Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Atomkraftverket Grohnde ved Emmerthal i nordvestlige Tyskland. Elven Weser i forgrunnen. Foto: Halvard Alvik / NTB
Atomkraftverket Grohnde ved Emmerthal i nordvestlige Tyskland. Elven Weser i forgrunnen. Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tysklands naive overgang til det grønne skiftet har et stort ansvar for den situasjonen europeisk energi har kommet i.

Kull og atomkraftverk fases ut, vind og sol skulle erstatte dette. I tillegg til gass, hovedsakelig fra Russland. Resultatet er et kraftsystem i ulage der prisene nå er svært høye.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I sum fremstår tysk energipolitikk som svært dårlig fundert og uansvarlig. Risikoen ved politikken er åpenbart ikke vurdert og håndtert godt nok.

Krigen i Ukrainia, og Russland som skrur igjen gasskranene, er egentlig bare toppen av isfjellet. Men like fullt er det den delen av forklaringen som trekkes frem mest.

I 2018 uttalte den amerikanske presidenten, Trump, i et møte med NATO og Jens Stoltenberg, at Tyskland kommer til å bli helt avhengig av Russisk energi og vil bli holdt som gissel av Russland.

«Vi skal beskytte dere mot Russland, men dere får energien fra de samme. Det er upassende», sa Trump. Utsagnet vekte latter og hoderisting fra tyske utsendinger, men denne gang hadde Trump rett.

Dagens situasjon er at Tyskland som i stor grad har vært med på å skape dagens krise, ser ut for å seire på alle fronter.

Norge forsyner Tyskland med gass og elektrisitet. Den tyske stat har innført strømstøtte til innbyggerne. Næringslivet har fått innført makspris, etter samme modell som Fremskrittspartiet har fremmet for husholdninger og bedrifter siden høsten 2021. Markedet opererer som vanlig, men staten tar mellomlegget. En 100 % forutsigbar ordning.

Annonse
Annonse

Regjeringen her til lands har kommet med en fastprisordning til bedrifter som ingen vil ha, og det er ikke aktuelt å innføre samme ordning som Tyskland uttaler statsminister Støre.

Det største selskapet som selger strøm til 7000 norske bedrifter, har rådet sine bedrifter fra å gå inn på de avtalene som tilbys fra norske myndigheter.

Det har alt skjedd at norske bedrifter har flyttet produksjon fra Norge til Tyskland, med begrunnelse at energikostnadene er betydelig lavere der (norsk gass). Forstå det den som kan.

Oppsummert så er Norge den største energi leverandør til Tyskland. Tyskland har betydelig bedre strømstøtte til innbyggere og bedrifter enn Norge.

I tillegg gikk Norge og Tyskland inn en avtale sist uke om hydrogenproduksjon til Tyskland, som vil bruke 17 % av Norges energiproduksjon.

En avtale med Statkraft sikrer Deutsche Bahn (DB), den statseide tyske jernbanen, ren, fornybar kraft i ti år. Den langsiktige avtalen garanterer for 190 gigawatt-timer årlig – det tilsvarer årsforbruket for omtrent 10.000 norske eneboliger. Prisen er 30 øre per kWt.

Denne gang kan en trygt si at Tyskland har «Seiret på alle fronter»

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse