Dette var det første ferjesambandet på Nordmøre med oppstart i 1928. I 1929 ble fylkets første spesialbygde bilferje, «Kvanne-Røkkum I», satt inn i sambandet. Det private rederiet bygde to ferjer til, «Kvanne-Røkkum II» i 1938 og «Kvanne-Røkkum III» i 1950. I 1962 ble det lokale rederiet overtatt av MRF som et ledd i å samle alle ferjedriften i fylkesrederiet.
Bildene viser litt kontrast i utviklingen fra 1950 frem til i dag. Øverst ser vi «Stangvikfjord» fra 2020 (50 biler), som representerer den nye generasjonen miljøferjer. Den flotte ferja har også en stor utsiktssalong med selvbetjent kiosk. Bildet nederst viser «Kvanne-Røkkum II» (14 biler) som ble bygd i 1950. Dette var en stor og moderne ferje for sin tid og et stort løft for det lokale rederiet.
Det går fortsatt ferje over Stangvikfjorden, 92 år etter oppstarten. Det jobbes med å få realisert Todalsfjordsambandet. Ferjesambandet Kvanne-Røkkum er en viktig del av den maritime samferdselshistorien i Møre og Romsdal. Ved Kvanne er mye av den gamle bebyggelsen fra 1928 fortsatt her. Dette er også ganske unikt i en historisk sammenheng.