Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Vidar Holm, fast skribent
Artikkel
08 mars 2023 12:27
Del på Facebook
Den nye Nordvalen i Dyrnesvågen på Smøla. Foto Vidar Holm
Den nye Nordvalen i Dyrnesvågen på Smøla. Foto Vidar Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er omtrent på dagen to år siden Andreas Betten kom hjem med båten som fikk navnet Nordvalen. I går, den 07. mars 2023 stevnet Andreas og mannskap inn Dyrnesvågen på Smøla med en større båt, den 13 meter lange og 5,5 meter brede Meløysund Jr med en maskin på 600 hestekrefter, bygd i 2000.

Dette blir den nye "Nordvalen". Den forrige båten som fisket i såkalt åpen gruppe er solgt til Leka helt nord i Trøndelag. Den nye "Nordvalen" er kjøpt med rettigheter for torsk og sei i tillegg til konsesjoner for sild og sei med not.

Annonse
Annonse

Not og snurrevad

Not og snurrevad blir fangstredskapene og hovedbeskjeftigelsen.

–En rettighet for makrellfiske kan også bli en realitet om alt går etter planen, sier Betten.

Med dagens oljepriser er effektivitet på feltet viktig. Not og snurrevad er blant de minst drivstoffkrevende fiskeriene. Apropos drivstoff så er båten tidligere engasjert som en del av oljevernberedskapen på kysten og dette fortsetter sannsynligvis.

Den økte aktiviteten grunnet større båt og kvoter gjør at mannskap øker fra to til tre om bord. Det må sies å være en hyggelig konsekvens av båtskiftet. Smøla og Nordmøre har dessverre hatt en negativ utvikling innen fiskeri de siste årene med flere fartøy og dermed arbeidsplasser ut av regionen.

Vilje og driv

At unge karer som Andreas på 22, som begynte med en Malosjark på 22 fot da han var 15 år nå er på sitt hittil fjerde båtbytte, vitner om vilje og driv!

Annonse
Annonse

At han nå satser igjen betyr mye for både rekruttering og lokalmiljøet. Betten vil berømme Storvik Shipping AS på Råket (Smøla) som har vært med på å realisere båtbyttet. Uten et samarbeid med dem ville dette løftet blitt vanskelig og i tillegg blir kompetanse på not og snurrevad lett tilgjengelig.

Hjemmehavn på Jøstølen, Smøla

Storvik eier og driver kystnot- og snurrevadbåten "Sørbøen" på ca. 30 meter. Etter en kort stopp ved Sørbøen sin base og kai i Dyrnesvågen for å sette på land diverse utstyr som fulgte med båten og ikke skal i bruk nå, gikk ferden innom "Nordvalen" sin nye hjemmehavn på Jøstølen. Der hentes utstyr som skal med til Finnmark hvor båt og mannskap nå setter kursen for å fiske torsk.

Man kan vel trygt si at her kaster man ikke bort tiden. Karene ser frem til å ta i bruk nyanskaffelsen. Det er en kraftplugg av en båt og har alle fasiliteter for lengre opphold borte på fiske. Båten vil etter omregistrering i merkeregisteret være M 12 SM og skroget blir ved anledning malt i blått som den forrige Nordvalen.

Vi ønsker båt og mannskapet Andreas Betten, Magne Johansen og Elias Skjølberg Hunneslykke til nordover og ellers hvor ferden måtte gå.

Flere bilder av Nordvalen

20230307 103530

20230307 102629

20230307 105126

received 152356310700333

20230307 105311

20230307 104304

20230307 102728

20230307 105105

received 965797648164603

20230307 105330

20230307 104431

20230307 103138

20230307 104522

received 1248612825761446

received 586931743099556

På kolmulefiske med Smølabåten Dyrnesvåg

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 4 dager siden Anbefales å ta et besøk til Kvernes
Nå forstod jeg hvorfor det kalles stavkirke!
@Terje SundsbøPunk 1 og 2. Premissene i påstanden er ufullstendig. Vart spørsmålet komplettert med kostnaden for kvar passering målt opp mot ...
@Geir Ole SætremyrHvorfor svarer du ikke på de spørsmålene du får? Det du kaller en ytring fra Rasmus Rasmussen, er en liste ...
@Terje SundsbøEg peika på at Trude Brosvik sa meir. Ja  ho ville ha rassikring av Tokagjelet også. Så det er korrekt. ...
@Terje SundsbøHar du lest protokollen frå Fylkestinget der dei behandla RTP?
@Geir Ole SætremyrVestland fylkeskommune prioriterer ikke rassikring av turistveier og vedlikehold av veiene mellom fergeleiene framfor fastlandssamband til egne innbyggere. De skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse