Annonse
Rasmus Rasmussen
Kronikk
Rasmus Rasmussen
14 desember 2024 18:50
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Med støtte fra Frp fikk Ap og Sp flertall for å overføre midlene i NTP fra Fergefri E39 Møreaksen i vårt fylke til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, der det allerede er flust med både veier og jernbane. Det på tross av at Møreaksen var rangert langt oppe i NTP basert på netto samfunnsøkonomisk lønnsomhet pr. investert krone. Frank Sve (Frp) farer som vanlig med svada, og kaller de mest lønnsomme prosjektene for sløseri.

Frank Sve (Frp) farer også med svada når han fantaserer om så høye bompenger at ingen har råd å bruke Møreaksen. Akkurat samme skremsler som ble brukt på Nordøyvegen. Fasiten er at trafikken der med bompenger er større enn den var med ferge. Dette er kos med misnøye fra Frp for å kapre velgere, uten annen substans. Noen lærer aldri av historien.

Annonse
Annonse

Frank Sve (Frp) dagdrømmer om at Møreaksen er skrinlagt, men faktum er at selv dagens regjering sier at Møreaksen skal bygges, og at byggingen skal starte i Molde. Leder av Høyre, Erna Solberg, vil ved et regjeringsskifte gjeninnføre prioriteringene fra forrige NTP, og nevner spesielt E39 Vik–Molde. Møreaksen er ikke ferdig finito, det er bare greinalaus svada fra Frank Sve (Frp) atter en gang.

Frank Sve (Frp) vil skrote E39 Møreaksen (Breivika–Bolsønes) og satse på E136 Eksportveien (Ålesund–Dombås). Han underslår at Møreaksen også finansierer Eksportveien Ålesund–Vestnes, herunder planleggingen av denne strekningen. En planlegging Frank Sve (Frp) mener er bortkastet, selv om den inkluderer den strekningen han vil satse på.

Trafikken på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen er bare halvparten så stor som trafikken på Møreaksen over Romsdalsfjorden. Frank Sve og Frp overser nemlig konsekvent at Møreaksen avløser 3 ulike fergesamband, og gir fastlandssamband til Otrøya og Gossen. Og ignorerer at dette vil spare fylkeskommunen for enorme beløp.

Å hevde at å satse på Eksportveien istedenfor Møreaksen vil spare samfunnet for enorme kostnader er tøv, Frank Sve (Frp) tror at fergene er gratis. Selv om E136 er gratis og døgnåpen er det mindre trafikk på Eksportveien enn på fergen over Romsdalsfjorden på E39, som ikke er gratis, og stengt 85% av tiden. Ferge til evig tid er et gigantisk pengesluk, selv om veien er stengt det aller meste av tiden.

Frank Sve (Frp) vil derimot bruke penger på å planlegge flytting av fergeleiet Dryna–Brattvåg, på tross av at flertallet av fylkespolitikerne er imot, og begge berørte kommuner sier nei. Er ikke det bortkastede penger på planlegging? Frank Sve (Frp) forstår heller ikke at fylkeskommunen ikke har kapasitet til slik planlegging, etter at Frp har foretatt kraftig nedbemanning av fylkesadministrasjonen. For å oppnå besparelser er det snart på tide å si opp dyre kontorarbeidsplasser i Kristiansund og Ålesund og fylle opp de etter hvert ledige lokalene i Molde.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Klanen av motstandere av Møreaksen vil ødelegge for Misund og arbeidet med å gi Otrøya fergefri fastlandsforbindelse. Den samme klanen vil også stoppe Kjerringsundet som gjør Gossen fergefri. De virkelige flaskehalsene er fergene, som stenger veiene over 85% av tiden. Disse flaskehalsene vil Frank Sve (Frp) beholde, og heller bruke penger på en vei som allerede er gratis og døgnåpen, og med mindre trafikk.

Frank Sve (Frp) kjempet ivrig for Nordøyvegen på Sunnmøre, et prosjekt som har kostet fylkeskommunen enorme beløp. I dag strever den med å gi grunnleggende tilbud, slik som skole og samferdsel. Nå bør Frank Sve (Frp) kjempe for at øyer i Romsdal, med langt flere innbyggere, også får fergefri fastlandsforbindelse. Med statlig finansiering vil fylkeskommunen spare gigantiske kostnader.

Frank Sve (Frp) farer gang på gang med svada. Det man bør merke seg er hva Frank Sve (Frp) aldri nevner. Han nevner aldri hva fortsatt ferge koster, han sier bare at fergene koster det de koster. Han sier heller ikke hvor mye strøm som går med hvert år på de 3 fergesambandene som avløses med Møreaksen, og hvilken strømpris og nettleie som betales for den hinsides store ladeeffekten som kreves. Når Møreaksen åpnes, frigis enorme mengder strøm.

Frank Sve (Frp) nevner heller ikke at kanskje lenge før halve levetiden til Møreaksen har gått, så har miljøutslippene fra fergene passert utslippene fra Møreaksen. Han sier heller aldri noe om hvor fergeleiet i Molde sentrum skal flyttes, hvis Møreaksen utsettes eller stoppes.

Frank Sve (Frp) sier heller aldri noe om hvordan Otrøya og Gossen skal bli fergefrie uten Møreaksen. Uten statlig bistand vil dette i lang tid framover være en uoverkommelig oppgave for fylkeskommunen. Mener Frank Sve (Frp) at disse øyene i Romsdal ikke skal prioriteres likt med øyene på Sunnmøre? Frank Sve (Frp) er valgt inn på Stortinget for å representere hele fylket, ikke bare Sunnmøre.

Med Møreaksen vil fylkeskommunen få frigitt enorme summer, som bl.a. kan brukes på et kraftig løft for fylkesveiene, og opprettholde rutetilbudet på de fergestrekningene som fortsatt er igjen. Møreaksen omfatter også strekningen E39 Breivika–Vestnes, en strekning Frank Sve (Frp) ivrer for. Men Frank Sve (Frp) ser ingen ting av dette, han er blendet av sin egen greinalause svada om Møreaksen. Han burde skamme seg!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 dager siden
    Nå må Frank Sve (Frp) begynne å lytte til folket. De ønsker å reise fergefritt, på døgnåpne hverdagsveier.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 12 timer siden
      @Geir Ole Sætremyr At du ikke kan svare på spørsmålene sier sitt. Hvem som ikke er lydhør fremgår ganske tydelig. 

      For øvrig er "se tidligere kommentarer" en velkjent strofe fra en annen beryktet gjest i kommentarfeltene i nordmørske medier.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 12 timer siden
      @Terje Sundsbø Eg har bedt deg lese KS2-rapporten. Du kan også lese SVV sine framskrivingar av trafikktall. 

      Du kan også komme til å forstå at å splitte opp i fleire strekningar av Breivika til Molde er snakk om årlig likviditet, ikkje totalkostnaden som skal fattast vedtak om. Å dele det mellom SVV og Nye veier dreier seg først og framst om metode, ikkje rammer over statsbudsjettet.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 timer siden
      @Geir Ole Sætremyr Jeg har bare en sladdet versjon av KS2-analysen. Har du link til hele rapporten? Du har aldri angitt hva statens pott er som finansiering. Kan du angi hvilken side jeg finner denne opplysningen?

      Når det gjelder trafikktallene, som KS2-rapporten benytter seg av, så viser de at det vil være stor trafikk på Møreaksen, med de angitte bomsatsene du hevder vil stoppe folket fra å reise. Eller mener du at trafikktallene er feil?

      Rammene over statsbudsjettet vil være delt i to, mellom SVV og Nye veier. Potten som Nye Veier får, er ikke en funksjon av tildelingene til SVV. Hvordan Nye veier velger å disponere sin pott, påvirker ikke hva SVV gjør med sine tildelinger, eller motsatt. Disse prosjektene vil dermed leve sine liv uavhengig av hverandre. Det vil også rammene de får.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 43 minutter siden
      @Terje Sundsbø Du har rota deg bort i eit forklaringsproblem etter at du, udokumentert, hevda at heile kostnadsauken er belasta bompengeandelen.
      Eg har ikkje anna KS2 rapport enn den du sit med, men eg har mange kalkyler som SVV har presentert i sine høyringsframlegg, presentasjonar brukt i to webinar, folkemøte i Skodje, samt i arrangement som Naturvernforbundet i Ålesund hadde dagen før SVV kunngjorde at dei hadde delt prosjektet sør og nord om Ørskogfjellet med ei fordeling på 18 mrd nord og 6 mrd sør. 

      Dersom ein korrigerer for strekninga Ørskogfjellet til Vik med seinaste tall på 2,8 mrd sit ein igjen med 15,2 mrd for strekninga Vik til Molde. Og bompengeandel vil då vere i overkant av 3 mrd etter 20% som SVV ved fleire høve har uttalt er 20%.

      Kalkylen som SVV presenterte for TØI/Dovre vier ein kostnad etter P50 på 22,5 mrd. Det hir ein kostnadssprekk på 7,3 mrd. 20% av dette blir 1,46 mrd. Dvs Staten sin kostnad er på 5,84 mrd. Dette er hinsidig din påstand om at kostnadsauken er belasta bompengeandelen.

      Det er KS2 rapporten som hevder ein reduksjon på 40% i fritidsreiser ved innføring av bompengeinnkreving på strekninga Vik til Molde.

      Sjølsagt er estimerte trafikktal del av beregningsgrunnlaget for estimerte bompengesatsar. 

      Der fins bare ei pott å fordele utbyggingskostnader frå, Staten. Gir dei meir til Nye veier blir det mindre på SVV. SVV har ikkje tilgang til eigen Sareptas krukke.

      Dersom du hadde vore på Eksportveikonferansen i Ålesund så hadde du blitt oppdatert også på dette.

      Utover dette, det var interessant å følge diskusjonen på Dagsnytt 18 i går.




  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 dager siden
    Ikke en gang Frank Sve (Frp) tror på det han skriver. Han sier at Møreaksen er ferdig finito, skrotet og forkastet, begravd for evig, vil ikke bli tatt opp av skuffen og vil aldri bli realisert. Da er det uforståelig at han så panisk fortsetter sin krampaktige kamp for å kvele meningsmotstandere. 
    Har han ikke mer vettugt å bruke tiden sin på?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu har rota deg bort i eit forklaringsproblem etter at du, udokumentert, hevda at heile kostnadsauken er belasta bompengeandelen.Eg har ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrJeg har bare en sladdet versjon av KS2-analysen. Har du link til hele rapporten? Du har aldri angitt hva statens ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt deg lese KS2-rapporten. Du kan også lese SVV sine framskrivingar av trafikktall. Du kan også komme til å ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrAt du ikke kan svare på spørsmålene sier sitt. Hvem som ikke er lydhør fremgår ganske tydelig. For øvrig er "se ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg veit langt meir enn du trur, og ha kommentert det meste før.Men eg har slutta med voksenopplæring når eleven ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrJeg tolker ditt svar som at du åpenbart ikke har kunnskap om størrelsen på staten sin pott for finansiering av ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse