Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
29 juni 2020 21:41
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verktøykassa har fått påfyll, men er fortsatt romslig. Siste tilvekst er resultat av en innsamlingsaksjon der ihuga tilhengere av Romsdalsaksen (RA) bidro med drøye 300.000.

To analyser ble bestilt. Del 1 er ferdig, sendt til lokale aviser, og allerede publisert i flere av dem. Den omhandler en kostnadsvurdering av tallene som Statens Vegvesen Midt (SVVM) hadde koordineringsansvaret for, og presenterte like før nyttår. Omtalene har skapt oppmerksomhet og engasjement.

Spriket er stort mellom SVVM sin «Tilleggsutredning fra des.-19» og resultatene Jan Erik Horgen (med lang erfaring fra blant annet Holte Consulting), sin vurdering av SVVM-rapporten. Horgen har en solid CV, men minst en av de tar feil. Differansen er tosifret milliardbeløp mellom SVVM og Horgen sine kostnadsvurderinger. Minner om at 1 milliard tilsvarer 1000 million kroner. Det er ekstreme sprikende kostnader for storsamfunnet når ytterpunktene er fra ca.15 til nærmere 50 milliard kroner. 

Flertallet i fylkestinget har satt seg i et underlig lys ved sin motvilje til å få vurdert en alternativ løsning. På plussiden har antall fylkespolitikere som ønsker RA utredet økt fra 7- 8 for drøye 3 år siden til 20 av 47 for få uker siden. Antallet vil nok øke ytterligere.  

Del 2 har en helt annen vinkling, men kan også få stor oppmerksomhet. Den blir trolig presentert i løpet av sommeren. Fagbladet «Teknisk Ukeblad» (opplag 155000) hadde et spesialnummer om samferdsel 23 juni -20. En god kronikk skrevet av Tormod Hegvik fikk 2-siders oppslag under tittelen «Slaget om Romsdalsfjorden» Kronikken tar opp mange forhold, men med ekstra fokus på teknisk utvikling. Nye metoder for lasersveising, lettere og sterkere konstruksjoner og muligheter for serieproduksjon av flytebruer var stikkord. 

Håper Hegvik sender kronikken til lokale aviser, og kanskje også utenfor fylket. Den peker på mulighetene lokale bedrifter kan få. Flere verft og tallrike bedrifter som lever av delproduksjoner eller andre underleveranser kan finne sine nisjer ved slike tekniske nyvinninger. Møringer har jo rykte for tilpasningsevne, og å skape arbeidsplasser ved nye situasjoner. 

«Verktøykassa» mangler imidlertid det viktigste – en grundig, nøytral og rettferdig utredning. De siste tilvekstene har styrket RA, og det vil trolig også del 2 og nevnte kronikk gjøre. Behov og krav om en fair utredning av Romsdalsaksen blir stadig mer opplagt, og har aldri stått sterkere.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse