Kirkelandet med flotte velstelte parkanlegg, Vågen og deler av Gomalandet anno 1969 på en flott sommerdag, fotografert av Widerøes Flyveselskap AS .
Året 1969 var forøvrig året hvor Kristiansund kommune med Knut Engdahl i spissen satte fart på arbeidet med Krifast. Det var slaktermester Ansgar Løvold som først lanserte ideen om en undersjøisk tunnel under Freifjorden i 1950-årene. Foreningen Kristiansunderen arbeidet i flere år med ulike løsninger.
A/S Fastlandsfinans ble etablert i 1973, og en fastlandsbevegelse ble dradd i gang. Parolen var "Fastlandsforbindelse NÅ". I desember 1982 vedtok fylkestinget i Møre og Romsdal å prioritere Krifast framfor andre samferdselsprosjekter i fylket. I 1983 leverte Regjeringen en stortingsmelding om Krifast og to år seinere ble prosjektet med finansieringsordning vedtatt i Stortinget. 1. september 1985 startet man med forskuddsinnbetaling på bompenger via økte takster på ferga. Den symbolske anleggsstart skjedde 31. oktober 1988 på Aspøya: «Krifast-furua» ble felt, og arbeidet med veitrase på Aspøya var igang. Arbeidet med den undersjøiske tunnelen gikk raskere enn beregnet, mens flytebrua ga flere utfordringer enn forutsatt.
Krifast ble åpnet for trafikk i 1992.
Andre historieartikler fra 1969
Les også
Rasferje langs Oppdølstranda i 1969
Les også
«Lykkeper» bygd ved Sterkoder i 1969
Les også
Utsikt fra Bautaen i 1969
Rådhusplassen med KFB-busser i 1969