Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Lokalhistorie
04 juli 2019 11:05
Del på Facebook
(Brosjyrebilde fra 1980)
(Brosjyrebilde fra 1980)

Firmaet Gunn Hegna startet opp med import av Yamaha utenbordsmotorer mot slutten av 1960-tallet. Utover 1970-tallet hadde de etablert et landsdekkende forhandlernett for de pålitelige japanske motorene, som hadde fått sentral en posisjon i markedet. Gjennom forhandlerkjeden ønsket Gunn Hegna å tilby pakkeløsninger med egne båter og Yamaha motorer. Importøren tok kontakt med den kjente norske båtkonstruktøren Otto Scheen jr., som fikk i oppdrag å utvikle en serie landstedsbåter. Det skulle bli en stor suksess. Båtene fikk navnet GH (Gunn Hegna). Den første modellen var GH 14, etterfulgt av GH 17, GH 11 og GH 15. Noe senere kom det også en GH 22. Bildet viser GH 17. En stilren og innholdsrik 17 foter med dyp V-bunn og meget gode sjøegenskaper. Ohr Båt og Motor, med lokaler på Devoldholmen,  var lokal forhandler gjennom mange år. Mot slutten av 1980-tallet tok Yamaha fabrikken over importen av motorene. På 1990-tallet ble formene til GH båtene overtatt av Rana Plast, som hadde produsert båtene for Gunn Hegna. GH 17 fikk en ny vindskjerm/hardtop og skiftet navn til Rana Plast 510. Den ble produsert i mange år. Fabrikken har fortsatt formene og båten er avbildet på firmaets hjemmeside.

(Brosjyrebilde fra 1980)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse