Fjorden var veien og sentrum i Aure var nede ved kaia hvor det var det anløp av fjordabåtene. I 1950 kom den helt nye og moderne sjøbussen «Aure», som hadde anløp her i ruten fra Kristiansund til Trondheim. I 1952 kom også den nye sjøbussen Nordmøre» og tok over fra de gamle dampbåtene i rutene fra nordre Nordmøre til Kristiansund.
Øverst er det et bilde fra 1950-tallet med anløp av sjøbussen «Aure». Her ser vi også det kjente Meieribygget. På bildet nederst fra juli 2023 ser vi at mye av miljøet ved kaia har blitt bevart. Det har kommet noen nye bygninger, men kaia og Meieribygget står her enda.
I 1961 åpnet ferjesambandet Aure-Ånes og i 1963 kom Gullstein-Vinsternes, hvor trafikken ble omlagt fra sjø til land. Nordre Nordmøre Billag var en viktig aktør som bandt Aure og Tustna sammen med regionsenteret Kristiansund. I 1995 kom Aursundsambandet og i 2007 Imarsundsambandet med nye og gode veier.
Med tre ferjesamband og smale veier var det nesten en dagsreise fra Kristiansund til Aure på 1960-tallet. I dag er det kort reisevei med god kapasitet i ferjesambandet Seivika-Tømmervåg. Fra Tømmervåg til Kjelklia i Aure er det ca. 30 min kjøretid. Det har vært en stor utvikling innen kommunikasjoner på Nordmøre siden 1950-tallet.