Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
01 september 2022 11:58
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Sannheten har like mange ansikter som de som sier at de kjenner den», skrev og sang Anne Grethe Preus. Slik er det nok også når tvekampen mellom Møreaksen (MA) og Romsdalsaksen (RA) diskuteres – ofte ganske heftig.

Møreaksen

«Den problematiske Tautratunnelen» ble skrevet i mars 2021 (krever abonnement). Det tok ikke lang tid før 3 professorer i en kronikk konkluderte med at Tautratunnelen ville bli «verdens sikreste» Tiltak som 2 adskilte løp med ca. 60 rømningsveier mellom tunnelene og andre tiltak som forsterkninger grunnet jordskjelvområde er selvsagt mulig – men til hvilken kostnad?

Annonse
Annonse

Før den siste tids kraftige kostnadsøkninger og tidligere mer normal prisvekst var kostnadsanslagene slik for tunnelen: Statens Vegvesen (SVV) 6 mrd. HR-Prosjekt: 11,2 mrd. Antar at prisveksten for begge er 40–50% pr dato. Kan en 15 kilometer lang og 330 meter dyp undersjøisk tunnel i et aktivt jordskjelvområde bli verdens sikreste til en særdeles lav kostnad?

Det planlegges å bygge en ny 6 kilometer lang tunnel fra Ørskogfjellet og ned mot Vik. Den gjør vegen kortere med MA sin løsning, men for E136 fra Ålesund til Dombås er den uaktuell, og den er uaktuell for RA sitt alternativ som ny E39. Er det sant at tunnelen må bygges? Dersom den meningsløse tunnelen likevel bygges, så utløser den også en annen kostnad – ny veg mellom Vik og Tresfjordbrua. Det er sant.

Romsdalsaksen

Plasseringen av den relativt nye Tresfjordbrua er ikke optimal, men man bygger ikke ny bru i milliardklassen for å spare ca. 3 minutt. Slikt er meningsløst, og er det sant at ny bru behøves?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Et område på den nordlige delen av Veøy ble fredet som vernet kulturlandskap i 1970. Motsegn (innvendig) kan komme avhengig av trasevalg og løsning for RA.

Er det helt sikkert at det kommer motsegn, og at den blir tatt til følge?

Det hevdes at «RA-brua» må ha seilingshøyde 75 meter for at de største turistskipene fortsatt kan gå til Åndalsnes. Det finnes imidlertid alternativ til ei slik bru, og billigst er trolig fergedrift mellom Hjelvika og Sekken. Et annet alternativ er en kort senket rørtunnel med dybde ca. 20 meter i egnet område – dvs. over 300 meter grunnere enn Tautratunnelen og brøkdelen av lengden. Bruk av sluse kan også være et av flere andre alternativ. Det er flere sannheter også her.

Nedskalering av vegprosjekt er sannsynlig. Krympes prosjektet til å omfatte kun Molde–Vik? SVV har monopol på veibyråkratiet i Norge, men ikke på sannheten.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
    Kunne sagt så mye til T.S. Men velger å holde munn... Bare en ting.. soriamira slottet MA, ser ut til å renne ut i sand pga prisvekst... 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Prisveksten rammer ALLE samferdselsprosjekter. Mener du virkelig at det bare er Møreaksen som påvirkes? 
      Har du ikke fått med deg at effekten vil være en langsommere utbygging, dvs. trinnvis. Det er ikke det samme som full stans.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Så klart påvirkes ALLE veiprosjekt. Den tro tror annet er stokk dum. Men her er det MA vi snakker om , eller???? Må være forsiktig med å forhånsdømme du Terje S... K Dårlig ide det...  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Hvem har jeg forhåndsdømt?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Er dette en spøk? 
    Hofseth snakker om sannheter, men kan selv bare tilby spekulasjoner. Fake News og konspirasjonsteorier i en orgie med diskrediteringer av ulike faginstanser.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse