Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Rødt, Aina M. H. Hauge og Morten Walløe
Ytring
29 april 2021 10:47
Del på Facebook
Rødt er det eneste partiet på Stortinget som har vedtatt nei til vindkraft på land, i fjæra og til havs. Fra venstre leder i Rødt Molde, Morten Walløe Tvedt sammen med leder i Rødt, Bjørnar Moxnes og leder i Rødt Ulstein, Aina M. H. Hauge på Haramsøya. Foto: Anita D. Haram
Rødt er det eneste partiet på Stortinget som har vedtatt nei til vindkraft på land, i fjæra og til havs. Fra venstre leder i Rødt Molde, Morten Walløe Tvedt sammen med leder i Rødt, Bjørnar Moxnes og leder i Rødt Ulstein, Aina M. H. Hauge på Haramsøya. Foto: Anita D. Haram
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Aina M. H. Hauge, leder i Rødt Ulstein og Morten Walløe Tvedt, leder i Rødt Molde

Vi redder ikke klima ved å ødelegge naturen. Etter helgens landsmøte er det vanskelig å se at SV rettferdiggjør det grønne i sin partilogo.

Over hele landet har vi sett en stadig økende vindkraftmotstand, og meningsmålinger viser at et stort flertall av befolkningen er imot denne raseringen av naturen.

Med dette som bakteppe er det uforståelig hvordan SV kunne vedta at en skal vurdere fra «sak til sak småskala vindkraft på industrialiserte områder, der det er helsemessig og sikkerhetsmessig forsvarlig og der det er lokalt ønske om det».

Slik vedtaket står, så kan man lett se for seg at f.eks. vindkraftverket på Haramsøya ville bli godkjent basert på SV sine kriterier. De 8 turbinene der er nok innenfor det partiet kaller «småskala» dersom man sammenligner med andre og større vindkraftanlegg. Det er plassert i et område som delvis var industrialisert gjennom landbruk, og kommunen sa subsidiert ja til denne vindkraftutbyggingen.

Vedtaket viser at SV blant annet ikke har tatt innover seg konsekvensene av å spre hormonforstyrrende epoxy, og alle de andre negative helseeffektene for folk og dyr.

SV bærer et stort ansvar for raseringen av enorme landareal landet rundt, for det var de som tvang gjennom de grønne sertifikatene som har muliggjort denne gigantiske utbyggingen. At de ikke har lært av denne feilslåtte politikken kan kanskje ha noe med de tette båndene mellom partiet og vindkraftindustrien og deres lobbyorganisasjoner, for der finner man flere tidligere topp-politikere fra SV.

Det er synd at Rødt ser ut til å bli det eneste partiet på venstresiden som har vedtatt et tydelig NEI til vindkraft på land, i fjæra og til havs. Både folk og natur hadde fortjent at vi sto samla mot storkapitalens grådighet, og deres hensynsløse utnyttelse av den eneste kloden vi har.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø Nylig Skrot fergene
@Frode HosethEn løsning uten Tautratunnelen vil bety en annen fergefri kryssing av Romsdalsfjorden enn Møreaksen, noe som medfører at fergefritt til ...
Frode Hoseth 2 timer siden Skrot fergene
@Terje SundsbøKanskje heier man på selve EUROPAVEIEN på forskjellig måte, men det behøver ikke bety at man er imot fergefri forbindelse ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Skrot fergene
@Frode HosethFergefri E39 Møreaksen handler om å erstatte fergene. Ikke bare over Romsdalsfjorden, men også til øyene Otrøya og Gossen. Men ...
Frode Hoseth 7 timer siden Skrot fergene
Fremfor å være en brobygger i det öppna landskap har Sundsbø gått under jorden med tunellsyn. Er det korrekt oppfattet?Fra ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Skrot fergene
@Rolf Erik PedersenDu sidestiller kostnad for drift av ferger med drift av vei i dagen? Du må sammenligne drift av tunneler med ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Skrot fergene
@Rolf Erik PedersenEn gjennomsnittlig elbil bruker 3,7 kWt på å krysse fjorden via Møreaksen (tall fra Sintef). Hvilken omvei er det du ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse