På slippen til Kristiansund Mekaniske står «Nidaros II» fra rederiet Fosenlinjen. Siden 2003 har ferja trafikkert sambandet Garten-Storfosna-Værnes i Sør-Trøndelag. Opprinnelsen til denne ferja er gamle «Glutra», som ble bygd av ved Glommen Mek. Verksted i Fredrikstad i 1956. Dette var en av fire 25 bilers ferjer som MRF bygde midt på 1950-tallet. De tre andre var «Averøy» (1954), «Eira» (1955) og «Gisle» (II) (1956). «Glutra» hadde et mer elegant overbygg enn de andre ferjene. Som hovedferje i det lange sambandet Molde-Vestnes (Helland)- Vikebukt, ble dette den første ferja til MRF som fikk en større utsiktsalong over bildekket. Derfor ble «Glutra» også benyttet som turistferje på Geirangerfjorden om sommeren.
I 1986 var gjennomkjøringshøyden for lav til de stadig større bussene og lastebilene. «Glutra» ble da ombygd ved Kristiansund Mekaniske hvor den fikk et helt nytt overbygg. Samtidig ble den forlenget. I 1993 fikk forskipet en ny gjenlukket, hydraulisk baug. I tillegg til trafikk på Moldefjorden, gikk «Glutra» lenge i fast rute mellom Volda og Lauvstad. Den har ikke fartstid på Nordmørsfjordene, foruten noen korte avløsningsoppdrag.