Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
11 februar 2022 12:58
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er kun noen få år med (foreslått) 40 % større bomtakst enn fergebillett for fjordkryssingen på Møreaksen. Når bompengeperioden er over vil Møreaksen være gratis. Akkurat som Atlanterhavstunnelen, Freifjordtunnelen, Fannefjordtunnelen og Eiksundtunnelen. Knapt noen ønsker disse fergene tilbake.

Når fergene forsvinner kommer lokaltrafikken til å blomstre, sammen med lokalt kulturliv og næringsliv. Reisetiden mellom Ålesund og Molde langs Møreaksen blir betydelig kortere enn med ferge.

Fortsatt ferge er ikke et godt alternativ. Ferge er i prinsippet en bomvei, som i utgangspunktet er stengt, kun åpen noen få minutter 2–3 ganger i timen, i beste fall. Når den er åpen er hastigheten svært begrenset. Det er ikke alltid at alle som venter slipper igjennom, og må da stå over til neste åpning (ferge). Mens en bomvei blir gratis når bompengeperioden er over, kreves fergebillettene på fjordkryssinger til evig tid.

I økonomiske innstramningstider er fergene blant de første som får redusert rutetilbud, og økte priser. Med stadige anbudskonkurranser og skifte av fergeselskaper med tilhørende nybygde ferger, forsvinner dessuten mye av miljøeffekten med ferger.

Med Møreaksen vil også en stor del av dagens problemer med trafikken fra E39 gjennom Molde forsvinne, siden Møreaksen går i tunnel bak sentrum av byen. Et problem fortsatt ferge ikke vil løse.

Møreaksen gir også fastlandsforbindelse til Aukra og Misund, finansiert over statsbudsjettet via NTP. Med fortsatt ferge over Romsdalsfjorden vil Møre og Romsdal fylkeskommune måtte ta denne regningen.

Flertallet av velgerne her i fylket, over 62%, stemte på partier som ønsker Møreaksen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 2 år siden
    Forunderlig overskrift. Det blir da vanskeligere å komme til Molde fra sør,  når mann må kjøre via Åndalsnes. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Arne Almaas
      Ja, noen har tungt for det. Tviler på at fergene blir parkert før de erstattes med noe annet. Hvordan skal man ellers komme seg eksempelvis til Ona?

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Heldigvis ser det ut til at fergene blir parkert ganske snart. Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland la nylig fram vegvesenets planer for investeringer de neste seks årene. Dette er vegvesenet sin praktiske oppfølging av Nasjonal transportplan (NTP) for 2022–2033, hvor samferdselsminister Jon Ivar Nygård deltok i framleggingen av gjennomføringsplanen. Her ble ny E39 Ålesund-Molde (Møreaksen) fremhevet som et like viktig og positivt prosjekt som Rog- og Hordfast, der fergefri E39 ble omtalt som «den nye Bergensbanen». 

    https://www.nrk.no/vestland/her-vil-statens-vegvesen-investera-105-milliardar-1.15846259
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Sett spaden i jorda!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 22 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse