Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
01 september 2022 11:58
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Sannheten har like mange ansikter som de som sier at de kjenner den», skrev og sang Anne Grethe Preus. Slik er det nok også når tvekampen mellom Møreaksen (MA) og Romsdalsaksen (RA) diskuteres – ofte ganske heftig.

Møreaksen

«Den problematiske Tautratunnelen» ble skrevet i mars 2021 (krever abonnement). Det tok ikke lang tid før 3 professorer i en kronikk konkluderte med at Tautratunnelen ville bli «verdens sikreste» Tiltak som 2 adskilte løp med ca. 60 rømningsveier mellom tunnelene og andre tiltak som forsterkninger grunnet jordskjelvområde er selvsagt mulig – men til hvilken kostnad?

Annonse
Annonse

Før den siste tids kraftige kostnadsøkninger og tidligere mer normal prisvekst var kostnadsanslagene slik for tunnelen: Statens Vegvesen (SVV) 6 mrd. HR-Prosjekt: 11,2 mrd. Antar at prisveksten for begge er 40–50% pr dato. Kan en 15 kilometer lang og 330 meter dyp undersjøisk tunnel i et aktivt jordskjelvområde bli verdens sikreste til en særdeles lav kostnad?

Det planlegges å bygge en ny 6 kilometer lang tunnel fra Ørskogfjellet og ned mot Vik. Den gjør vegen kortere med MA sin løsning, men for E136 fra Ålesund til Dombås er den uaktuell, og den er uaktuell for RA sitt alternativ som ny E39. Er det sant at tunnelen må bygges? Dersom den meningsløse tunnelen likevel bygges, så utløser den også en annen kostnad – ny veg mellom Vik og Tresfjordbrua. Det er sant.

Romsdalsaksen

Plasseringen av den relativt nye Tresfjordbrua er ikke optimal, men man bygger ikke ny bru i milliardklassen for å spare ca. 3 minutt. Slikt er meningsløst, og er det sant at ny bru behøves?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Et område på den nordlige delen av Veøy ble fredet som vernet kulturlandskap i 1970. Motsegn (innvendig) kan komme avhengig av trasevalg og løsning for RA.

Er det helt sikkert at det kommer motsegn, og at den blir tatt til følge?

Det hevdes at «RA-brua» må ha seilingshøyde 75 meter for at de største turistskipene fortsatt kan gå til Åndalsnes. Det finnes imidlertid alternativ til ei slik bru, og billigst er trolig fergedrift mellom Hjelvika og Sekken. Et annet alternativ er en kort senket rørtunnel med dybde ca. 20 meter i egnet område – dvs. over 300 meter grunnere enn Tautratunnelen og brøkdelen av lengden. Bruk av sluse kan også være et av flere andre alternativ. Det er flere sannheter også her.

Nedskalering av vegprosjekt er sannsynlig. Krympes prosjektet til å omfatte kun Molde–Vik? SVV har monopol på veibyråkratiet i Norge, men ikke på sannheten.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 2 år siden
    Kunne sagt så mye til T.S. Men velger å holde munn... Bare en ting.. soriamira slottet MA, ser ut til å renne ut i sand pga prisvekst... 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Prisveksten rammer ALLE samferdselsprosjekter. Mener du virkelig at det bare er Møreaksen som påvirkes? 
      Har du ikke fått med deg at effekten vil være en langsommere utbygging, dvs. trinnvis. Det er ikke det samme som full stans.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Så klart påvirkes ALLE veiprosjekt. Den tro tror annet er stokk dum. Men her er det MA vi snakker om , eller???? Må være forsiktig med å forhånsdømme du Terje S... K Dårlig ide det...  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Hvem har jeg forhåndsdømt?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Er dette en spøk? 
    Hofseth snakker om sannheter, men kan selv bare tilby spekulasjoner. Fake News og konspirasjonsteorier i en orgie med diskrediteringer av ulike faginstanser.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 23 timer siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Monologer er vel ikke nyheter TS ? Da kan du vel heller skrive dagbok for deg selv. 
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse