Annonse
Rasmus Rasmussen
Kronikk
Rasmus Rasmussen
14 desember 2024 18:50
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Med støtte fra Frp fikk Ap og Sp flertall for å overføre midlene i NTP fra Fergefri E39 Møreaksen i vårt fylke til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, der det allerede er flust med både veier og jernbane. Det på tross av at Møreaksen var rangert langt oppe i NTP basert på netto samfunnsøkonomisk lønnsomhet pr. investert krone. Frank Sve (Frp) farer som vanlig med svada, og kaller de mest lønnsomme prosjektene for sløseri.

Frank Sve (Frp) farer også med svada når han fantaserer om så høye bompenger at ingen har råd å bruke Møreaksen. Akkurat samme skremsler som ble brukt på Nordøyvegen. Fasiten er at trafikken der med bompenger er større enn den var med ferge. Dette er kos med misnøye fra Frp for å kapre velgere, uten annen substans. Noen lærer aldri av historien.

Annonse
Annonse

Frank Sve (Frp) dagdrømmer om at Møreaksen er skrinlagt, men faktum er at selv dagens regjering sier at Møreaksen skal bygges, og at byggingen skal starte i Molde. Leder av Høyre, Erna Solberg, vil ved et regjeringsskifte gjeninnføre prioriteringene fra forrige NTP, og nevner spesielt E39 Vik–Molde. Møreaksen er ikke ferdig finito, det er bare greinalaus svada fra Frank Sve (Frp) atter en gang.

Frank Sve (Frp) vil skrote E39 Møreaksen (Breivika–Bolsønes) og satse på E136 Eksportveien (Ålesund–Dombås). Han underslår at Møreaksen også finansierer Eksportveien Ålesund–Vestnes, herunder planleggingen av denne strekningen. En planlegging Frank Sve (Frp) mener er bortkastet, selv om den inkluderer den strekningen han vil satse på.

Trafikken på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen er bare halvparten så stor som trafikken på Møreaksen over Romsdalsfjorden. Frank Sve og Frp overser nemlig konsekvent at Møreaksen avløser 3 ulike fergesamband, og gir fastlandssamband til Otrøya og Gossen. Og ignorerer at dette vil spare fylkeskommunen for enorme beløp.

Å hevde at å satse på Eksportveien istedenfor Møreaksen vil spare samfunnet for enorme kostnader er tøv, Frank Sve (Frp) tror at fergene er gratis. Selv om E136 er gratis og døgnåpen er det mindre trafikk på Eksportveien enn på fergen over Romsdalsfjorden på E39, som ikke er gratis, og stengt 85% av tiden. Ferge til evig tid er et gigantisk pengesluk, selv om veien er stengt det aller meste av tiden.

Frank Sve (Frp) vil derimot bruke penger på å planlegge flytting av fergeleiet Dryna–Brattvåg, på tross av at flertallet av fylkespolitikerne er imot, og begge berørte kommuner sier nei. Er ikke det bortkastede penger på planlegging? Frank Sve (Frp) forstår heller ikke at fylkeskommunen ikke har kapasitet til slik planlegging, etter at Frp har foretatt kraftig nedbemanning av fylkesadministrasjonen. For å oppnå besparelser er det snart på tide å si opp dyre kontorarbeidsplasser i Kristiansund og Ålesund og fylle opp de etter hvert ledige lokalene i Molde.

Annonse
Annonse

Klanen av motstandere av Møreaksen vil ødelegge for Misund og arbeidet med å gi Otrøya fergefri fastlandsforbindelse. Den samme klanen vil også stoppe Kjerringsundet som gjør Gossen fergefri. De virkelige flaskehalsene er fergene, som stenger veiene over 85% av tiden. Disse flaskehalsene vil Frank Sve (Frp) beholde, og heller bruke penger på en vei som allerede er gratis og døgnåpen, og med mindre trafikk.

Frank Sve (Frp) kjempet ivrig for Nordøyvegen på Sunnmøre, et prosjekt som har kostet fylkeskommunen enorme beløp. I dag strever den med å gi grunnleggende tilbud, slik som skole og samferdsel. Nå bør Frank Sve (Frp) kjempe for at øyer i Romsdal, med langt flere innbyggere, også får fergefri fastlandsforbindelse. Med statlig finansiering vil fylkeskommunen spare gigantiske kostnader.

Frank Sve (Frp) farer gang på gang med svada. Det man bør merke seg er hva Frank Sve (Frp) aldri nevner. Han nevner aldri hva fortsatt ferge koster, han sier bare at fergene koster det de koster. Han sier heller ikke hvor mye strøm som går med hvert år på de 3 fergesambandene som avløses med Møreaksen, og hvilken strømpris og nettleie som betales for den hinsides store ladeeffekten som kreves. Når Møreaksen åpnes, frigis enorme mengder strøm.

Frank Sve (Frp) nevner heller ikke at kanskje lenge før halve levetiden til Møreaksen har gått, så har miljøutslippene fra fergene passert utslippene fra Møreaksen. Han sier heller aldri noe om hvor fergeleiet i Molde sentrum skal flyttes, hvis Møreaksen utsettes eller stoppes.

Frank Sve (Frp) sier heller aldri noe om hvordan Otrøya og Gossen skal bli fergefrie uten Møreaksen. Uten statlig bistand vil dette i lang tid framover være en uoverkommelig oppgave for fylkeskommunen. Mener Frank Sve (Frp) at disse øyene i Romsdal ikke skal prioriteres likt med øyene på Sunnmøre? Frank Sve (Frp) er valgt inn på Stortinget for å representere hele fylket, ikke bare Sunnmøre.

Med Møreaksen vil fylkeskommunen få frigitt enorme summer, som bl.a. kan brukes på et kraftig løft for fylkesveiene, og opprettholde rutetilbudet på de fergestrekningene som fortsatt er igjen. Møreaksen omfatter også strekningen E39 Breivika–Vestnes, en strekning Frank Sve (Frp) ivrer for. Men Frank Sve (Frp) ser ingen ting av dette, han er blendet av sin egen greinalause svada om Møreaksen. Han burde skamme seg!

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 dager siden
    Nå må Frank Sve (Frp) begynne å lytte til folket. De ønsker å reise fergefritt, på døgnåpne hverdagsveier.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 21 timer siden
      @Terje Sundsbø Eg konstaterer at du er samd I kalkylen basert på 2022 prisar. Og at samanlikna med splitter 18/6 har prisen auka med 8,5 mrd for strekninga Ørskogfjellet til Molde.  
      Kostnaden Breivika til Ørskogfjellet ligg an til å koste mellom 15 og 20 mrd.
      Altså har totalkostnaden for Breivika til Molde passert det 5 år gamle smertepunktet.

      Og fir å komne deg i forkjøpet,  kostnaden for Staten blir ikkje mindre om ein splitter mellom to administrative einingar. 

      Eller, totalkostnaden blir heller ikkje mindre av å starte gravinga på Fuglset fot deretter å vurdere kor langt fellen rekk. Og leiaren i Samferdselskomiteen er på utgående kontrakt. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 6 timer siden
      @Geir Ole Sætremyr Jeg er ikke i posisjon til å korrigere tallene i KS2-analysen. Det jeg savner er hvor stort er statens bidrag for dekking av totalkostnadene, og hvor stort var dette før kostnadsøkningene?

      Om kostnadene for staten ikke blir mindre av om den deles mellom Statens vegvesen og Nye veier, hva er da motivasjonen hos enkelte for at Nye veier skal involveres?

      Hvis ikke kostnaden blir mindre av å dele strekningen opp i del 1 og del 2, hvorfor er da Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim delt opp i delstrekninger? Kan det være for at en bør blir lettere hvis den deles opp?

      Til slutt: Bompengesatsene på Møreaksen er beregnet ut fra bl.a. trafikkmengde. Er denne større eller mindre enn med ferge?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 4 timer siden
      @Terje Sundsbø Eg har bare ei trøyst til deg.

      Du har minst 6 år på deg til å styrke kunnskapsgrunnlaget.

      Å spandere på deg fakta blir som å så på steingrunn. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 dager siden
    Ikke en gang Frank Sve (Frp) tror på det han skriver. Han sier at Møreaksen er ferdig finito, skrotet og forkastet, begravd for evig, vil ikke bli tatt opp av skuffen og vil aldri bli realisert. Da er det uforståelig at han så panisk fortsetter sin krampaktige kamp for å kvele meningsmotstandere. 
    Har han ikke mer vettugt å bruke tiden sin på?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bare ei trøyst til deg.Du har minst 6 år på deg til å styrke kunnskapsgrunnlaget.Å spandere på deg ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrJeg er ikke i posisjon til å korrigere tallene i KS2-analysen. Det jeg savner er hvor stort er statens bidrag ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg konstaterer at du er samd I kalkylen basert på 2022 prisar. Og at samanlikna med splitter 18/6 har prisen ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrStyringsrammen er ikke hogd i stein, og ikke av TØI/Dovre. Flere giga-prosjekter er satt i gang eksempelvis på Østlandet, uten ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu må trekke pusten.Første anslag på kostnad Breivika til Molde var 43 mrd.Da måtte SVV gå i seg sjølve og ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2 nevner spesifikt 5mrd som bompengeandel. Tidligere har 3mrd vært satt som bompengepotensialet. Følgelig har bompengedelen økt. Du har ikke ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse