Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
24 mars 2024 20:49
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Da NTP kom 22.03.24 skrev Sunnmørsposten at Møre og Romsdal er kranglefylket, som kanskje har fått det vi ba om: «Skal Nordvestlandet komme seg ut av ørkenen, må vi være bedre forberedt og stå mer samla når NTP rulleres igjen i 2028.»

Skuffelsen er stor over hvor lite samferdselsmidler vårt fylke får, bl.a. er Møreaksen skjøvet ut av NTP. Den er nå inne som to av ti nasjonale utviklingsprosjekter, og får kun midler til planlegging. Avisen antydet at det skyldes Frank Sve (Frp) som stadig prøver å stoppe Møreaksen.

Annonse
Annonse

Det har vært stor enighet om Møreaksen både på Stortinget og i Fylkestinget. Og at hele Møreaksen må ferdigstilles samtidig. Siden trinn 1 fjordkryssingen Vik–Molde har mye lenger byggetid enn trinn 2 Vik–Ålesund, må trinn 1 starte lenge før trinn 2.

Men samme dag skrev Sunnmørsposten at trinn 2 fra Ålesund må bygges først. Som umuliggjør å ferdigstille hele Møreaksen samtidig. Synes ikke avisen det er viktig at fylket står samlet likevel?

Avisen er i harnisk over at samferdselsminister Nygård vurderer å dele trinn 1 fjordkryssingen i to deler, og lurer på hvem har satt han på tanken. Hadde avisen tatt med de to siste avsnittene i Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne, ville avisens lesere se at idéen er luftet tidligere.

Det er ikke nytt. Når børen blir for tung økonomisk til å ta to i slengen, så tar man del for del. Slik som Fergefri E39 Kristiansand–Trondheim, fjord etter fjord.

Da kan man enten starte fra Vik og bygge Tautratunnelen først, eller starte fra Molde og bygge Julsundbroen først. Problemet for Sunnmørsposten synes å være at samferdselsministeren ønsker å starte i Molde.

Annonse
Annonse

Avisen er bekymret for at prosjektet vil stoppe opp etter at Julsundbroen er bygget, og kun være til glede for innbyggerne på Otrøya. Vi andre må fortsatt ta ferge Vestnes-Molde kanskje evig.

Seriøst? Burde ikke avisen være enda mer bekymret for at om man starter å bygge Møreaksen i Ålesund, så vil prosjektet stoppe opp før Tautratunnelen blir påbegynt?

Fergeleiet i Molde legger beslag på viktig areal og skaper store trafikale problemer. Det må flyttes ut av sentrum, som skaper vansker for syklister og fotgjengere. Å starte i Ålesund vil gjøre den midlertidige flyttingen mer påtrengende og vare lenger, og økt sjanse for at ferge blir permanent. For tre samband.

Beklager Sunnmørsposten, argumentet henger ikke på greip. Avisen har null troverdighet. Det er ingen grunn for å tro at hele Møreaksen blir raskere ferdig om man begynner i Ålesund, heller ingen grunn for at det blir lettere å finansiere alle delene.

Men avisen viser et viktig poeng. Når Sunnmørsposten kjemper så iherdig for den delen av Møreaksen de selv hevder ikke er nevnt med et ord i NTP, så er det langt mindre greinalaust å kjempe for den delen som er nevnt, og som ministeren ønsker å starte med.

Avisen synes å ønske å være samlende, men slår bena under seg selv. Den målbærer holdninger der viktige veivalg framstår som en borgerkrig. Skal fylket stå samlet må en ha køkultur når midler tildeles. Det er allerede flere statlig finansierte fergeavløsningsprosjekter både på Sunnmøre og Nordmøre. Ingen i Romsdal.

Tiden vil vise om Sunnmørsposten ønsker å være brobygger.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 23 dager siden
    Møreaksen gjør Gossen og Otrøya fergefri. Møreaksen gir også fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Og Møreaksen gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes.

    Frp ønsker alt dette. Men ikke med Møreaksen. Greinalaust.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 28 dager siden
    SV er fornøyd med at fylket får lite penger til samferdsel, de ønsker mer til jernbane i sentrale strøk, og mer til gangveier. De vil ikke ha penger til Møreaksen, de vil ha fortsatt ferge.

    Frp vil heller ikke ha penger til Møreaksen. De vil ha fergefri forbindelse til Otrøya og Gossen. De vil også ha fergefri fjordkryssing, ikke via Otrøya men lenger inn. Dette blir i sum langt dyrere enn Møreaksen, som de mener det ikke er nok penger til.

    Dette bør være obligatorisk lesning for alle politiske partier: 
    https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/bg3VPe/refleksjoner-i-lys-av-nasjonal-transportplan

    Her er også interessant lesning:
    https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/RGPgB8/om-vegbygging-i-moere-og-romsdal
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 20 dager siden
      @Terje Sundsbø Eksportveikonferansen hadde som formål å fremme RV70, E136 og RV15.

      I tillegg vegkorridorane fram mot dette. Tema der var E39 Volda-Furene og E39 Vegsundet til Breivika med Blindheimstullen med ÅDT på 23000.

      Dessuten, detr ville vere merkelig at nylig påtroppa ordførar i Ålesund sa noko anna enn det han sa.

      Jon Georg Dale møtte med ferdig utarbeidde grafar knytt til nytten av jernbaneaksen Hamar til Fredrikstad, med trafikktall både før og etter oppgradering. Som polititikar med hang til veg var heller ikkje det uventa.

      NTP dreier seg både om veg, jernbane og kyst med skipstransport. Når det gjeld det siste hadde hamnefogden i Ålesund ei frasmstilling av den utbygginga dei har gjort med tilrettelegging for containertrafikk, kostnad ca ein milliard når den er ferdig utbygd, og forventa ÅDT inn til hamna på 500 til 800. Mykje av frakta knytter seg til hub for frossen fisk frå heile distriktet, noko som også krev transportårer med kapasitet.

      Når det gjeld jernbanesatsinga har denne vore kritiser frå dag ein, inkludert Ringeriksbanen som er nedprioritert. Sannsynligvis for å gi rom for 40 mrd til Vaksdal Voss.

      Når det gjeld satsinga til veg over 12-årsperioden har den ei snitt på 19 mrd pr år. Med fokus på oppgradering og gjenbruk av eksisterande vegar blir der mindre igjen til store prosjekt. Difor pessimismen for store prosjekt, Hordfast og Møreaksen særskilt nevnt.

      Prosessen med planlegging vil likevel går, også høyringsrunde nylig publisert for Bjørnafjordsambandet.

      Det er også negativt for grunneigarar som må vente lenge på innløysing av bandlagde eigedomar, eksempelvis på Julbøen. Sitat frå nyleg brev til ein grunneigar som har bedt om innløysing: ""samferdsel. Dette forholdet vert dessverre stoda også vidare for din del. I regjeringa sitt prosjektet prioritert sjølv om det er utsett i tid for gjennomføring." 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 19 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Du bekrefter at «Sunnmøre må få sin rettmessige andel av veipengene» oppsummerer konferansen i et nøtteskall.

      NTP dreier seg om vei, jernbane, skipshavner og flyhavner. Her lever gigantprosjektene i beste velgående, særlig jernbane i sentrale strøk. NTP er også distriktspolitikk, eller mangel på slikt.

      Utsettelser har store kostnader, ikke minst når det gjelder Fergefri E39. Derfor vil eksempelvis flytting av fergeleiet ut av Molde sentrum nå bli en aktuell problemstilling.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 19 dager siden
      @Terje Sundsbø Eg har ingenting med arrangementet å gjere på annan måte enn at eg betalte 546 kroner for å halde meg oppdatert.

      Oppdatert vart eg ved at fokus i fleire år vil vere vedlikehold og oppgradering av eksisterande infrastruktur. Eller som vi i fleire omgangar har definert som 0+.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 19 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Fokus vil være gigainvesteringer i jernbane på Østlandet. Mens de fleste reiser skjer med bil.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 19 dager siden
      @Terje Sundsbø Eg har tidlegare vist til rapporten frå Klimautvalet. 

      Denne vil spele like tungt inn:  https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2024/april-2024/klimatiltaka-som-kan-kutte-norske-utslepp/
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes da?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse