Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Kristiansund sykehus. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Kristiansund sykehus. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helse Møre og Romsdal går måned for måned kraftig i underskudd. Direktør Espen Remme har nå sett at med dagens finansieringsregime så er det ikke økonomi til å bygge et nytt sykehus på Hjelset.

Presset på direktøren må nok ha vært massivt, da en stor del av arbeidsoppgaven har gått til å forsikre diverse lokalpolitikere med sterke kontakter inn i Helse Midt Norge at fellessykehuset vil bli bygd. På samme tid har han påtatt seg den umulige oppgaven å forsøke å bygge en felles bedriftskultur i en skadeskutt og polarisert organisasjon.

Styret i Helse Møre og Romsdal har latt seg overbevise, og avlyst anbudskonkurransen for et nytt fellessykehus. Dette skal visstnok ikke være til hinder for at et nytt sykehus på Hjelset skal bygges, sier nestleder i KrF May Helen Molvær Grimstad, samtidig som at hun avviser muligheten for omkamper i forhold til plasseringsspørsmålet, noe også Moldes ordfører Torgeir Dahl har fokusert på.

Samtidig kan det se ut som styret i Helse Møre og Romsdal er usikre på sitt mandat fremover. Spørsmål om størrelse på det nye sykehusbygget og økonomiske forhold er vanskelig å forholde seg til, og veien videre for styret i Helse Møre og Romsdal synes usikker.

Nå er det sånn at Helse Møre og Romsdal nesten har gjort det for vane å gå i minus år ut og inn. Det spares og snus på økonomiske steiner til det kjedsommelige, og det har gått inflasjon i forklaringer som at det har gått for mye til lønn, for mange syke pasienter og lignende.

Så hva blir veien videre? Helseforetaket har så dårlig økonomi at de må se på hvilke verdier de faktisk besitter før de bestemmer veien videre. Det er ikke økonomi til å bygge et sykehus på Hjelset. Det er realiteten. Synd for forkjemperne for sykehuset på Hjelset som Høyre og Arbeiderpartiet, men det er ikke mulig å drive en virksomhet så til de grader på kreditors regning. Mange tenker nok at dette gir det såkalte 0-alternativet en ny sjanse. Det er nok heller ikke realistisk, grunnet en drift som går i evig minus.

Det er flere mulige løsninger, men det er bare en som synes realistisk. Foretaket kan fjerne funksjoner på Sunnmøre, henholdsvis ved Volda sykehus og Ålesund sykehus. Volda sykehus kan legges ned i sin helhet og flytte funksjoner til Ålesund sykehus. Kristiansund sykehus kan legges ned, og Molde sykehus kan legges ned.

Da er vi ved sakens kjerne, den store elefanten i rommet som ingen nordmørspolitikere har våget å påpeke. Nemlig bygningsmassene og dens egenverdi. Hele grunnen til at det i hele tatt ble aktuelt å bygge et fellessykehus på Hjelset, Storbakken eller på Høgset for den saks skyld, var at sykehuset i Molde var gammelt; det var derfor ønskelig med et nytt sykehus. Med påfølgende dramatiske år i det tragikomiske Romsdalsstyrte helse Nordmøre og Romsdal. Vi kjenner historiene om forslagene om å legge ned akutt og føde i Kristiansund og at det i all hemmelighet ble planlagt et gigantsykehus i Molde kort tid etter helseforetakslovens fødsel.

Så elefanten i rommet er at Molde sykehus er nedslitt; det er sterkt ønskelig å erstatte det, men det er ikke økonomi til det. Da kan en ikke skrote to bygg for å bygge ett nytt. Det er også en del bygningsmessige utfordringer ved sykehuset i Ålesund, men byggene i Kristiansund og Volda er mer enn gode nok til å drifte videre.

Helse Møre og Romsdal bør i samarbeid med Helse Midt Norge se hvilke bygningsmessige verdier de faktisk besitter, og planlegge deretter for å få mest mulig for pengene. Konsumprisindeksen, lønnsøkning og en varslet renteøkning allerede fra høsten av, gir heller dårligere muligheter med en realisering av et fellessykehus på Hjelset ett år senere.

Da er løsningen videre drift ved sykehuset i Kristiansund og DMS med dagkirurgi i Molde.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse