Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Arne Almås
Ytring
30 april 2021 21:03
Del på Facebook
Foto: Lise Åserud / NTB
Foto: Lise Åserud / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Svar på innlegget «Sunnmørslista har misforstått!», i Sunnmørsposten datert 26. april 2021.

For Sunnmørslista/ Ålesundlista, Arne Almaas

Erfaringene viser at det er viktig å ha løst billett på første klasse når toget går.

Med tittelen «Sunnmørslista har misforstått!» og med hentydninger om at skribenten ikke er oppdatert, velger Høyre å tro at det beror på en misforståelse. Det er totalt feil og en stor misforståelse. Velger de tre herrene i Høyre å gjøre dette, så gjør de et dårlig valg. Skribenten og Sunnmørslista har forstått ALVORET. Det til gangs.

Det sies av andre, at undertegnede har vært samfunnsinteressert i hele sitt voksne liv. Faktisk stemt borgerlig også i denne tiden, men det er en årsak til at jeg nå representer Sunnmørslista. La nå det ligge.

Engasjementet er faktisk helt siden 1980-tallet hvor jeg deltok i debatten om å få driftsorganisasjonen for Snorrefeltet i Nordsjøen, vest av Ålesund til byen. Den gang som formann i Sunnmøre oljeforening. Driftsorganisasjonen fikk vi ikke, der klarte Ap ved Kjell Opset å ta innersvingen på oss i 12 time. Men jeg fikk jobb i Saga Petroleum.

Foruten Ålesundtunnelene og deres tilblivelse, så var Møreaksen et «hett tema» på slutten av 80-tallet. En gjev tanke om å bygge Romsdalen og Sunnmøre sammen. Tidlig på 90-tallet fikk jeg sågar tilsendte ei feit konvolutt fra tidligere leder i Møreaksen, Harry Edvardsen, også Høyre, med tegninger av Møreaksen fra Julsundet via Helland i Haram og helt frem til Kverve, i A4 format.

Da snakket vi om et felles bo- og arbeidsmarked. Et fantastisk prosjekt, lenge før Ap foreslo fergefri E39. Men noen måtte i så fall ofre noe, så aksen ble dreid mot Vestnes. Traseen kunne vært like god i dag som alternativ for E39 med en kryssing fra Breivika via Ellingsøy til Grytastranda.

Eksportveien E136 Riksveirute 6d

Dersom representantene for Høyre leser innlegget, så vil de ganske så klart innse at det ikke nevnes noe om valg av fjordkryssingene, men om prioriteringen av veiene mellom disse og det PREKÆRE behovet, som er i dag for å prioritere disse fullt og helt.

Eksportveien E136 starter i Ysteneset ved Ålesund havn, her møter den R658 som kommer fra Vigra flyplass. Ålesundregionens havnevesen er en av Norges største fiskerihavner og en stor godshavn i Møre og Romsdal. Ålesund Lufthavn, Vigra, er fylkets største lufthavn.

Terminalen har blitt vesentlig oppgradert de siste årene, og en utvidet terminal åpnet i mars 2015. En stor andel av passasjerene ankommer fra utlandet. Disse to er avhengig av, og koblet opp mot Eksportveien E136, som ble påbegynt på slutten av 1800-tallet, samt de tilstøtende forsyningslinjene inn mot denne. I tillegg har også fylkets største og mest differensierte sykehus på Åse, behov for et effektivt tilførselsnett. Derav også E39 fra Vegsund til Breivika. Et veisystem som burde ha en standard for minst 80 km/t helt frem til E6 på Dombås. Dette er noe også en 10 års gammel rapport, utarbeidet av Veivesenet, klart fremhever. Viktigheten av å prioritere er enda større nå enn for 10 år siden.

«Rutevise utredninger for riksvegnettet Riksvegrute 6d Dombås–Ålesund E136 Dombås–Kjelbotn og Breivika–Ålesund og rv. 658 Ålesund–Ålesund lufthavn, Vigra». Utarbeidet av SVV region midt. Datert: 2010-12-01.

– Det blir ikke noe «effektivt felles bo- og arbeidsmarked» hverken på Sunnmøre eller i fylket som sådan, om ikke disse nære ting innen et tidsvindu på 5–15 år blir prioritert NÅ.

Østre del av Ålesund, på strekningen Vegsund–Breivika står allerede i stampe, noe som gjør at hele næringslivet rundt Ålesund og på Sunnmøre taper store summer daglig. Representanten Dag Olav Tennfjord var på samme møte som meg i Ålesund kommune, mandag 26.04, hvor vi ble orientert om de samfunnsmessige konsekvensene av forurensingen i Brusdalsvannet fra trafikken på E39. De var alvorlige, ble vi fortalt.

Det er et paradoks at Veivesenet foreslo å ta inn strekningen Vegsund–Breivika og Brosundtunnelen i bypakken, for så 3–4 mnd. seinere å se at disse to prosjektene ble fjernet av departementet, med begrunnelsen at Ålesund ikke maktet bompengekostnadene. Dette mens det skal bygge 4 felts tunnel og bro for kryssingen av Romsdalsfjorden. Høyre sier det er «fornuftig å legge til rette for 4 felts vei».

Det er teknisk UMULIG å bygge broen og tunnelen uten 4-feltsvei og ihht. Veivesenets håndbøker. La nå det være til en gang ut i fremtiden. Traseen er valgt sies det. La vi få gjort noe med de nære og dagligdagse utfordringene først.

Sunnmørslista har forstått ALVORET til fulle!!

Vi nører ikke videre opp i fogderistriden, det er det andre som allerede har gjort, med sine prioriteringer. Der kom vi for seint. Toget til Ålesund stopper fortsatt på Åndalsnes.

Sunnmørslista har forstått alvoret og konsekvensen av at Ålesund og Sunnmøre ikke har et effektivt transportsystem, som kan bidra til videre vekst. Det bør andre på Sunnmøre og i fylket ellers også ta inn over seg.

Vi er vant til nøysomhet. Snur gjerne krona for å se om den kan brukes på begge sider og to ganger. Så alvorlig tar vi saken. Vi får som tidligere nevnt ikke i bøtter og spann.

Det er viktig å stå på perrongen når tog kommer, enda viktigere å ha løst billett når det skal gå, noe Sunnmørslista har gjort. Der selges ikke tur/retur billetter i NTP.

E136 Eksportveien

Alternativet til Raumabanen MÅ fullføres til Ålesund.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Sunnmørslista er opprørt over at Ålesund ennå ikke har fått togforbindelse. De er i godt selskap med Molde og Kristiansund, som også fortsatt mangler tog.

    Sunnmørslista er opprørt over at E39 Møreaksen er kommet med i NTP, men har helt glemt at det er en strekning på E39 fra Ålesund til Molde, ikke bare kryssing av Romsdalsfjorden.

    Sunnmørslista er opprørt over at eksportveien E139 bare er inne i NTP fra Vestnes til Dombås. Men glemmer at E139 går sammen med E39 til Vestnes.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 3 år siden
      @Terje Sundsbø Forstår at geografi ikke var ditt sterkeste fag. E136 Eksportveien og E39 skiller lag i Fremstedalen på Ørskogfjellet. Ellers takk for din oppmerksomheten. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 år siden
      @Arne Almaas I hvilken kommune er det at E136 og E39 skiller lag? Ifølge Google Maps samt Norgeskart (Kartverket), så skjer det i dag ved Tresfjordbrua i Vestnes kommune. Med Møreaksen vil ny E39 gå i tunnel fra Ørskogfjellet til Vik, mens E136 fortsetter til Vestnes

      Uansett så vil Møreaksen også bety ny vei for E136 Eksportveien fra Moa til Ørskogfjellet, der veiene da vil skille lag.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Arne Almaas · 3 år siden
      @Terje Sundsbø Du behøver ikke bruke så mye tekst for å si det samme som jeg sa i første svaret. Ha en fortreffelig aften. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 år siden
      @Arne Almaas Flott at vi er enige: Møreaksen vil også bety ny vei for E136 Eksportveien fra Moa til Ørskogfjellet, på Sunnmøre.

      Til orientering så er samfunnsnytten pr. investert krone større for Møreaksen enn for utbedring av Eksportvegen i Romsdalen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse