Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Waterfront med utsikt mot Table Mountain i Cape Town i Sør-Afrika fredag. Foto: Lise Åserud / NTB
Waterfront med utsikt mot Table Mountain i Cape Town i Sør-Afrika fredag. Foto: Lise Åserud / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Dette burde ha blitt gjort for lenge siden, både av klare moralske, men også økonomiske grunner. Når man investerer i å bygge opp en infrastruktur og dermed en økonomi skaper man ekstremt mye verdi på lang sikt. Både menneskelige, og økonomiske.

Investeringer i å bygge ut en infrastruktur i form av brukbare veinett, strømproduksjon og forsyning, grunnleggende helsetjenester, utdanning, og andre ting som er grunnleggende og viktig for infrastrukturen i et samfunn er faktisk de mest lønnsomme investeringene som er mulig å gjøre.

Annonse
Annonse

Når Norge fikk støtte etter andre verdenskrig så hadde dette konsekvensen at vår infrastruktur fikk muligheten til å komme seg på bena, utvikle seg meget raskt, og økonomien kunne deretter komme i en sterk posisjon som et naturlig resultat av dette (godt hjulpet av oljen, selvfølgelig).

Om tilsvarende hadde blitt gjort i Afrika, ved hjelp av vår ufattelige rikdom, så kan akkurat samme effekt skje der, men bare at den vil være utrolig mye større. Afrika er et stort kontinent med mange land, og prisene der nede er svært lave i forhold til her. Investeringer i infrastrukturen deres, og å bygge opp økonomien ved å investere i å bygge opp høyere og høyere ledd med teknologisk utvikling i Afrika, vil virkelig få kraftig avkastning over til.

Norske bedrifter kan være med som samarbeidspartner, men vi bør ikke utnytte de slik andre stormakter har forsøkt, og gjort. Det trengs ikke i det hele tatt heller, for det å investere penger i Afrika er noe som virkelig sårt trengs, og utviklingsland sin økonomi vokser mye raskere enn land i Vesten, så det er rett og slett mye bedre og mer logisk å investere penger der. Med mindre man har en agenda om å IKKE la Afrika utvikle seg raskt, da.

Annonse
Annonse

Hvis man i tillegg kan samarbeide med landene der, om å utvikle infrastrukturen deres raskere, så kan det både være en god mulighet til å gjøre livet bedre for mange folk, i tillegg til at det ikke er dårlig business heller.

Pengene til infrastruktur og samfunnsutvikling kan deles ut via rimelige lån (lav rentesats) uten urettferdige krav, slik at vi får de tilbake over tid. De vil likevel være til svært god nytte i Afrika – de trenger å utvikle samfunnene sine NÅ! Og da behøves såklart friske midler. Hvis de må betales tilbake, så forhindrer det sannsynligvis også sløsing.

Man kan stille seg selv det åpenbare spørsmålet: Hvorfor har ikke dette enda blitt gjort?

Jeg tror jeg vet svaret. Og det er trist, leit og totalt uakseptabelt!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ketil Strand Andersen · 9 måneder siden
    Veldig bra og relevant innlegg. Jeg tror imidlertid at du har rett i at det er mange som er interessert i ressursene, men ikke at afrikanske land skal tjene så mye på dette selv. I tillegg er det land som Kina som allerede er på banen. Jeg tror det er mange ting som kan gjøres. Det viktigste er skoler, det blir det aldri nok av. Det andre er kontroll med fødselstallene. I Nigeria er det over 200 mill mennesker og 44% er under 14 år. Det er ødeleggende med mange unge mennesker man ikke har tilbud om jobb og utdanning til. Det tredje er fersk vann. Det er mulig å bygge et stort antall avsaltningsfabrikker som omdanner havvann til ferskvann, dog ikke drikkevann. Dette kan brukes til å sikre avlinger. Det trengs energi, men da kan sol og vind brukes, jeg vet ikke hvor raskt slike fabrikker kan styres i forhold til ustabil el-forsyning. Norge kunne f.eks. velge ut ett land og løfte dette på alle måter og slik danne et eksempel.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøMin analyse er:Tospannet RR og TS arbeider febrilsk for å understøtte økonomien i prosjektet Molde til Julbøen, og vidare over ...
Terje Sundsbø 3 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet for flytting av fergeleiet ut av sentrum i Molde er all trafikken som kommer fra fergene ved hvert anløp. ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for flytting? ÅDT ligg stabilt.
Terje Sundsbø 13 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrBehovet er langt større nå enn for 30-40 år siden. Fergeleiet ligger bokstavelig talt i sentrum av Molde, så ALL ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for å flytte fergeleiet i Molde? Kor mykje av ÅDT på 2350 svinger kjem frå/til Molde sentrum? Utfordringa ...
Terje Sundsbø 18 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMange år før tankene om Fergefri E39 ble lansert, var det forslag om å flytte fergeleiet i Molde ut av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse