følge bedre med på samferdselsproblematikken her i Møre og Romsdal?

Stort bedre er det ikke når Bjørn Jacobsen (SV) mener at man må beholde fergene over Romsdalsfjorden av hensyn til syklistene. Han lovpriser bussen som frakter syklistene gjennom den undersjøiske tunnelen på Krifast, men aksepterer ikke samme løsning for Tautratunnelen. Han har heller ikke fått med seg at fergen Brattvåg-Dryna er et utmerket alternativ for syklistene her. Til overmål har Jacobsen (SV) ikke fått med seg at Statens vegvesen har fått beskjed om videre utredninger av Møreaksen i ny NTP.

Hvor mange sykkelturister kommer over Fursetfjellet eller Ørskogfjellet en vinterdag for å ta fergen over Romsdalsfjorden? Også syklister kan ta ferge Brattvåg-Dryna. Er hensynet til syklister viktigere enn all annen trafikk på E39 – livsnerven på Vestlandet? La oss håpe at fylkespolitikere og stortingspolitikere har et mer helhetlig syn på samferdselsbehovet i Møre og Romsdal.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 20 dager siden
    Frank Sve (Frp) synes å tro at det er fylkeskommunen som bestiller fergene. Det er feil og det burde Sve, i hans posisjon, vite. Fylkeskommunen lyser ut på anbud de ulike fergesamband, uten spesifikke krav til nye ferger. Det er fergeselskapene som bestyrer fergeflåten sin, og så lenge krav om kapasitet, overfartstid, etc. oppfylles, så har fylkeskommunen ingen spesifikke betingelser til fergene. De aksepterer 40-50 år gamle dieselferger. Som til stadighet svikter. Til tider oppstår det også mangel på kvalifisert mannskap.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 12 dager siden
      @Terje Sundsbø Det du håper på der at NTP ikkje har nokon form for verdi.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 12 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Tvert imot – jeg håper at politikerne følger opp NTP – der Møreaksen nå inngår i utviklingsporteføljen og skal utredes videre. Du vet, det sitatet jeg har gitt som du ikke tror på.

      Jeg håper at også tidligere NTP’er har betydning, ikke alle politikere går for å reversere tidligere vedtak og planer.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 12 dager siden
      @Terje Sundsbø Utviklingsportefølgen tilseier 8 år med utgreiingar med sikte på å gjere prosjektet billegare. Som eg har sagt før, ei nedpint bru fforblirslik i all framtid, ein nedskalert undersjøisk tunell er det lite å gjere med utan å kutte eitt løp. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 12 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Du synes å allerede ha klar konklusjonen fra utredninger du hevder vil ta 8 år. Et alternativ, som Frank Sve (Frp) også foreslår, er at Nye Veier AS tar over hele E136 fra Ålesund til Dombås. Dermed vil kostnadene for trinn 2 på E39 Møreaksen falle bort, det er en enorm kostnadsreduksjon.

      Som påpekt, utsettelser er ikke kostnadsfrie. En konsekvens av en langdryg utsettelse er at fergeleiet i Molde sentrum må flyttes. Et slikt faktum vil være et vektig motiv for å redusere utsettelsen.

       
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 12 dager siden
      @Terje Sundsbø For Staten blir det ikkje ein reduksjon.

      Eg såg i går at det skal byggast eit tunnelløp 2 i Oslofjordtunnellen til ein kostnad på 7,7 mrd. Noverande tunnell er 7,3 km.  Kva kjem Tautratunnellen på 14,4 km og to løp koste? Om ett år, åtte år eller kva? 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 dager siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 dager siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Klippfiskdagan 2024

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er gjennomførbar, men pengene er flyttet til jernbane på Østlandet.Fergefri E39 Møreaksen går mellom Ålesund og Molde, og er ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøDette er politikk, ikke konspirasjon.Grunngjevinga for å sette Møreaksen,  saman med Hordfast,  i ei utviklingsportefølje med formål om å gjere ...
Terje Sundsbø 18 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er gjennomførbar. Men pengene i NTP er overført til jernbane på Østlandet, for at finansminister og samferdselsminister skal kunne ...
Bernt Øien 1 dager siden Haga på luftballongferd
En meget god betraktning over hva som skjer i Norsk Energipolitikk. 
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøJa, men det er denne strekninga som er plassert i utvikliingsporteføljen for å finne ei enklere løysing.Slik det ligg i ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrJeg snakker om artikkelen her, som du kommenterer.Møreaksen har raskest trasé via Otrtøya. Dermed blir Otrøya fergefri uten ekstra kostnad. 
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse