Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
19 august 2022 11:24
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Når Statens vegvesen ikkje klarer å prosjektere og beregne ei bru slik som på Tretten som knekker ihop etter få år, korleis skal vi kunne ha tillit til planlegging av Møreaksen, snart 400 m under fjorden rett gjennom omfattande jordskjelvforkastningar?» sier Frank Sve.

Frank Sve (Frp) hopper konsekvent bukk over fakta. Rapporten poengterer at det ikke var noe galt i å bygge Tretten broen etter kravene fra det gamle regelverket selv om et nytt var innført. Det gamle regelverket het NS 3470. Det nye het Ek5. Det nye regelverket Ek5 ble innført åtte år før Tretten-broen ble åpnet 5. juli 2012. Tretten bru er en fagverksbru i tre, som sto ferdig i 2012.

Det er viktig å se på hvordan brua skiller seg fra andre bruer. Den er nemlig ikke en ren trebru, slik som de andre fagverksbruene i Norge. Den består av både stål og tre. Det er to materialer som oppfører seg annerledes, spesielt når temperaturene endrer seg, stål utvider seg raskere enn tre.

Tormod Dyken, tidligere sjefingeniør i Vegdirektoratet var med på å planlegge Tretten bru. Han forteller at de som planla og bygde brua var klare over hva de lagde. Det ble kjørt computeranalyser som skulle beregne kreftene i fagverket. Men dette med temperaturendringer tror han neppe var med i en slik analyse. Så får granskingen avgjøre om dette er etterpåklokskap eller om noe er klanderverdig.

Vegdirektoratet var altså kraftig involvert i planleggingen av denne broen. Men Frank Sve klandrer kun Statens Vegvesen. Har Sve en agenda, eller er han uvitende?

Og på samme måte stiller Sve seg skeptisk til hvordan jordskjelv kan påvirke den undersjøiske tunnelen på Møreaksen, og hevder at Statens vegvesen har arrogant feid vekk all kritikk, skepsis og faglig bekymring omkring jordskjelvsproblematikken. Igjen retter Frank Sve baker for smed. Det er ikke Statens vegvesen, men fagmiljøene ved NTNU som har gjort analysene vedrørende jordskjelvsproblematikken. Det er pinlig at nestlederen i Stortingets transport og kommunikasjonskomité ikke har satt seg bedre inn i saken om Møreaksen.

Det er altså de fremste geologiske ekspertene i Norge, bl.a. ved NTNU i Trondheim, som sier at tunnelen under Romsdalsfjorden blir en av verdens sikreste (krever abonnement). Japan ligger i et adskillig farligere område når det gjelder jordskjelv, med langt hyppigere og svært kraftigere skjelv enn her. Der har man lang og god erfaring med undersjøiske tunneler. Burde ikke Frank Sve (Frp) snart lese dokumentene om Møreaksen? Og skille mellom Statens Vegvesen og NTNU?

Frank Sve omtaler alternativet Romsdalsaksen som risikofritt. Han har altså tiltro til analysene av broene der. Men er ikke dette alternativet også utredet av det samme Statens Vegvesen som han ikke stoler på? Hvorfor er Sve så pinlig inkonsistent?

Sve har heller ikke fått med seg at dette alternativet er avskrevet som urealistisk. Det vil aldri kunne tilfredsstille Kystdirektoratets krav til seilingshøyde for hovedfarleden til Åndalsnes, og heller ikke komme forbi innsigelsene fra Riksantikvaren, Møre og Romsdal fylkeskommune samt statsforvalteren. Sve har heller ikke fått med seg at til og med Nye Veier AS har avskrevet dette alternativet.

Det er på tide at Sve merker seg at Møreaksen er den vedtatte traséen for fergefri E39, av 3 forskjellige Storting og 4 ulike regjeringer samt fylkestinget i Møre og Romsdal. Også alle berørte kommuner har gått inn for Møreaksen. Og et stort flertall av velgerne i fylket stemte ved forrige stortingsvalg på de partiene som i valgkampen lovet å kjempe for Møreaksen. Et demokrati bygger på at politikerne står bak sine løfter. Særlig når de har et stort flertall bak seg.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
    RR sier akkurat det samme som Sve.
    SVV viste ikke hva de bygde. Det er det som er essensen i bygging av Tautratunellen også. 
    Vet SVV hva de har tenkt å etablere langt under havets havflate?
    RR prøver å si at Japan har hos erfaring på undersjøiske tunneler!
    Har de så mange undersjøiske bil tunneler?
    Det er en i Tokyo,  som ligger på 50 meters dybde! Er vel ikke helt sammenlignbart?

    RR gjentar til det kjedsommelige i de 2 siste avsnittene, som er bare vås. Hans påstander har vært plukket fra hverandre en rekke ganger.
    Blir forundret på at Heiagjengen til Møreaksen trykker "likes" på disse usunne påstandene!
    Demokrati,  når Møreaksen ikke blir debattert blant hele den politiske bevegelsen, men bare av noen utvalgte i toppen av det politiske hiarkiet. Hvilke flertall stiller seg bak Møreaksen?
    Kan ikke huske at det har vært en folkeavstemning i fylket vårt, ang. Møreaksen,  og fjordkryssingen. 
    Tørr politikerne å ta en bindende folkeavstemning, for, eller imot 
    Møreaksen?

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Du later som om å bygge undersjøiske tunneler er noe SVV ikke har greie på. Se deg omkring i vårt fylke og våkn opp!

      Du har ikke særlig innsikt i undersjøiske tunneler i Japan heller. Er en biltunnel mer utsatt for jordskjelv enn en jernbanetunnel? I 1985 ble det bygget en tunnel mellom to øyer i Japan. Der er det hyppige kjempestore jordskjelv av de største i verden. Det har gått bra til nå. Japan er på størrelse med Norge, men har 125 mill. mennesker. Hva med sikkerheten på Nordøyvegen, for 3-4 tusen personer. Lever de trykt etter utbyggingen? Vi må slutte å oppkonstruere uhell. Vi har 35 års erfaring fra Japan.

      Frank Sve har aldri uttrykt frykt for Eksportveien gjennom Romsdalen, på tross av rasfare fra fjellet Mannen. Hvis Sve har slik tiltro til Nye Veier AS at han mener de har funnet en sikker trasé, så burde han vel også ha tiltro til Nye Veier AS når de avviser Romsdalsaksen.

      Politikere som ikke har diskutert Møreaksen etter at fergefri E39 ble lansert i 2010 bør klandre seg selv og ingen andre.

      Flertallet som stiller seg bak Møreaksen er alle de partiene som i valgkampen lovet å kjempe for Møreaksen. De ble belønnet med over 62% av stemmene i M&R.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Geologen Lars Harald Blikra, som overvåket "Mannen", var vel en av de som var skeptisk til trasevalget for Eksportveien forbi «Mannen»? 
    Hvorfor er ikke Frank Sve bekymret her?

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Bjørn Arild Reed Jacobsen · 1 år siden
    Å legge seg ut med Rasmussen er ingen enkel oppgave. Der folk synser, tror og påstår uverifiserte "sannheter" møter RR slikt med spikrede fakta !
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Siden Frank Sve mener at Romsdalsaksen er et risikofritt alternativ, så må han ha full tillit til de som har foretatt beregningene for dette alternativet. Da bør han få full tillit til Møreaksen, om han ber de samme om å utføre beregningene også for Møreaksen. 
    Hvem var det som sist kom med oppdaterte analyser og beregninger for Romsdalsaksen?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse