Annonse
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
18 februar 2021 12:17
Del på Facebook
– Dette er en lettelse, sier Frederic Hauge i Bellona. Foto: Berit Roald / NTB
– Dette er en lettelse, sier Frederic Hauge i Bellona. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klimagassutslippene fra transport i byggenæringen kan reduseres med flere hundre tusen tonn ved hjelp av enkle og kostnadseffektive grep, viser en rapport som Bellona har utarbeidet sammen med Solar Norge.

Transport til og fra norske bygge- og anleggsplasser genererer per i dag 565 000 tonn CO2 i året. En av grunnene til dette er at bilene som frakter varer til og fra byggeplasser som regel er halvfulle.

Våre undersøkelser tyder på at det er helt vanlig at varer til byggebransjen kjøres med halvtomme biler og at transporter som kunne ha vært samlet i en større bil i stedet går med flere mindre biler, sier seniorrådgiver Benjamin Strandquist i Bellona.

Rapporten presenterer konkrete tiltak rettet mot både byggherrer, myndigheter, entreprenører og leverandører, og legges fram torsdag morgen sammen med ledende aktører i næringen samt byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Berg.

I rapporten beskriver vi utfordringene som preger varetransporten til bygge- og anleggsplasser. I tillegg estimerer vi for første gang hvor store utslipp som knytter seg til byggeplasstransport: 565 000 tonn CO2 per år, det vil si utslippene til 340 000 bensin- eller dieselbiler, og over én prosent av Norges samlede utslipp. Med effektivisering av disse transportene mener Bellona av vi kan kutte over halvparten av utslippene. Med elektrifisering av kjøretøyene kan vi på sikt kutte resten, sier Strandquist.

Elektriske kjøretøy vil kutte direkte utslipp av klimagasser til luft, men de reduserer ikke trafikkmengde, kø, veislitasje og assosierte samfunnsøkonomiske kostnader. Derfor er reduksjon og optimalisering av transporten også et selvstendig mål.

Rapporten kan leser her (ekstern lenke).

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 2 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 3 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 3 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 7 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse