Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Finn Arne Follestad
Ytring
06 mars 2021 15:44
Del på Facebook
Finn Arne Follestad, fylkesleder Møre og Romsdal INP. Foto: INP
Finn Arne Follestad, fylkesleder Møre og Romsdal INP. Foto: INP
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Finn Arne Follestad, fylkesleder Industri og Næringspartiet 

For en tid tilbake fikk jeg en henvendelse fra Raudsand, om det var som privat person eller bedrift, vet jeg ikke. Men spørsmålet var hvordan stiller Møre og Romsdal INP seg til deponiplanene i Raudsand?

Nå er heldigvis den saken avgjort, og det blir ikke noe av deponiet, men hva med disse allerede eksiterende 55 km med gruveganger, helt ned mot 640 meter under havnivå.

Det er 2 sider, det opp til den som leser videre hva som er den viktigste siden med dette. Men kanskje man skal ta det i den rekkefølgen Møre og Romsdal INP mener det må gjøres.

Etter konkursen ved gruvene i 2001–2002 var man klar over at selskapet har fått konsesjon til å ta imot spesialavfall for videreforedling. Bostyret bringer på det rene at dette ikke har skjedd. Man finner derimot ut at det er lagret, 1,5 millioner tonn med spesialavfall, som er importert fra blant annet smelteverk i Europa. Det viser seg videre at det i dette avfallet også er møllestøv, som det ligger i ordet er et finkornet avfall fra prosessen. Dette avfallet inneholder et utall av stoffer som vi ikke vil ha ut i omløp i naturen. Det er gjerne derfor vi ønsker at det blir behandlet på en forsvarlig måte. En gruve som lekker er ikke rette plassen.

I en høyesterettsdom i 2012 slår man fast at eier har en plikt til å rydde opp. Det er noe som må gjøres i Raudsand. Til tross for at vi vet at det lekker toksiner og andre avfallsstoffer fra gruva, er det et selskap som er interessert i å drive gruvene. Hvorfor, når man vet og har akseptert at det er lagret 1,5 millioner tonn med spesialavfall som det må ryddes opp i?

Det bringer oss over til den andre siden av dette, forekomstene av Vanadium! Vanadium er tradisjonelt blitt brukt i produksjon av stål. Derimot har Vanadium en fantastisk ledeevne i forhold til energi, ikke minst kan det resirkuleres. Hvorfor ikke kalle det for det er, gullegget i fremtidige batteri. I en verden hvor mer og mer skal drives av batteri, vil denne forekomsten på Raudsand være gull verdt. Statistikken viser da også det, prisen på Vanadium har økt med 300 prosent de siste par årene.

Tall fra Mineraldirektoratet viser at forekomstene i Raudsand er noen av de største som er lokalisert, beregningene viser at det er i størrelsesorden 120 millioner tonn. Med tanke på de verdiene som ligger i fjellet i Raudsand, er det ikke økonomien men viljen til å rydde opp det står og faller på.

Industri og Næringspartiet (INP) er et moderat sentrumsparti. Vi ønsker å legge til rette for langsiktige stabile rammevilkår for industrien. Partiet ønsker også å legge til rette for økt videreforedling i Norge

Når eierne av Raudsand gruver har fått ryddet opp i den miljøbomba som ligger i gruva og lekker i fjorden, mener Møre og Romsdal INP, at man ikke bare skal hente ut den ettertraktede malmen, men at kommunen også bør legge til rette for etablering av nye arbeidsplasser i form av produksjon av resirkulerbare batterier.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse