Annonse
KSU – Vipps – desktop
Morten Walløe Tvedt, fylkesleder Rødt Møre og Romsdal
Ytring
Morten Walløe Tvedt, fylkesleder Rødt Møre og Romsdal
20 juli 2020 15:07
Del på Facebook
Innleggsforfatter Morten Walløe Tvedt, fylkesleder Rødt Møre og Romsdal, på Haramsøya 5. juli 2020. Foto: Kenneth Slyngstad
Innleggsforfatter Morten Walløe Tvedt, fylkesleder Rødt Møre og Romsdal, på Haramsøya 5. juli 2020. Foto: Kenneth Slyngstad
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tilsvar til Franks Sves innlegg i KSU.NO den 15. juli 2020: Eit parti som Rødt, er langt ifrå truverdig! 
Se også fra samme tråd: Rødt kjemper mot vindkraft, Morten Walløe Tvedt, fylkesleder Rødt Møre og Romsdal, som var en kommentar på Frank Sves opprinnelige innlegg: FrP er imot vindmøller, både på land og til havs

Onsdag den 15. juli svarer Frank Sve på mitt innlegg om makt og ansvar i vindkraftpolitikken, men han kommer med mange rare påstander. Han tar heller ikke ansvar for den makten og de mulighetene FrP har hatt til å endre vindkraftpolitikken. Fire olje- og energiministere fra Sves parti har hatt øverste myndighet i mer enn seks år og flere muligheter til å stanse utbyggingsplanene. I stedet har ministrene fra FrP fornyet konsesjonene for vindkraftanlegg. For eksempel, kunne Harams Kraft AS’ planer om å bygge vindkraftverk på Haramsøya ha vært stanset i 2014 og i 2018 ved å la være å fornye konsesjonen. Hva har Frank Sve gjort for å stanse vindkraftutbyggingen på Haramsøya?

Det at Sve ikke ville støtte Rødts forslag i Fylkestinget den 16. juni betaler folk på Haramsøya dyrt for nå. Rødt foreslo at Møre og Romsdal fylke skulle hjelpe aksjonsgruppa med juridisk bistand. Isteden må folk bruke sine egne penger til spleis på dyre advokater for å prøve å redde naturen. Rødt foreslo også følgende i punkt 7:

«Siden fjell er i endring og det er observert endringer i fjellet siden konsesjonen ble innvilget, ber Møre og Romsdal fylkeskommune om at det foretas oppdaterte geologiske undersøk[els]er av fare for ras før sprengning.»

Det er trist å se at Sve ikke vil være med på et tverrpolitisk arbeide for å be om undersøkelser av rasfaren. Folk lever under det som selv utbyggers geologer skriver at er et farlig fjell. I konsesjonsbehandlingene er det ikke gjort noen konsekvensutredninger av rasfaren. Dette er en saksbehandlingsfeil og uansvarlig av de siste olje- og energiministerene. Da Sve kunne være med på å rette opp feil – ville han heller, som han selv skriver, legge forslaget i «ei «skuff» i fylkesrådmannen sin kontorpult.» Her hadde han og FrP i Fylkestinget muligheten til å være med på å kreve en slik utredning, men de gjorde det ikke.

Om jeg har evner som et orakel, som Sve tilskriver meg, vet jeg ikke. Det jeg har er lang erfaring som lærebokforfatter i forvaltningsrett og lærer i plan- og bygningsloven. Så Sve kan stole på at hvis jeg argumenterer for at Ålesund kommune kan bruke plan- og bygningsloven § 13-1 til å stanse arbeidene på Håneset, så er det i tråd med loven. Det står mer om dette i kommentarutgaven til loven på side 209 til 216.

De siste par ukene har jeg, sammen med Aksjonsgruppa Nei til Vindkraftverk på Haramsøya, jobbet med å dokumentere feil i konsesjonen Haram Kraft AS har på fjellet på den lille øya. Stortinget vedtok den 19. juni at regjeringen skal se på om det er gjort slike feil. Sammen dokumenterer vi nå både faktiske og rettslige feil. Noen er gjort da konsesjonen ble innvilget av Terje Riis Johannesen (Sp). Andre av disse feilene skjedde da konsesjonen ble fornyet av ministre fra Sves parti. NVE og Olje- og Energidepartementet har gjort flere feil som gjør at vedtaket ikke kan stå seg. Dette er godt nytt for alle som er mot vindkraftverket på Haramsøya. Særlig burde fornyelsen som ble gjort av Tord Lien (FrP) i 2014 og den som ble gjort av Freiberg (FrP) i 2018 ha vært behandlet som nye konsesjoner. Utvidelsene var så omfattende at de burde ha vært fulgt av konsekvensutredninger. Disse feilene bør begrunne at den nåværende olje- og energiministeren kan gjøre om konsesjonen på Haramsøya etter energiloven § 10-4.

Vi i Rødt mener at kampen mot vindkraft er så viktig at vi vil jobbe tverrpolitisk mot utbyggelsene. Vi håper at FrP i fremtiden vil være med på dette arbeidet og kan støtte Rødts forslag, som det Moxnes fremmet den 19. juni: «Stortinget ber regjeringen stille utbygging av konsesjonsgitte vindkraftverk i bero i inntil Stortinget har behandlet nytt konsesjonssystem for vindkraft på land.» Dette stemte FrP mot.

Jeg tror folk vil ha politikere som er opptatt av konkrete saker, som snakker sant og jobber for fremtiden. Vi i Rødt søker tverrpolitisk samarbeide med politikere i alle partier som vil jobbe mot vindkraftverk i naturen. Det er mulig å stoppe galskapen, og dermed rette opp den feilslåtte vindkraftpolitikken som er ført de siste 7-8 årene. Rødt jobber aktivt sammen med folkebevegelser mot vindkraft. Personlig vil jeg alltid jobbe for å hindre den urett som begås mot folk og natur, og vil gjerne ha tverrpolitisk samarbeide også med Sve og FrP i dette.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse