Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm, fast skribent
Kronikk
11 juli 2022 15:42
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Jeg har i flere år sagt at strømprisene i Norge blir fra NOK 2.50 kr/kWh og opp i snitt pr år.

Dette er ikke noe jeg kom på av meg selv. Jeg sjekket ganske enkelt hva strøm kostet i Danmark og Tyskland. Altså i det samme kraftmarkedet Norge nå er en del av. Mange lo, noen ristet på hodet mens andre igjen nok ikke engang giddet å reagere.

Annonse
Annonse

Etter at krigen i Ukraina startet har både kraftbransjen og politikere brukt den som påskudd for å forklare de høye kraftprisene. Tull og tøys. Prisen har alltid vært høy i Europa. Alltid! De to siste utenlandskablene som virkelig ga Norge som selvforsynt kraftstasjon nådestøtet, ble begge satt i drift før krigen i Ukraina. Resultatet vet vi... Krigen gjør jo selvfølgelig ikke situasjonen bedre, men enda verre.

Det finnes nemlig ingen kraft og importere den dagen Norge har eksportert ut så mye at import blir nødvendig. Det er ikke kabelkapasitet det står på og det har ikke vært nødvendig med mer kabelkapasitet fra utlandet på over 30 år for å sikre eventuelt importbehov slik vi førte vår kraftpolitikk før.

At foreløpig prisrekord for 2022 settes 11. juli beviser at strømprisene i Norge bestemmes av det felleseuropeiske kraftmarkedet sin betalingsvilje og ikke etter kraftbehovet i Norge.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Mange roper nå på kraftkabler fra nord til sør i Norge for å få ned kraftpris i Sør Norge. Jeg må dessverre skuffe de som innbiller seg at det hjelper. Det fører til en ting. At prisen i hele Norge blir like høy. Det er fordi kraftprodusentene ikke får sendt strømmen sørover og til kontinentet at strømprisene er lave nord for Dovre.

Spørsmålet koker ned til om hvorfor staten er eier av over 90% av elektrisitetsproduksjonen på norsk territorium. Ja, det gir enorme inntekter til staten men hvordan kommer det folket i Norge, de som utgjør staten Norge, til gode?

Siden staten er suveren eier av norsk kraftforsyning kan vi enkelt løse dette. Hadde eierskap for kraftproduksjon i Norge vært privatisert var vi prisgitt de frie markedskreftene.

Nå har vi et valg. Jeg minner og om at over 70% av all vindkraftproduksjon i Norge er utenlandskeid og at de fleste småkraftverk er solgt til utlandet. Dette vil fortsette å øke.

I 2013 gikk Høyre og FrP til valg på at hjemfallsretten til våre vannkraftverk skulle opphøre.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse