Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rødt Møre og Romsdal
Ytring
27 april 2020 14:39
Del på Facebook
Arkivbilde av Steinar Reiten (KrF). Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Arkivbilde av Steinar Reiten (KrF). Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

KrF sitter på en fiskeripolitisk nøkkelrolle i næringskomiteen. Her kan Steinar Reiten trekke i nødbremsen sammen med mindretallet for å unngå helt uholdbare vedtak om fremtidas forvalting av fiskeriressursene.

Stortingsflertallet nekter å gi god tid til å behandle Riksrevisjonens gjennomgang av fiskeriforvaltningen som skal leveres 28.april. Riksrevisjonen har i lengre tid arbeidet med å en omfattende gransking av forvaltning av adgang til kvoter, flåtestruktur og eierskap til fartøy - «Kvotesystemet i kyst- og havfisket». Rødt mener man må vente med behandlingen av «Kvotemeldingen» (St.meld.32) til høsten. Da får man tid til å ta for seg Riksrevisjonens rapport.

Videre har Regjeringen foreslått endringer som utrykker det motsatte av det som står i KrF sitt valgprogram.

I valgprorammet til KrF 2017–2021 står følgende:

«Kvotefordelingen må sikre grunnlaget for inntekt fra næringen. Strukturering kan bidra til økt lønnsomhet og gi grunnlag for nyinvestering. Samtidig er det et mål å opprettholde en mangfoldig flåte og å unngå at kostnadene ved å erverve seg en båt med kvote blir så store at mange stenges ute fra fiskeriene. KrF vil derfor ikke åpne for strukturering for båter under 11 meter. Strukturkvoter har vært innvilget med en tidsbegrensning. Når tidsperioden er omme, skal kvoten tilfalle fellesskapet – og kan inngå i grunnlaget som fordeles båtene i kvotegruppen.»

Kristelig Folkeparti gikk til valg på gjøre det lettere for nye generasjoner med fiskere å komme inn i yrket. Videre sier KrF i klartekst at strukturkvotene skal falle tilbake til felleskapet når tidsperioden er omme. I forslaget som følger kvotemeldinga vil man utvide tiden for tildelinger av strukturkvoter med 15 år. For resten av kvotene forslås det at disse skal tildeles som faste «kvotefaktorer» (relativ andel). I dag er den relative andelen (kvotefaktor) et resultat av en omforent politisk målsetning om faste rammevilkår til dem som deltar i fisket. Med endringene som regjeringen foreslår risikerer man at kvotene senere vil få vern som privat eiendom (som departementet påpeker i lovforslaget på s.28 s.35 s.38). Et lovverk som risikerer full privatisering av kvotene, vil føre til enda høyere priser og gjøre det enda vanskelig for nye generasjoner å etablere seg. Det vil gjøre det verre for en allerede gjeldstynget flåte. Vil KrF virkelig at små selveiende fiskere skal skvises enda hardere?

Rødt kjemper for at retten til kystfiskerne skal styrkes og at det er trålerne som må tilpasse seg. Det er kystfiske som skaper arbeidsplasser til sjøs og på land langs hele kysten. For oss i Rødt handler motstanden mot Kvotemelding om framtidas kystfiskere og industri i en hel landsdel.

Kristelig Folkeparti som i sin tid vedtok grunnprinsippet om at fiskeriressursene tilhører felleskapet risikerer nå å ødelegge det lovverket som Kristelig Folkeparti var med på å lage. Jeg vil minne KrF på om at det var under Bondevik 1 at Stortinget samlet seg om: «Komiteen vil påpeke at fiskeressursene tilhører det norske folk i fellesskap. Det er derfor i utgangspunktet ingen enkeltpersoner eller selskaper som kan gis evigvarende eksklusive rettigheter til vederlagsfritt å høste av og tjene på disse ressursene, mens andre stenges ute fra å delta i fisket» (innst.O.nr.38 (1998-1999) og (Innst.O.nr.73 (2000-2001)).

Forslagene peker i motsatt retning av overnevnte prinsipp. Vi risikerer en hasteprivatisering av fiskeriressursene i ly av koronakrisa. Jeg ber derfor Kristelig Folkeparti om å ikke bryte sine løfter og tenke seg godt om før Kvotemeldinga behandles i Næringskomiteen. Trekk i nødbremsen så vi kan sikre at prinsippet vedtatt under Bondevik 1 vil gjelde også for fremtida.

 

Morten Walløe Tvedt, fylkesleder Rødt Møre og Romsdal
Silje Alise Ness, fylkestingsrepresentant Rødt Møre og Romsdal
Stein Kristiansen, kommunestyrerepresentant Rødt Kristiansund
Kitty Williams, kommunestyrerepresentant Rødt Kristiansund
Gudrun Kløve Juuhl, kommunestyrerepresentant Rødt Volda
Tor Erik Aasen, Fylkesstyremedlem Rødt Møre og Romsdal
Sigve Torland, kommunestyrerepresentant Rødt Kristiansund

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse