Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
26 november 2019 12:05
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møreaksen AS ble opprinnelig etablert i 1986 med kommunene Haram, Midsund og Aukra som aktive parter. Ideen var å binde kommunene sammen i en ytre linje som dagens veg på Nordmøre mellom Kristiansund, Averøy og Fræna. Lenkene kunne deretter, om ønskelig, bindes sammen til en lang kystvei.

Flere alternativ mellom Haram og Midsund ble vurdert. De vestlige alternativene ved Brattvåg-området og ytterst ved Vatnefjorden ble droppet til fordel for det østligste mellom Vestnes og Otrøya i Midsund, der øya Tautra ligger midtfjords. Prosjektet skulle gi forbindelse mot Molde for de 3 kommunene, og ettersom Haram i stor grad er fastland, ville vegen også binde sammen Romsdal og Sunnmøre i en ytre trase.

Traseen ved Tautra var ok for Midsund og Aukra, men tvilsom for Haram som egentlig har en helt annen utfordring – folketallsutviklingen på øyene. I juni 2018 bodde 84% i dagens Haram på fastlandet og 16% på de fire øyene. I år 2000 var samme forhold 22% vs. 78% og i 1970 30% vs. 70%. Tilbakegangen har vært størst på Fjørtofta og Lepsøy, men alle øyene har stor tilbakegang.

Øyfolket har imidlertid kjempet og vunnet sin store og årelange kampsak – Nordøyvegen. Det har de ikke gjort alene, og uten «Nye Ålesund» som inkluderer Skodje, Ørskog, Haram og Sandøy, ville neppe Nordøyvegen blitt realitet. En kombinasjon av sterke krefter fra Sandøy og Haram, samt stemmegivingen til politikerne fra Ålesund bidrog i fellesskap til flertall for prosjektet i fylkestinget. Nå er arbeidet i full gang til øyfolkets og manges glede – samt tallrike andres vrede.

Fellesnevneren for Nordøyvegen og Møreaksen (MA) er at de er viktige byggestener i hhv. nye Ålesund og nye Molde. Bo- og arbeidsmarkedet er viktig for byene – med fastlandsforbindelser som stikkord. Kristiansund har fastlandsforbindelse både via Krifast og mer indirekte via Averøy. Ideelt sett burde det også blitt et «nye Kristiansund» med flere nabokommuner inkludert, for folketall betyr noe.

Det som skiller MA og Nordøyvegen er at MA har to fastlandsforbindelser, samt det svært spesielle at forbindelsen til øyene er planlagt som stamveg. Kreativt, men kostbart. Den 15–16 km lange undersjøiske Tautratunnelen er lite populær blant folket, og er sammen med planlagt tunnel fra Ørskogfjellet til Vik helt unødvendig for fastlandsforbindelse mellom Midsund/Aukra og Molde. Kostnaden for de to delprosjektene er minst 10 mrd.

På samme vis som på Nordmøre og nå Nordøyane, fortjener også Midsund og Aukra fast forbindelse – men bare en. Stamvegen E39 må få en annen og mer direkte løsning – Romsdalsaksen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 15 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse