Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Paul Andreas Hofseth
Ytring
01 september 2022 11:58
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

«Sannheten har like mange ansikter som de som sier at de kjenner den», skrev og sang Anne Grethe Preus. Slik er det nok også når tvekampen mellom Møreaksen (MA) og Romsdalsaksen (RA) diskuteres – ofte ganske heftig.

Møreaksen

«Den problematiske Tautratunnelen» ble skrevet i mars 2021 (krever abonnement). Det tok ikke lang tid før 3 professorer i en kronikk konkluderte med at Tautratunnelen ville bli «verdens sikreste» Tiltak som 2 adskilte løp med ca. 60 rømningsveier mellom tunnelene og andre tiltak som forsterkninger grunnet jordskjelvområde er selvsagt mulig – men til hvilken kostnad?

Før den siste tids kraftige kostnadsøkninger og tidligere mer normal prisvekst var kostnadsanslagene slik for tunnelen: Statens Vegvesen (SVV) 6 mrd. HR-Prosjekt: 11,2 mrd. Antar at prisveksten for begge er 40–50% pr dato. Kan en 15 kilometer lang og 330 meter dyp undersjøisk tunnel i et aktivt jordskjelvområde bli verdens sikreste til en særdeles lav kostnad?

Det planlegges å bygge en ny 6 kilometer lang tunnel fra Ørskogfjellet og ned mot Vik. Den gjør vegen kortere med MA sin løsning, men for E136 fra Ålesund til Dombås er den uaktuell, og den er uaktuell for RA sitt alternativ som ny E39. Er det sant at tunnelen må bygges? Dersom den meningsløse tunnelen likevel bygges, så utløser den også en annen kostnad – ny veg mellom Vik og Tresfjordbrua. Det er sant.

Romsdalsaksen

Plasseringen av den relativt nye Tresfjordbrua er ikke optimal, men man bygger ikke ny bru i milliardklassen for å spare ca. 3 minutt. Slikt er meningsløst, og er det sant at ny bru behøves?

annonse

Et område på den nordlige delen av Veøy ble fredet som vernet kulturlandskap i 1970. Motsegn (innvendig) kan komme avhengig av trasevalg og løsning for RA.

Er det helt sikkert at det kommer motsegn, og at den blir tatt til følge?

Det hevdes at «RA-brua» må ha seilingshøyde 75 meter for at de største turistskipene fortsatt kan gå til Åndalsnes. Det finnes imidlertid alternativ til ei slik bru, og billigst er trolig fergedrift mellom Hjelvika og Sekken. Et annet alternativ er en kort senket rørtunnel med dybde ca. 20 meter i egnet område – dvs. over 300 meter grunnere enn Tautratunnelen og brøkdelen av lengden. Bruk av sluse kan også være et av flere andre alternativ. Det er flere sannheter også her.

Nedskalering av vegprosjekt er sannsynlig. Krympes prosjektet til å omfatte kun Molde–Vik? SVV har monopol på veibyråkratiet i Norge, men ikke på sannheten.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 måneder siden
    Kunne sagt så mye til T.S. Men velger å holde munn... Bare en ting.. soriamira slottet MA, ser ut til å renne ut i sand pga prisvekst... 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Prisveksten rammer ALLE samferdselsprosjekter. Mener du virkelig at det bare er Møreaksen som påvirkes? 
      Har du ikke fått med deg at effekten vil være en langsommere utbygging, dvs. trinnvis. Det er ikke det samme som full stans.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Så klart påvirkes ALLE veiprosjekt. Den tro tror annet er stokk dum. Men her er det MA vi snakker om , eller???? Må være forsiktig med å forhånsdømme du Terje S... K Dårlig ide det...  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Hvem har jeg forhåndsdømt?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Er dette en spøk? 
    Hofseth snakker om sannheter, men kan selv bare tilby spekulasjoner. Fake News og konspirasjonsteorier i en orgie med diskrediteringer av ulike faginstanser.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Møreaksen bør prioriteres først på fergefri E39
@Terje SundsbøJaja, du får nå bare fortsette å bo i din egen lille drømmverden. 10. plass av 20, er ikke høyt ...
@Anne Mari SandshamnDine 3 første linker viser til prioriteringene fra mai, før revidert statsbudsjett nå i september. Og som du påviser – ...
Frode Hoseth 7 timer siden Et utspekulert verktøy
Idag den 07.10.2022 er Norges dag der Den Norske Nobelkomiteen sender signaler om (grunnleggende) menneskerettigheter, demokratiet og fredelig sameksistens for ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Møreaksen bør prioriteres først på fergefri E39
@Terje SundsbøLest denne Terje? : https://www.veier24.no/artikler/her-er-lista-vegvesenet-prioriterer-disse-store-veiprosjektene/519367   MA er ikke nevnt engang på noen av listene for de neste 5 år -  fakta ...
Mange gode nyheter for Møreaksen i statsbudsjettet. F.eks. gratis ferger til Otrøya og Gossen, noe som vil øke andelen av ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Møreaksen bør prioriteres først på fergefri E39
@Terje SundsbøLaaaaangt derifra gitt :) MA er gravlagt :) 
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte