Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
26 november 2019 12:05
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møreaksen AS ble opprinnelig etablert i 1986 med kommunene Haram, Midsund og Aukra som aktive parter. Ideen var å binde kommunene sammen i en ytre linje som dagens veg på Nordmøre mellom Kristiansund, Averøy og Fræna. Lenkene kunne deretter, om ønskelig, bindes sammen til en lang kystvei.

Flere alternativ mellom Haram og Midsund ble vurdert. De vestlige alternativene ved Brattvåg-området og ytterst ved Vatnefjorden ble droppet til fordel for det østligste mellom Vestnes og Otrøya i Midsund, der øya Tautra ligger midtfjords. Prosjektet skulle gi forbindelse mot Molde for de 3 kommunene, og ettersom Haram i stor grad er fastland, ville vegen også binde sammen Romsdal og Sunnmøre i en ytre trase.

Traseen ved Tautra var ok for Midsund og Aukra, men tvilsom for Haram som egentlig har en helt annen utfordring – folketallsutviklingen på øyene. I juni 2018 bodde 84% i dagens Haram på fastlandet og 16% på de fire øyene. I år 2000 var samme forhold 22% vs. 78% og i 1970 30% vs. 70%. Tilbakegangen har vært størst på Fjørtofta og Lepsøy, men alle øyene har stor tilbakegang.

Øyfolket har imidlertid kjempet og vunnet sin store og årelange kampsak – Nordøyvegen. Det har de ikke gjort alene, og uten «Nye Ålesund» som inkluderer Skodje, Ørskog, Haram og Sandøy, ville neppe Nordøyvegen blitt realitet. En kombinasjon av sterke krefter fra Sandøy og Haram, samt stemmegivingen til politikerne fra Ålesund bidrog i fellesskap til flertall for prosjektet i fylkestinget. Nå er arbeidet i full gang til øyfolkets og manges glede – samt tallrike andres vrede.

Fellesnevneren for Nordøyvegen og Møreaksen (MA) er at de er viktige byggestener i hhv. nye Ålesund og nye Molde. Bo- og arbeidsmarkedet er viktig for byene – med fastlandsforbindelser som stikkord. Kristiansund har fastlandsforbindelse både via Krifast og mer indirekte via Averøy. Ideelt sett burde det også blitt et «nye Kristiansund» med flere nabokommuner inkludert, for folketall betyr noe.

Det som skiller MA og Nordøyvegen er at MA har to fastlandsforbindelser, samt det svært spesielle at forbindelsen til øyene er planlagt som stamveg. Kreativt, men kostbart. Den 15–16 km lange undersjøiske Tautratunnelen er lite populær blant folket, og er sammen med planlagt tunnel fra Ørskogfjellet til Vik helt unødvendig for fastlandsforbindelse mellom Midsund/Aukra og Molde. Kostnaden for de to delprosjektene er minst 10 mrd.

På samme vis som på Nordmøre og nå Nordøyane, fortjener også Midsund og Aukra fast forbindelse – men bare en. Stamvegen E39 må få en annen og mer direkte løsning – Romsdalsaksen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse