Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
12 mars 2024 14:13
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den tid har det kommet flere statlig finansierte fergeavløsningsprosjekter både på Sunnmøre og Nordmøre, men ingen i Romsdal. Noen krever å alltid stå først i køen ved nye samferdselsprosjekter. Nå er det på tide med bedre køkultur. Romsdal må våkne.

Møreaksen fjerner tre fergesamband, med dobbelt så stor trafikk som Eksportvegen gjennom Romsdalen, og gir to store øyer i Romsdal fastlandsforbindelse. Fylkeskommunen sparer gigantbeløp. Når el-fergene forsvinner blir det hvert år frigitt enorme mengder elektrisk kraft, en gedigen miljøgevinst. Syklister og de som ikke ønsker tunneler kan ta oversjøisk omkjøring med gratis ferge via Brattvåg, like raskt som dagens E39 Ålesund-Molde.

Annonse
Annonse

Det finnes bare ett alternativ til Møreaksen: ferge. Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Da kan de selv velge når det passer best å ta pause med kaffe og svele. Det er ikke mer behov for pause mellom Ålesund og Molde enn mellom Ålesund og Åndalsnes. Ingen ønsker å stå bak en bom stengt 85 % av tiden, og ferge er sløsing med tid. Vi har ennå støyende dieselferger med store CO2-utslipp, og stadige kanselleringer. Fortsatt ferge leder trafikken fra E39 gjennom Molde sentrum, mens Møreaksen leder trafikken i tunnel bak byen til øst for sentrum, så inn på samme trasé.

Møreaksen er raskeste trasé for flertallet som krysser Romsdalsfjorden, og blant de høyest rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone. Det er den store tidsbesparelsen ved fjordkryssingen som er det viktigste poenget, og det vesentligste elementet i lønnsomheten av Møreaksen. Som kan økes betraktelig ved å redusere kostnadene.

Annonse
Annonse

La Nye Veier AS ta over ansvaret for hele Eksportveien, også fra Ålesund til Vestnes. E136 Eksportveien er felles med E39 Møreaksen fra Ålesund til Vestnes. De mest trafikkerte strekningene på Møreaksen/Eksportveien nær Ålesund blir garantert prioritert først av Nye Veier AS, og de mindre trafikkerte delene på E136 Eksportveien opp Romsdalen må vente. Fergefri E39 Møreaksen vil da kun omfatte trinn 1, fergeavløsningsdelen, en gigantisk kostnadsreduksjon.

Det er et uttrykt ønske at hele Møreaksen Ålesund-Molde skal ferdigstilles samtidig. Siden byggetiden for trinn 1 (fjordkryssingen) anslåes til 10 år, mens trinn 2 (sørsiden av Romsdalsfjorden) tar 4 år, må trinn 1 påbegynnes 6 år tidligere enn trinn 2 for at hele strekningen Ålesund-Molde skal bli klar til bruk samtidig. Det gir Nye Veier AS rikelig med tid.

Ved å splitte gjenværende del (fjordkryssingen) i to, kan kostnadene reduseres ytterligere. Bygg broen over Julsundet først, som en del av Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim, deretter tunnelen under Romsdalsfjorden. Da er ikke Møreaksen lenger et gigantprosjekt, men kun to mindre prosjekter, sammen med mange andre små i NTP. Og Nye Veier AS får enda bedre tid til å fullføre Eksportveien helt fra Ålesund.

I valg på valg har velgerne gitt et solid demokratisk flertall til de partiene som er for Møreaksen, både på fylkestinget og på Stortinget. Der er Møreaksen rangert høyt i gjeldende NTP. Hvilken fastlandsforbindelse for Gossen og Otrøya ønsker politikerne som er mot Møreaksen - fortsatt dieselferger til Otrøya? De sier nei til fergeavløsning over Romsdalsfjorden, fylkets desidert største og ett av landets mest trafikkerte fergesamband. Hva er grunnen for å fjerne fergene på andre samband? Å si nei til Møreaksen krever et alternativ, til alle tre fergestrekningene.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Når trinn 2 på Møreaksen utgår, og isteden blir en del av Eksportveien, og gjenværende trinn 1 deles opp i to trinn – først bro, så undersjøisk tunnel, så er ikke Møreaksen lenger et gigantprosjekt. Da er Møreaksen bare to mindre prosjekter, på størrelse med mange andre i NTP.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr


      Lureriet er å forsøke å fremstille det som at Møreaksen med Kjerringsundet ikke gir fastlandssamband til både Gossen og Otrøya. Noen forsøker krampaktig å fornekte dette faktum. Slikt er en bløff som stortingspolitikerne ikke biter på.

      Det er fortsatt ingen del av Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim som er fylkesvei. Heller ikke om Julsundbroen bygges først på Møreaksen, som en del av Fergefri E39.

      Rema 1000 har rett – det er sluttsummen på kassalappen som teller. Hvis sluttsummen er investeringsrammen i NTP, får man mest igjen for pengene ved å investere i de prosjektene som gir størst netto nytte pr. investert krone. Her er Møreaksen meget høyt rangert i gjeldende NTP.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Korlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Tror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?

      Lureriet er å forsøke å fremstille det som at Møreaksen med Kjerringsundet ikke gir fastlandssamband til både Gossen og Otrøya. Noen forsøker krampaktig å fornekte dette faktum. Slikt er en bløff som stortingspolitikerne ikke biter på.

      Det er fortsatt ingen del av Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim som er fylkesvei. Heller ikke om Julsundbroen bygges først på Møreaksen, som en del av Fergefri E39.

      Rema 1000 har rett – det er sluttsummen på kassalappen som teller. Hvis sluttsummen er investeringsrammen i NTP, får man mest igjen for pengene ved å investere i de prosjektene som gir størst netto nytte pr. investert krone. Her er Møreaksen meget høyt rangert i gjeldende NTP.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Det RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ein separat bompengeproposisjon for delstrekninga over Julsundet. Enten det er klassifisert som fylkesveg eller riksveg. Om finansdepartementet vil kreve separat KS2 som underlagt til bompengeproposisjonen må dei vurdere. Betjeningsevna for bompengefinansieringa er del av KS2.

      Men, NTP vil vel peike ut retninga for Møreaksen.

      Gjeldande NTP med underkalkyler er no i ferd med å gå ut på dato.

      Poenget mitt med Kjerringsundet er at den strekninga er avhengig av 2,2 millionar kubikkmeter tunellmasse frå Tautratunellen. Dersom Tautratunellen med 10 års byggetid blir utsetyt vil det også ramme Kjerringsundet.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Det må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. Dette er ikke nytt, selv om det foreslås en mulighet for å dele dette i to trinn, og derved redusere/fordele investeringsbehovet.

      Det er også opplagt at om ikke hele fjordkryssingen bygges samtidig, så må naturlig nok den siste biten bygges etter den første. Det omfatter også Kjerringsundet, som uansett må bygges samtidig med Tautratunnelen.

      Rema 1000 har rett – det er sluttsummen på kassalappen som teller. Hvis sluttsummen er investeringsrammen i NTP, får man mest igjen for pengene ved å investere i de prosjektene som gir størst netto nytte pr. investert krone. Her er Møreaksen meget høyt rangert i gjeldende NTP.

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
    Brua over Julsundet vil koste 10 mrd, Julsundet til Molde vil koste 5 mrd. Og avløyse ÅDT på 600 . Fergeavløysinsmidlar er 0,5 mrd. Sambandet over Kjerringsundet vil koste 4,9 mrd 2021 kroner og erstatte ÅDT på 1100, og motta fergeavløysimgsmidlar på 0,6 mrd.

    Begge samband er fylkeskommunale. 

    Der går an å håpe, men det er dårlig betalt svermeri.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Ingen strekninger på Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim er fylkeskommunale.

      Broen over Julsundet vil få minst samme ÅDT som Tautratunnelen. Kanskje de nye bompengene for Ålesundstunnelene blir større enn på Møreaksen?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Konsekvensen av Møreaksen og bompengar bruker no SVV som eit argument for bompengar gjennom Ålesundstunellane.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Tøv – Møreaksen er ikke grunnen for at trafikken gjennom Ålesundstunnelene snart er større enn kapasiteten.

      På Sunnmøre vil man bruke 10 mrd. på enda et løp i Ålesundstunnelene, til øyer som allerede er fergefri. Men vil ikke bruke penger til øyer i Romsdal som ennå ikke er fergefri. Noen tror de er født med rett til å snike i køen for å forsyne seg av fellesskapets midler. De har allerede glemt at de nylig fikk 6 mrd. til andre øyer i Ålesund.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Du forsto ikkje kva feg sikta til. Prøv ein gang til.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Siden det er du som ikke har greid å forklare hva du sikter til, så er det nok du som må prøve en gang til.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse