Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Tor Garshol og Kjersti Andersen
Ytring
07 mars 2021 11:11
Del på Facebook
– Store, nye og attraktive arbeidsplasser er ønskedrømmen til mange kommuner, men kan falle i grus på grunn av manglende kapasitet i strømnettet inn til regionen, skriver Tor Garshol, Aure Høyre og Kjersti Andersen, Smøla Høyre. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
– Store, nye og attraktive arbeidsplasser er ønskedrømmen til mange kommuner, men kan falle i grus på grunn av manglende kapasitet i strømnettet inn til regionen, skriver Tor Garshol, Aure Høyre og Kjersti Andersen, Smøla Høyre. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av: Tor Garshol, Aure Høyre og Kjersti Andersen, Smøla Høyre

Aure og Smøla har fått en aha-opplevelse under sin nærings-satsning. Store, nye og attraktive arbeidsplasser er ønskedrømmen til mange kommuner, men kan falle i grus på grunn av manglende kapasitet i strømnettet inn til regionen.

En løsning, som skissert av Statnett, hvor lokalt nettselskap (NEAS) blir pålagt å ta utbyggingen av strømnettet med nye 132KV linjer vil føre til at nye næringsaktører kan bli møtt med krav om anleggsbidrag i 100 millionersklassen og nettleien kan få en betydelig økning for alle strømkunder på Nordmøre. Dette bidrar til at Nordmøre blir ett usikkert og mindre attraktivt område å etablere ny virksomhet. Det er her viktig å merke seg at dersom Statnett i stedet bygger en 420KV linje vil kostnaden ligge i Statnett sitt nett og ikke på lokalt nettselskap (NEAS sine kunder).

Statnett har utarbeidet en analyse som viser at kraftforbruket på Nordmøre ikke kan økes med mer enn 45 MW ut 2023 hvorav 20 MW allerede er tildelt, til blant annet elektrifisering av ferger. Samtidig foreligger det næringsplaner på Nordmøre som tilsier ett behov på 1000 MW.

Vi vet at mesteparten av fremtidens verdiskapning vil finne sted langs kysten. Blant annet innen landbasert oppdrett og marine næringer. Derfor må også fremtidens infrastruktur komme på plass her. Kostnad og miljøbelastning vil være mindre ved å bygge en stor linje frem dit verdiskapningen skjer enn 10 mindre linjer.

Aure Høyre startet allerede i 2019 å arbeide for å få ført fram en 420 KV høyspentlinje til Tjeldbergodden. Denne tar utgangspunkt i Snildal i Orkland kommune og går via Tjeldbergodden og Kristiansund til Fræna transformatorstasjon. Nye trafostasjoner etableres på Tjeldbergodden og Rensvik. Dette vil være den mest fremtidsrettede løsningen som best møter samfunnets behov for elektrifisering frem mot 2065. Vi har også støtte fra Møre og Romsdal Høyre som i en uttale fra 2020 mener at bygging av en 420 KV kraftlinje fram til Tjeldbergodden må prioriteres høyt.

Toget går nå, da Statnett er i ferd med å treffe sine beslutninger. Høyre sine lokallag på ytre Nordmøre er enige om at dette må prioriteres høyt og vil fremme interpellasjoner i kommunestyrene fremover. Vi savner, og vil invitere til ett felles politisk engasjement på Nordmøre. Fremføring av 420 kV linje fra Snildal til Fræna er etter vårt syn det viktigste politikerne på Nordmøre og i Romsdal kan bidra med nå, for i ett langsiktig perspektiv å legge til rette for fremtidig verdiskapning både på Nordmøre og i Romsdal.

Av: Tor Garshol, Aure Høyre og Kjersti Andersen, Smøla Høyre

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse