Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Hogne Hongset, energiinteressert
Kronikk
20 januar 2021 11:21
Del på Facebook
Kronikkforfatter Hogne Hongset. Foto: Privat
Kronikkforfatter Hogne Hongset. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Steffen Syvertsen er konsernsjef i Agder Energi. Han skriver i Teknisk Ukeblad 13.januar 2021 under tittelen «På tide å elektrifisere industrien». Ifølge Syvertsen er grunnen enkel: «Norge når ikke klimamålene uten en omfattende elektrifisering av prosessindustrien. Det får vi ikke til uten å ta kraften i bruk. Ikke bare i ord, men i handling.»

Hvilken «handling» er det så konsernsjefen etterlyser? Det kommer fram i dette avsnittet: «Om vi skal elektrifisere prosessindustrien, ha kraft nok til nye grønne virksomheter, som datasentre, batteriproduksjon og hydrogenproduksjon og i tillegg elektrifisere hele veitransporten, holder det ikke å bare videreutvikle vannkraften. Vindkraft på land vil få økt betydning.» Kortversjonen av Syvertsens kraftanalyse er altså dette: Vi må bygge mer vindkraft på land!

At vi trenger tilgang på mer fornybar energi for å elektrifisere det norske samfunnet, inkludert prosessindustrien, er ingen nyhet. Statnett utredet i 2019 hva vi da trenger, og har definert merbehovet for «omfattende elektrifisering» til 40 TWh (milliarder KWh). Av dette skal 15 brukes til elektrifisering av sokkelen. Hvis vi skal «fullelektrifisere» Norge, trenger vi ifølge Statnett ytterligere 40 TWh, i form av hydrogen. Av dette skal 18 TWh gå til elektrifisering av sokkelen. Til sammen skal da 33 av 80 TWh brukes til å elektrifisere sokkelen. Det er like mye strøm som prosessindustrien brukte i 2019.

Elektrifisering av sokkelen vil selvsagt få de norske utslippene av CO2 ned. Som klimatiltak er det derimot høyst tvilsomt. Ingen har klart å dokumentere at elektrifisering av sokkelen gir reduksjon av globale utslipp av CO2. Flere fagmiljøer sier derimot at effekten kan bli økte utslipp! Uten videre elektrifisering av sokkelen, vil vi ifølge Statnett trenge 47 TWh for «fullelektrifisering» av samfunnet.

Syvertsen påstår altså at hvis vi skal elektrifisere prosessindustrien, og ha energi også til ny industri, så må vi bygge mer vindkraft på land. Syvertsen nevner oppgradering av vannkraft. Fagmiljøer mener det kan gi oss 15-20 TWh, kanskje mer. Hvorfor nevner han ikke energi som kan hentes ut gjennom energieffektivisering i bygg? En utredning fra myndighetene og også Sintef mener det kan frigjøres 30-40 TWh i bygg innen 2040. Regjeringen har som konkret mål i regjeringsplattformen å utløse 10 TWh innen 2030. Og har ikke Syvertsen hørt om solenergi? Stadig flere nye bygg blir såkalte plusshus, dvs at de leverer strøm til nettet. Det leveres allerede nå både tak og fasadekledning til bygg med integrert solenergiproduksjon. Biogass er under utvikling, geotermisk energi også. Økt bruk av varmepumper kan frigjøre store mengder strøm til bruk i ny industri.

Syvertsen skriver også at strømeksporten vår nå ligger på 10 TWh pr år. Det er feil. I stortingsmeldingen om vindkraft fra Tina Bru (19.6.2020) sier OED at eksportoverskuddet i snitt nå er på 15 TWh i året. I 2020 nettoeksporten 20,5 TWh.

Agder Energi solgte seg under forrige konsernsjef helt ut av vindkraft. Den voldsomt økende motstanden mot vindkraft i befolkningen, ikke minst i Agder, kan nok ha vært medvirkende til det. Er den nye konsernsjefens kronikk i Teknisk Ukeblad et signal om at Agder Energi tenker seg inn i vindkraft igjen? Det bør Syvertsen svare på, for det vil nok interessere vindkraftmotstandere som nå kjøper strøm fra LOS, Agder Energis selskap for strømsalg. Det finnes gode alternativer for strømkunder som vil kjøpe strøm fra selskaper som ikke er involvert i vindkraft! De finner du her.

Om forfatter

Hogne Hongset (født 6. juni 1940 på Vega) er en norsk forfatter, organisasjonsmann og fagforeningsmann. Hongset har skrevet en dokumentarbok om naturgass og utbyggingen av Ormen Lange-feltet. Han har også skrevet flere kriminalromaner innen temaet olje og energi.

Han har arbeidet mange år i oljebransjen, blant annet ti år som informasjonssjef i Statoil. Før han gikk av med pensjon arbeidet han i ti år med næringspolitikk som spesialrådgiver i LO-forbundet Industri Energi.

Hongset var i perioden 2013-2014 redaktør for det industrifokuserte magasinet På Spissen, som ble utgitt av Industri Energi.

Les mer:  Wikipedia

Hogne Hongset. Foto: PrivatHogne Hongset. Foto: Privat

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse