Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
17 oktober 2024 13:38
Del på Facebook
Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, hvis Fergefri E39 stoppes? Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, hvis Fergefri E39 stoppes? Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Sylvi Listhaug, Frp's partileder, ønsker reduksjon i offentlige utredninger, hun mener Norge er rammet av en utvalgssyke. Som illustrasjon stablet hun samtlige utredninger fra 2017 i en godt over to meter høy stabel i Stortingets vandrehall, en stabel som har kostet oss nærmere én milliard. Men hun sier ingen ting om hvor mye disse utredningene har spart oss for av gale beslutninger.

Det er ikke første gang Frp forsøker å begrense innflytelsen fra eksperter og fagetater. For en del år tilbake uttalte Listhaug fra landsmøtets talerstol at Frp skal «stå opp mot ekspertene». Frank Sve (Frp) går her i bresjen, i sin iherdige kamp for å bringe vanry over fagetater som fremlegger utredninger ikke i samsvar med hans egne ønsker. Han går heller ikke av veien for stadig å uttrykke tydelig ringakt overfor eksperter han er uenig med. Å diskreditere fagfolk er en skremmende strategi. Å underminere faglighet er også et angrep på våre utdanningsinstitusjoner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I sin store iver for å stoppe Fergefri E39 Møreaksen, i hvert fall fjordkryssingen i Romsdal, ønsker han å halvere fagstaben fra Statens vegvesen i fylkeskommunen i Møre og Romsdal. De har brukt mye tid på å utrede Møreaksen, etter at Stortinget i 2014 valgte dette konseptet for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Et prosjekt som kom inn i NTP i 2017, med en samferdselsminister fra Frp. Dette påbegynte arbeidet vil Frank Sve (Frp) stoppe.

Isteden vil Frank Sve (Frp) ha Romsdalsaksen og dertil flere utredninger, et prosjekt Stortinget forkastet i 2014. Likevel har prosjektet hele tiden vært utredet på linje med Møreaksen. Men da avisen Tidens Krav like før stortingsvalget i 2021 «avslørte» at alternativene med undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen ikke var oppdatert sammen med de andre alternativene, skapte Frank Sve (Frp) et stort medieoppstyr. Og han fikk fylkesutvalget til å sende brev til Samferdselsdepartementet med krav om at prosessen SVV har kjørt i utredningen av Romsdalsaksen og Møreaksen måtte gjennomgås.

Da støvet la seg sa fylkesordfører Tove-Lise Torve at departementet i svarbrevet slår fast at vegvesenet har kjørt en korrekt prosess når det gjelder den faglige utredningen av traséalternativene. Grunnen til at SVV den gang ikke oppdaterte analysene for alternativene med undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen var fordi den ble markedsført som et oversjøisk alternativ, og at undersjøisk tunnel dermed var uønsket. SVV fikk rett, da de oppdaterte analysene fra Norconsult forelå ville ingen vite av de. Sløseri i regi av Frank Sve (Frp).

I analysene av Romsdalsaksen er flere viktige aspekter konsekvent utelatt. Når levetiden for flytebroene er omme, er kostnadene for å fjerne disse enorme konstruksjonene, som også hemmer skipstrafikken, ikke med i kalkylene. Slikt er heller ikke med i de samfunnsøkonomiske analysene. Stikk i strid med tanke på sirkulær økonomi. I forhold til Møreaksen er også kostnadene for fastlandsforbindelse for Otrøya og Gossen utelatt med Romsdalsaksen. Romsdalsaksen overfører begge disse kostnadene skruppelløst til framtidige generasjoner.

Når broen over Langfjorden kommer vil Romsdalsaksen miste en stor del av sitt trafikkgrunnlag. Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden, og har størst trafikkgrunnlag. Trafikken på de tre fergestrekningene som avløses med Møreaksen er over dobbelt så stor som på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen, selv om den er gratis og døgnåpen. Møreaksen gjør to store øysamfunn landfast. På Sunnmøre og Nordmøre finnes det flere fergeavløsningsprosjekter med statlig finansiering. Slik som Eiksundtunnelen og Nordøyvegen på Sunnmøre, samt Krifast og Atlanterhavstunnelen på Nordmøre. Ingen i Romsdal.

Annonse
Annonse

Vestnes Frp ønsker å kunne gå i land i Molde sentrum fra en gratis ferge. De lukker øynene for at fergeleiet må ut av Molde sentrum, og ignorerer at alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Vil de følge Frank Sve (Frp) og bytte ut fergen med Romsdalsaksen, men la øyboerne på Gossen og Otrøya forbli evig avhengig av ferge? Eller ønsker de både Romsdalsaksen og at disse øyboerne også skal få bomfrie døgnåpne hverdagsveier? Til sammen vil det koste langt mer enn Møreaksen, et prosjekt Frp mener er for dyrt.

Politikere som ønsker fortsatt ferge er i utakt med folket, alle meningsmålinger viser at flertallet ønsker å reise fergefritt. I økonomiske nedgangstider er det ofte fergetilbudet som kuttes først. Å tro på økt frekvens og billigere ferger med en fylkeskommune på konkursens rand er uansvarlig. Miljøforkjempere som ønsker å redusere biltrafikken spenner samtidig beina unna fergetilbudet. Alle fergeavløsningsprosjektene på Sunnmøre og Nordmøre viser at døgnåpne veier har et mye større trafikkgrunnlag. Det gjelder sikkert også i Romsdal.

Fylket sitter igjen med bare 0,25% av samferdselsmidlene i NTP uten Møreaksen. Frp er fornøyd og hevder ikke en krone er tapt. Isteden er pengene gått til jernbane på Østlandet, hvor det allerede er flust med veier og jernbane. Det var akkurat som forutsatt, å si nei til Møreaksen medfører at pengene går til andre. Det vil de fortsatt gjøre. Et nei til fergefri E39 er akkurat det resten av landet ønsker seg – en større del av kaken.

Frank Sve (Frp) stiller store spørsmålstegn ved utredningene av Møreaksen, som nå har havnet i en utviklingsportefølje i NTP. Utredninger pålagt av Stortinget. Hvor er spørsmålene omkring utredningene av Romsdalsaksen, et prosjekt knapt noe politisk parti stiller seg bak? Er ikke det også sløseri med skattebetalerne sine penger?

Mener Frp's selvutnevnte samferdselsministerkandidat det bare er strekninger på Sunnmøre, som mellom Ålesund og Vestnes, at det er greit at det fortsatt brukes penger på utredninger? Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, mens vi venter på at Livsnerven på Vestlandet, Fergefri E39, skal komme til Romsdalsfjorden? En helt unødvendig flytting forårsaket av utsettelser, og en enorm sløsing med skattebetalernes penger. Mens Frp stikker hodet i sanden.

Fergefri E39 er et stort og viktig nasjonalt prosjekt som må løftes opp, og Møreaksen må flyttes fram i køen. Den fjerner tre fergesamband og seks fergekaier, og frigjør enorme mengder strøm, et vesentlig bidrag i klimakampen. Skal man fortsette med ferger og stengte hverdagsveier – uten å ane kostnadene?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 dager siden
    Møreaksen kan bygges svært billig, og samtidig gi fastlandsforbindelse til Otrøya og Gossen. Man bygger sten for sten, ikke alt på en gang, akkurat slik som resten av fergefri E39 Kristiansand-Trondheim. Broen på nordsiden av Romsdalsfjorden bygges først. Deretter tunnelen under Romsdalsfjorden. 

    Strekningen mellom Ålesund og Vestnes overlates til Nye Veier AS og Eksportveien, og belaster dermed ikke Møreaksen. Disse pengene tas fra de årlige bevilgningene til Nye Veier AS, uten behov for ekstrabevilgninger. Da ender man opp med den traséen som Stortinget vedtok i 2014, og som er raskest for flertallet som krysser Romsdalsfjorden, og som har størst trafikkgrunnlag. 

    Man bygger ikke nye veier for et lite mindretall på gjennomreise - det er greinalaust sløseri.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 22 timer siden
      @Terje Sundsbø Den bør blir mindre om den deles opp. Hvis Eksportveien bygges hele strekningen fra Ålesund til Dombås, så er det en selvfølge at kostnaden for strekningen Ålesund - Vestnes ikke kan belastes Møreaksen. Det utelukker ikke samtidig ferdigstillelse av strekningen Breivika til Molde. Nye Veier AS velger selv prioritering innenfor den rammen de tildeles - ingen ekstra bevilgninger er påkrevet.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 6 dager siden
    Når fergene forsvinner frigis enorme mengder strøm. Det blir en stor miljøgevinst.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 timer siden
      @Terje Sundsbø Og du hevder hardnakket at snittforbruket t/r Ørskogfjellet til Molde er 0,2 kWh pr kilometer gjennom alle køyretøygrupper uavhengig av ekstra forbruk på grunn av skilta fart.

      Sjølsagt uten relevant dokumentasjon. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 timer siden
      @Geir Ole Sætremyr Moderne elbiler blir stadig mer energieffektive, forbruket går ned. Det viser NAF sine rekkeviddetester, både sommer og vinter. Flere bruker samme estimat som jeg har vist til, eksempelvis kraftselskaper.

      Elbilister som ikke har det travelt vil ikke kjøre fort bare fordi skiltet fart muliggjør stor hastighet, det ser man eksempelvis i våre naboland.

      Hvilken dokumentasjon kan du vise til?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 9 dager siden
    For å sitere en greinalaus Stortings- og fylkespolitiker: "Ferger koster det det koster". Han aner absolutt ikke hva fergedriften koster. Ignoranter med makt er farlig.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrModerne elbiler blir stadig mer energieffektive, forbruket går ned. Det viser NAF sine rekkeviddetester, både sommer og vinter. Flere bruker ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Terje SundsbøOg du hevder hardnakket at snittforbruket t/r Ørskogfjellet til Molde er 0,2 kWh pr kilometer gjennom alle køyretøygrupper uavhengig av ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrEr det ikke slitasje/vedlikehold på ferger? Nå har du rodd deg langt vekk fra utgangspunktet for denne tråden. Var det ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Terje SundsbøAsfaltslitasje og dekkslitasje?
Terje Sundsbø 13 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrDu er altså vel kjent med at groe over tid fører til økt energiforbruk for havgående fartøyer. Mer konkret trenger ...
Veldig bra, og helt korrekt skrevet Paul!!  Nå må fornuften seire, og de som er så treige at de Ikke ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse