Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Geir Gerhard Greger
Ytring
22 mars 2022 09:47
Del på Facebook
Buss ved rutebilstasjonen i sentrum av Kristiansund. i Kristiansund. Foto: Steinar Melby/KSU.NO
Buss ved rutebilstasjonen i sentrum av Kristiansund. i Kristiansund. Foto: Steinar Melby/KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg leste i dag på brunsvika.net at de hadde fjernet to trær som er ca 300 år gamle. Vil innledningsvis nevne at jeg ikke kjenner til saken utover det som står i nevnte reportasje, og at jeg ikke har hele saksbildet.

Men jeg reagerer på at de bare fjerner en del av "byhistorien" med et pennestrøk. De fleste av byens eldgamle trær er nå borte. Det synes jeg trist. Byen er i ferd med å bli historieløs. Ikke bare vil de fjerne byens gamle brygger, som f. eks den gamle Jonas Eriksenbryggen i vågen, men nå er også byens eldgamle trær under angrep.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Jeg leser at argumentene er at de er til sjenanse og at de er i dårlig forfatning. Jeg betviler ikke at disse store trærne kan ha vært til sjenanse på grunn av manglende utsikt og sol. Men de som engang flyttet dit var vel klar over det stod svært gamle trær i nærheten som på sikt kunne hindre utsikten.

Ut i fra det lille jeg ser av bildene i reportasjen, ser det ikke ut som om trærne er i så veldig dårlig forfatning. På meg ser de faktisk friske og flotte ut. Så i hvor dårlig forfatning var egentlig disse trærne ? Hadde det vært mulig å beskjære trærne istedet for å kappe de helt ned ?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Hvem i kommunen eller i fylket har gitt tillatelse til dette, hadde vært interessant å vite noe om. Hva har vært prosessen i dette vedtaket ?

Kan dette være miljøkriminalitet ?

Kanskje noen av leserne vet noe om dette ?


Av: Geir Gerhard Greger

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse