Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
26 august 2024 09:05
Del på Facebook
Selv om bilen er utstyrt med auto-funksjon, bør du manuelt slå på nærlysene når det blir mørkt. Dette sikrer at både front- og baklys er tent. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Selv om bilen er utstyrt med auto-funksjon, bør du manuelt slå på nærlysene når det blir mørkt. Dette sikrer at både front- og baklys er tent. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Høsten er like rundt hjørnet og dagene blir kortere. For bilister betyr dette at man må være ekstra oppmerksom på lysbruk for å sikre trygg ferdsel på veiene.

Det å være synlig på veien handler ikke bare om å se, men også om å bli sett. Med riktig lysbruk øker du sikkerheten for både deg selv og alle andre som ferdes i trafikken.

Annonse
Annonse

Auto-funksjon

Mange moderne biler er utstyrt med en auto-funksjon på hovedlysene. Denne funksjonen slår automatisk på belysning når det blir mørkt, men vær oppmerksom på auto-funksjonen ofte ikke tenner baklysene.

Det kan være lett å glemme at bilen ikke alltid er godt nok synlig bakfra. Manglende baklys gjør bilen nærmest usynlig for andre trafikanter, spesielt i dårlig vær eller på dårlig opplyste veier. Dette utgjør en betydelig sikkerhetsrisiko både for deg selv og andre trafikanter.

Annonse
Annonse

Slik sikrer du deg i høstmørket

Her er noen tips for å ferdes trygt på veiene når det blir mørkt.

  1. Før du starter turen, ta en runde rundt bilen og sørg for at både front- og baklys fungerer som de skal.
  2. Selv om bilen er utstyrt med auto-funksjon, bør du manuelt slå på nærlysene når det blir mørkt. Dette sikrer at både front-, baklys og instrumentbelysning er tent.
  3. Dårlige lysforhold, regn, og tåke reduserer synligheten. I slike tilfeller er det ekstra viktig å ha riktig lysbruk for å unngå farlige situasjoner.
  4. Husk at lysene på bilen ikke bare er for din egen del, men også for å gjøre deg synlig for andre trafikanter. Dette gjelder både på hovedveier, i byområder og ikke minst i tett skog og på landeveier.

Riktig lysbruk kan være avgjørende i høstmørket. Å kjøre uten baklys kan føre til alvorlige ulykker, og det er ditt ansvar som sjåfør å sørge for at bilen er synlig fra alle vinkler. Ikke la mørket lure deg – ta kontroll over lysene og kjør trygt denne høsten.

Husk derfor alltid å slå på hovedlysene manuelt og kontroller at både front- og baklys er tent før du setter deg bak rattet.

Manglende baklys gjør bilen nærmest usynlig for andre trafikanter. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NOManglende baklys gjør bilen nærmest usynlig for andre trafikanter. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Terje SundsbøEg har ikkje stilt i tvil NAF sin testrapport, men har stilt i tvil din bruk av denne når det ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrJeg har vist til bl.a. NAF sine forbrukstester, som bare går i motbakke Oslo-Dombås, som viser et forbruk mindre enn ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Terje SundsbøHøydeforskjell Dombås til Oslo er 640 meter over 337 km kvar veg. Det du ikkje kan svare på er forskjellen på ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrModerne elbiler blir stadig mer energieffektive, forbruket går ned. Det viser NAF sine rekkeviddetester, både sommer og vinter. Flere bruker ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Terje SundsbøOg du hevder hardnakket at snittforbruket t/r Ørskogfjellet til Molde er 0,2 kWh pr kilometer gjennom alle køyretøygrupper uavhengig av ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrEr det ikke slitasje/vedlikehold på ferger? Nå har du rodd deg langt vekk fra utgangspunktet for denne tråden. Var det ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse