Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Aage G. Sivertsen
Kronikk
20 mars 2020 11:55
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Aage G. Sivertsen

 

At ikke regjeringen sjekket passasjerer fra de mest utsatte Coronaområdene, som Italia og Østerike, for en måneds tid siden, er meg fortsatt ubegripelig. Men det som regjeringen nå gjør skal de få honnør for.

Svartedauden

Litt dyster historikk får du tåle denne fredagen: Svartedauden. Denne pesten kom også fra Asia, ikke fra Kina, men fra Mongolia, via Krim og Italia. I 1348 kom den til Oslo-området, altså ikke først til Bergen i 1349, som du tidligere har lært. Ole Jørgen Benedictow tok doktorgrad på Svartedauden. Les boken "Bergen under lupen", utgitt 1997, hvor jeg er en av forfatterne. Her får du opplysninger du ikke finner i skolebøkene:-)

Svartedauden tok sannsynligvis livet av mer enn halvparten av Europas befolkning. Heter du Øde- eller Øydegard, forstår du nå hvorfor:-) De fleste gårdene ble lagt øde.
Denne pesten hvor den sorte rotta, rattus rattus, tok med seg smitten - og ga den norske brune rotta, Rattus Norwegicus, konkurranse, ga seg ikke før det var gått mer enn 200 år. Pesten kom i jevnlige doser. Den siste sorte rotta ble observert i andre etasje på Aker Mek Verksted i 1906, på Aker Brygge.💀 

Å sammenligne Corona med svartedauden er ikke min hensikt, men det er lov å kunne noe om historiens verste pandemi.

Spanskesyken

Vi gjør et langt hopp fra den store manndauen til spanskesyken i 1918. Denne influenspandemien startet i januar 1918 og smittet 25 % av jordens befolkning. Før den forsvant, i desember 1920, hadde den tatt livet av 15000 nordmenn. Ingen god inngang til de vanskelige 20-årene, hvor Kristiansund Kommune (om jeg ikke husker feil) var landets første kommune som gikk konkurs, eller som ble satt under administrasjon i 1921.

Coronakrisen

For tre uker siden skrev jeg at Coronaviruset ville få katastrofale økonomiske følger. Vi har på ingen måte sett konsekvensene. Men om noen uker går firma konkurs raskere enn Karsten Warholm løper over hekkene. At den norske stat går inn med støtte til Norwegian, er jeg skeptisk til. De gir først 300 millioner i støtte. Norwegian har rundt 60 milliarder i gjeld (du får korrigere meg om jeg har uriktige opplysninger). De 300 millionene vil Norwegian bruke opp på ca fem minutter etter min hoderegning. Nå skal det visstnok komme både 1,2 milliarder og enda mer - totalt 3 milliarder i garantier. Men det er etter at Norwegian har fått kontroll. Altså optimister.

90441489 1303861526451044 3064161928189313024 n

Jeg er optimist fordi jeg er helt overbevist om at Coronaviruset går over. I mellomtiden får jeg avslutte boken om "Arbeiderpartiets maktspill". Til venstre på bildet sitter en madame med etternavnet Øydegard. Til høyre har vi NRKs Johansen, som har gitt meg gode samtaler rundt Reiulfs møbelhandler. Viggo skrev boka "Edderkoppen" sammen med Pål T. Jørgensen.

Min historietime fortsetter klokka 12.00 i dag hvor Ross Kolby og jeg skal besøke Holocaustsenteret. Dyster historie, i strålende solskinn.

Ha ei veldig god helg.❤️

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse