Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
18 februar 2021 12:17
Del på Facebook
– Dette er en lettelse, sier Frederic Hauge i Bellona. Foto: Berit Roald / NTB
– Dette er en lettelse, sier Frederic Hauge i Bellona. Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klimagassutslippene fra transport i byggenæringen kan reduseres med flere hundre tusen tonn ved hjelp av enkle og kostnadseffektive grep, viser en rapport som Bellona har utarbeidet sammen med Solar Norge.

Transport til og fra norske bygge- og anleggsplasser genererer per i dag 565 000 tonn CO2 i året. En av grunnene til dette er at bilene som frakter varer til og fra byggeplasser som regel er halvfulle.

Våre undersøkelser tyder på at det er helt vanlig at varer til byggebransjen kjøres med halvtomme biler og at transporter som kunne ha vært samlet i en større bil i stedet går med flere mindre biler, sier seniorrådgiver Benjamin Strandquist i Bellona.

Rapporten presenterer konkrete tiltak rettet mot både byggherrer, myndigheter, entreprenører og leverandører, og legges fram torsdag morgen sammen med ledende aktører i næringen samt byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Berg.

I rapporten beskriver vi utfordringene som preger varetransporten til bygge- og anleggsplasser. I tillegg estimerer vi for første gang hvor store utslipp som knytter seg til byggeplasstransport: 565 000 tonn CO2 per år, det vil si utslippene til 340 000 bensin- eller dieselbiler, og over én prosent av Norges samlede utslipp. Med effektivisering av disse transportene mener Bellona av vi kan kutte over halvparten av utslippene. Med elektrifisering av kjøretøyene kan vi på sikt kutte resten, sier Strandquist.

Elektriske kjøretøy vil kutte direkte utslipp av klimagasser til luft, men de reduserer ikke trafikkmengde, kø, veislitasje og assosierte samfunnsøkonomiske kostnader. Derfor er reduksjon og optimalisering av transporten også et selvstendig mål.

Rapporten kan leser her (ekstern lenke).

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse