Klimagassutslippene fra transport i byggenæringen kan reduseres med flere hundre tusen tonn ved hjelp av enkle og kostnadseffektive grep, viser en rapport som Bellona har utarbeidet sammen med Solar Norge.
Transport til og fra norske bygge- og anleggsplasser genererer per i dag 565 000 tonn CO2 i året. En av grunnene til dette er at bilene som frakter varer til og fra byggeplasser som regel er halvfulle.
Våre undersøkelser tyder på at det er helt vanlig at varer til byggebransjen kjøres med halvtomme biler og at transporter som kunne ha vært samlet i en større bil i stedet går med flere mindre biler, sier seniorrådgiver Benjamin Strandquist i Bellona.
Rapporten presenterer konkrete tiltak rettet mot både byggherrer, myndigheter, entreprenører og leverandører, og legges fram torsdag morgen sammen med ledende aktører i næringen samt byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Lan Marie Berg.
I rapporten beskriver vi utfordringene som preger varetransporten til bygge- og anleggsplasser. I tillegg estimerer vi for første gang hvor store utslipp som knytter seg til byggeplasstransport: 565 000 tonn CO2 per år, det vil si utslippene til 340 000 bensin- eller dieselbiler, og over én prosent av Norges samlede utslipp. Med effektivisering av disse transportene mener Bellona av vi kan kutte over halvparten av utslippene. Med elektrifisering av kjøretøyene kan vi på sikt kutte resten, sier Strandquist.
Elektriske kjøretøy vil kutte direkte utslipp av klimagasser til luft, men de reduserer ikke trafikkmengde, kø, veislitasje og assosierte samfunnsøkonomiske kostnader. Derfor er reduksjon og optimalisering av transporten også et selvstendig mål.
Rapporten kan leser her (ekstern lenke).