Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 september 2020 13:56
Del på Facebook
Hurtigruteskipet Fridtjof Nansen, her i havna i Hamburg i juli. Nå brukes skipet som hotell for filmarbeidere i Hellesylt i Møre og Romsdal. Foto: Bodo Marks, DPA / NTB scanpix
Hurtigruteskipet Fridtjof Nansen, her i havna i Hamburg i juli. Nå brukes skipet som hotell for filmarbeidere i Hellesylt i Møre og Romsdal. Foto: Bodo Marks, DPA / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fellesforbundet og Sjømannsforbundet har anmeldt Hurtigruten for brudd på utlendingsloven om bord på skipet Fridtjof Nansen. Hurtigruten avviser lovbrudd.

Skipet ligger nå til kai i Hellesylt og er leid ut som hotellskip for filmarbeidere som jobber med innspillingen av den sjuende utgaven av filmserien «Mission Impossible» med Tom Cruise i hovedrollen.

Ifølge VG mener de to organisasjonene at Hurtigruten bryter utlendingsloven ved å bruke filippinske sjøfolk om bord når skipet i praksis er hotell. Da må sjøfolkene i så fall ha arbeidstillatelse.

– Uholdbart

– Det er helt uholdbart at det skal være mulig å bare legge båt til kai med lønnsnivå ned til 29 kr timen, sier forbundsleder Johnny Hansen i Sjømannsforbundet.

Fellesforbundet mener skipet utkonkurrerer hoteller på land, der flere av deres medlemmer jobber.

Internasjonalt regelverk

Fridtjof Nansen er et av Hurtigrutens ekspedisjonsskip og er registrert i NIS-registeret, noe som gjør at det seiler under internasjonalt regelverk, ikke norsk. Dermed har de full anledning til å bruke billig utenlandsk arbeidskraft.

Et NIS-skip har også lov til å seile i norsk farvann, dersom det er innom to havner enten før eller etter. Denne regelen mener de to forbundene at Hurtigruten nå bryter.

– Politiet er kjent med saken og utelukker ikke at det blir gjennomført kontroll av fartøyet, sier seksjonsleder Svein Rike for Utlendings- og grensekontroll i Møre og Romsdal politidistrikt til avisen.

Avviser lovbrudd

– Fridtjof Nansen ligger godt innenfor reglene for NIS-skip, noe Sjøfartsdirektoratet har bekreftet. Skipet opererer lovlig i henhold til NIS-loven og reglene som regulerer lønns-, arbeidsforhold, arbeids- og hviletid for mannskap om bord på NIS-registrerte skip, sier Anne Marit Bjørnflaten, Hurtigrutens direktør for myndighetskontakt, i en kommentar til NTB.

Bjørnflaten sier at Sjømannsforbundet godt vet at det ikke foregår noen sosial dumping på NIS-skip.

– Dialog

– Vi har bedt Sjømannsforbundet om en dialog om hvor lønnsnivået bør ligge, og vi har sagt fra vår side at vi vil tilby mannskapet lønninger på norsk nivå. Det er derfor vanskelig å forstå hvorfor Sjømannsforbundet går ut med slike ubegrunnede påstander, sier hun.

Hun påpeker også at Fridtjof Nansen ikke er valgt for å spare kostnader, men fordi skipet er best egnet til oppdraget, ikke minst av smittevernfaglige hensyn.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse