Svar på innlegget «Sunnmørslista har misforstått!», i Sunnmørsposten datert 26. april 2021.
For Sunnmørslista/ Ålesundlista, Arne Almaas
Erfaringene viser at det er viktig å ha løst billett på første klasse når toget går.
Med tittelen «Sunnmørslista har misforstått!» og med hentydninger om at skribenten ikke er oppdatert, velger Høyre å tro at det beror på en misforståelse. Det er totalt feil og en stor misforståelse. Velger de tre herrene i Høyre å gjøre dette, så gjør de et dårlig valg. Skribenten og Sunnmørslista har forstått ALVORET. Det til gangs.
Det sies av andre, at undertegnede har vært samfunnsinteressert i hele sitt voksne liv. Faktisk stemt borgerlig også i denne tiden, men det er en årsak til at jeg nå representer Sunnmørslista. La nå det ligge.
Engasjementet er faktisk helt siden 1980-tallet hvor jeg deltok i debatten om å få driftsorganisasjonen for Snorrefeltet i Nordsjøen, vest av Ålesund til byen. Den gang som formann i Sunnmøre oljeforening. Driftsorganisasjonen fikk vi ikke, der klarte Ap ved Kjell Opset å ta innersvingen på oss i 12 time. Men jeg fikk jobb i Saga Petroleum.
Foruten Ålesundtunnelene og deres tilblivelse, så var Møreaksen et «hett tema» på slutten av 80-tallet. En gjev tanke om å bygge Romsdalen og Sunnmøre sammen. Tidlig på 90-tallet fikk jeg sågar tilsendte ei feit konvolutt fra tidligere leder i Møreaksen, Harry Edvardsen, også Høyre, med tegninger av Møreaksen fra Julsundet via Helland i Haram og helt frem til Kverve, i A4 format.
Da snakket vi om et felles bo- og arbeidsmarked. Et fantastisk prosjekt, lenge før Ap foreslo fergefri E39. Men noen måtte i så fall ofre noe, så aksen ble dreid mot Vestnes. Traseen kunne vært like god i dag som alternativ for E39 med en kryssing fra Breivika via Ellingsøy til Grytastranda.
Eksportveien E136 Riksveirute 6d
Dersom representantene for Høyre leser innlegget, så vil de ganske så klart innse at det ikke nevnes noe om valg av fjordkryssingene, men om prioriteringen av veiene mellom disse og det PREKÆRE behovet, som er i dag for å prioritere disse fullt og helt.
Eksportveien E136 starter i Ysteneset ved Ålesund havn, her møter den R658 som kommer fra Vigra flyplass. Ålesundregionens havnevesen er en av Norges største fiskerihavner og en stor godshavn i Møre og Romsdal. Ålesund Lufthavn, Vigra, er fylkets største lufthavn.
Terminalen har blitt vesentlig oppgradert de siste årene, og en utvidet terminal åpnet i mars 2015. En stor andel av passasjerene ankommer fra utlandet. Disse to er avhengig av, og koblet opp mot Eksportveien E136, som ble påbegynt på slutten av 1800-tallet, samt de tilstøtende forsyningslinjene inn mot denne. I tillegg har også fylkets største og mest differensierte sykehus på Åse, behov for et effektivt tilførselsnett. Derav også E39 fra Vegsund til Breivika. Et veisystem som burde ha en standard for minst 80 km/t helt frem til E6 på Dombås. Dette er noe også en 10 års gammel rapport, utarbeidet av Veivesenet, klart fremhever. Viktigheten av å prioritere er enda større nå enn for 10 år siden.
«Rutevise utredninger for riksvegnettet Riksvegrute 6d Dombås–Ålesund E136 Dombås–Kjelbotn og Breivika–Ålesund og rv. 658 Ålesund–Ålesund lufthavn, Vigra». Utarbeidet av SVV region midt. Datert: 2010-12-01.
– Det blir ikke noe «effektivt felles bo- og arbeidsmarked» hverken på Sunnmøre eller i fylket som sådan, om ikke disse nære ting innen et tidsvindu på 5–15 år blir prioritert NÅ.
Østre del av Ålesund, på strekningen Vegsund–Breivika står allerede i stampe, noe som gjør at hele næringslivet rundt Ålesund og på Sunnmøre taper store summer daglig. Representanten Dag Olav Tennfjord var på samme møte som meg i Ålesund kommune, mandag 26.04, hvor vi ble orientert om de samfunnsmessige konsekvensene av forurensingen i Brusdalsvannet fra trafikken på E39. De var alvorlige, ble vi fortalt.
Det er et paradoks at Veivesenet foreslo å ta inn strekningen Vegsund–Breivika og Brosundtunnelen i bypakken, for så 3–4 mnd. seinere å se at disse to prosjektene ble fjernet av departementet, med begrunnelsen at Ålesund ikke maktet bompengekostnadene. Dette mens det skal bygge 4 felts tunnel og bro for kryssingen av Romsdalsfjorden. Høyre sier det er «fornuftig å legge til rette for 4 felts vei».
Det er teknisk UMULIG å bygge broen og tunnelen uten 4-feltsvei og ihht. Veivesenets håndbøker. La nå det være til en gang ut i fremtiden. Traseen er valgt sies det. La vi få gjort noe med de nære og dagligdagse utfordringene først.
Sunnmørslista har forstått ALVORET til fulle!!
Vi nører ikke videre opp i fogderistriden, det er det andre som allerede har gjort, med sine prioriteringer. Der kom vi for seint. Toget til Ålesund stopper fortsatt på Åndalsnes.
Sunnmørslista har forstått alvoret og konsekvensen av at Ålesund og Sunnmøre ikke har et effektivt transportsystem, som kan bidra til videre vekst. Det bør andre på Sunnmøre og i fylket ellers også ta inn over seg.
Vi er vant til nøysomhet. Snur gjerne krona for å se om den kan brukes på begge sider og to ganger. Så alvorlig tar vi saken. Vi får som tidligere nevnt ikke i bøtter og spann.
Det er viktig å stå på perrongen når tog kommer, enda viktigere å ha løst billett når det skal gå, noe Sunnmørslista har gjort. Der selges ikke tur/retur billetter i NTP.
E136 Eksportveien
Alternativet til Raumabanen MÅ fullføres til Ålesund.