Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rødt, Aina M. H. Hauge og Morten Walløe
Ytring
29 april 2021 10:47
Del på Facebook
Rødt er det eneste partiet på Stortinget som har vedtatt nei til vindkraft på land, i fjæra og til havs. Fra venstre leder i Rødt Molde, Morten Walløe Tvedt sammen med leder i Rødt, Bjørnar Moxnes og leder i Rødt Ulstein, Aina M. H. Hauge på Haramsøya. Foto: Anita D. Haram
Rødt er det eneste partiet på Stortinget som har vedtatt nei til vindkraft på land, i fjæra og til havs. Fra venstre leder i Rødt Molde, Morten Walløe Tvedt sammen med leder i Rødt, Bjørnar Moxnes og leder i Rødt Ulstein, Aina M. H. Hauge på Haramsøya. Foto: Anita D. Haram
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Aina M. H. Hauge, leder i Rødt Ulstein og Morten Walløe Tvedt, leder i Rødt Molde

Vi redder ikke klima ved å ødelegge naturen. Etter helgens landsmøte er det vanskelig å se at SV rettferdiggjør det grønne i sin partilogo.

Over hele landet har vi sett en stadig økende vindkraftmotstand, og meningsmålinger viser at et stort flertall av befolkningen er imot denne raseringen av naturen.

Med dette som bakteppe er det uforståelig hvordan SV kunne vedta at en skal vurdere fra «sak til sak småskala vindkraft på industrialiserte områder, der det er helsemessig og sikkerhetsmessig forsvarlig og der det er lokalt ønske om det».

Slik vedtaket står, så kan man lett se for seg at f.eks. vindkraftverket på Haramsøya ville bli godkjent basert på SV sine kriterier. De 8 turbinene der er nok innenfor det partiet kaller «småskala» dersom man sammenligner med andre og større vindkraftanlegg. Det er plassert i et område som delvis var industrialisert gjennom landbruk, og kommunen sa subsidiert ja til denne vindkraftutbyggingen.

Vedtaket viser at SV blant annet ikke har tatt innover seg konsekvensene av å spre hormonforstyrrende epoxy, og alle de andre negative helseeffektene for folk og dyr.

SV bærer et stort ansvar for raseringen av enorme landareal landet rundt, for det var de som tvang gjennom de grønne sertifikatene som har muliggjort denne gigantiske utbyggingen. At de ikke har lært av denne feilslåtte politikken kan kanskje ha noe med de tette båndene mellom partiet og vindkraftindustrien og deres lobbyorganisasjoner, for der finner man flere tidligere topp-politikere fra SV.

Det er synd at Rødt ser ut til å bli det eneste partiet på venstresiden som har vedtatt et tydelig NEI til vindkraft på land, i fjæra og til havs. Både folk og natur hadde fortjent at vi sto samla mot storkapitalens grådighet, og deres hensynsløse utnyttelse av den eneste kloden vi har.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse