Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Nordmørslista
Ytring
14 juni 2017 16:23
Del på Facebook
Steinar Wiik Sørvik, Linda Jorunn Sandnes og Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista. Foto: Ken Alvin Jenssen.
Steinar Wiik Sørvik, Linda Jorunn Sandnes og Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista. Foto: Ken Alvin Jenssen.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Steinar Wiik Sørvik, Linda Jorunn Sandnes og Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista

Rådmannen i Kristiansund innstiller på å at bystyret skal si nei til Trøndelag tirsdag 20. juni, og heller gå inn for at et samlet Møre og romsdal kan gå inn i trøndelag en gang i fremtiden. En av de viktigste årsakene som blir trukket frem er frykten for en fremtidig regiongrense i Bremsnesfjorden. Dermed viser rådmannen at han ikke har forstått hverken mulighetene, handlingsrommet eller bakgrunnen for at grensejustering i det hele tatt har blitt et folkekrav.

Averøy, Tingvoll, Gjemnes og Sunndal har vedtatt at de ønsker å holde fylket samlet, men de har også vedtak på at de ønsker å gå nordover dersom fylket blir delt.

Nå er det på det nærmeste klart at Halsa og Rindal blir en del av det nye Trøndelag, og det er minst like klart at Eide fortsatt blir en del av Møre og Romsdal. Hvor delt skal fylket egentlig bli før de aktuelle kommunene står for det de har vedtatt? På bakgrunn av dette vedtaket skulle det i alle fall ikke være grunn til å frykte en regiongrense i Bremsnesfjorden.

Når rådmannen tar til orde for at hele Møre og Romsdal kan bli en del av det nye Trøndelag, så er det en tilnærming som er like sjarmerende i sitt enfold som den rørende omsorgen som fylkespolitikerne viser for fylket. Men han har glemt å ta hensyn til et par viktige forutsetninger. Nå er rådmannen riktignok ikke folkevalgt, så han føler seg kanskje fri fra å ta hensyn til hva befolkningens som på sett og vis har ansatt ham ønsker, men han kan vanskelig se bort fra politiske vedtak i de forvaltningsenhetene han foreslår å slå sammen.

Møre og Romsdal har både i ord og handling gjort det veldig klart og tydelig at det ikke er ønskelig med sammenslåing i noen retning, og i Trøndelag har denne holdningen tydeligvis blitt lagt merke til, siden Trøndelag er minst like tydelige på at det er helt uaktuelt å innlemme Sunnmøre og Romsdal i Trøndelag. Noen nordmørskommuner er greit, ikke mer.

Dette synet er også i stor grad i samsvar med folkekravet på Nordmøre om å endre fylkestilhørighet. Bakgrunnen for ropet fra folkedypet er skjevfordelingen i Møre og Romsdal, og det ville dermed være meningsløst å initiere en fylkesendring hvor Sunnmøre og Romsdal skulle følge med på lasset. Ønsket om å bli en del av Trøndelag er ikke bare et ønske om ekteskap, men også et vel så stort ønske om skilsmisse. Det er heller ingenting som tilsier at det skal være større grunn for å bli tilført flere tjenester og funksjoner innenfor Møre og Romsdal i fremtiden. Hadde den viljen vært til stede hadde ikke dette vært en problemstilling i dag, men en tilføring av oppgaver i fremtiden vil uansett ikke veie opp for det vi allerede har mistet innenfor eksisterende fylkesgrenser. netto tilvekst vil uansett være et negativt tall innenfor dagens struktur.

Vi har tillit til at bystyret kommer til en annen konklusjon enn rådmannen, men om bystyret mot formodning skulle buklande på samme konklusjon, så kan vi forsikre om at saken ikke er over.

Det kommer et nytt kommunevalg om to år, og til da er Nordmørslista klar til å ta ansvar også på kommunenivå. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse